Elköszön Kimi Räikkönentől a Ferrari a szezon végén, ezzel a 2007-es világbajnok zsinórban öt, összesen nyolc szezon után távozik a maranellói istállótól, jelentette be a csapat. Sebastian Vettel jövő évi csapattársa Charles Leclerc lesz, Räikkönen pedig a Saubernél folytatja, két évre írt alá.
Räikkönen 2001-ben mutatkozott be az F1-ben a Sauber versenyzőjeként, rutintalansága miatt eleinte csak ideiglenes rajtengedélyt kapott, de már pályafutása első versenyén, az Ausztrál Nagydíjon pontot szerzett. Remek szereplése és Mika Häkkinen visszavonulása miatt a 2002-es szezont már a McLarennél kezdte, ahol 2006 végéig versenyzett.
A finn pilóta pályafutása során háromszor küzdött a világbajnoki címért, 2003-ban és 2005-ben gyengébb autója és műszaki hibák miatt alulmaradt Michael Schumacher és a Ferrari, valamint Fernando Alonso és a Renault ellen, Schumachert váltva azonban 2007-ben világbajnok lett a Ferrari színeiben.
„Kimi hozzájárulása, mind versenyzőként, mind emberként alapvető fontosságú volt az istállónak az elmúlt években.
Döntő szerepet játszott a Scuderia növekedésében, miközben nagyszerű csapatjátékos volt.
Világbajnokként mindig is része lesz a Ferrari történelmének. Mindent köszönünk Kiminek és sikeres jövőt kívánunk neki és a családjának!" – méltatta versenyzőjét Maurizio Arrivabene csapatfőnök a Ferrari közleményében.
Frédéric Vasseur, a Sauber csapatfőnöke fontos lépcsőfoknak nevezte Räikkönen érkezését, aki nagyban hozzájárulhat az autó fejlesztéséhez tapasztalatával. A csapatfőnök kifejezte abbéli reményét is, hogy a jövőben olyan eredményekért harcolhatnak együtt, amelyek számítanak.
A Sauber fiatal pilótája gyakorlatilag helyet cserél Räikkönennel, és ahogyan az régóta sejthető volt, 2019-től Sebastian Vettel csapattársa lesz. A monacói pilóta a Ferrari versenyzői akadémiájának tagja volt, az idén mutatkozott be a Forma-1-ben, legjobb eredménye az Azerbajdzsánban szerzett 6. hely.
Leclerc szerződtetését Sergio Marchionne, a Ferrari nyáron elhunyt elnök-vezérigazgatója szorgalmazta, utódja, Louis Camilleri azonban Räikkönent favorizálta volna, végül azonban a vezetés mégis a fiatal tehetség mellett döntött.
„Nagy öröm volt támogatni Charles-t első F1-es szezonjában, az érkezése óta nagyszerű motivációt adott a csapatnak – mondta Frédéric Vasseur. – Folyamatosan fejlődtünk, a szezon végéig pedig keményen fogunk dolgozni, hogy a lehető legjobb eredményeket érjük el együtt. Tisztában vagyunk Charles tehetségével és magabiztosak vagyunk aziránt, hogy fényes jövője lesz. Közelről fogjuk követni a pályafutását és minden jót kívánunk neki."
Leclerc eközben megható sorokkal köszönte meg tavaly meghalt édesapjának, valamint keresztapjának, a 2014-es Japán Nagydíjon súlyos balesetet szenvedett Jules Bianchinak a támogatást. „Az álmok valóra válnak, a Scuderia Ferrari versenyzője leszek a 2019-es szezonban.
Örökké hálás leszek a Ferrarinak a lehetőségért, Nicolas Todtnak a 2011 óta tartó támogatásáért, a családomnak és annak az embernek, Papának, aki már nincs ezen a világon, de akinek mindenért tartozom, ami velem történik. Jules, köszönöm mindazt, amit tanítottál nekem, soha nem fogunk elfelejteni.
Köszönöm azoknak is, akik támogattak és hittek bennem. Minden korábbinál keményebben fogok dolgozni, hogy ne okozzak csalódást nektek. Először azonban még be kell fejeznünk a szezont egy nagyszerű csapattal, amely megadta a lehetőséget, hogy harcoljak és megmutassam a bennem rejlő potenciált."
Visszatérve Räikkönenre, a finn pilóta 2019-ben 17. szezonját kezdi meg a Forma-1-ben. A a 2009-es idény végén elhagyta az F1-et, a rali-világbajnokságban és a NASCAR-ban próbálkozott, de 2012-re visszatért a Lotus színeiben, ahol 2013-ban az eddigi utolsó F1-es győzelmét is megszerezte. A Ferrari korábbi elnöke, Luca di Montezemolo a 2014-es szezonra ismét szerződtette, azóta mindig csak a következő idényre kapott új szerződést, közben pedig rendre kikapott aktuális csapattársától, Alonsótól és Vetteltől is. Az elmúlt években Räikkönen elsősorban Vettel szárnysegédje volt, a teljesítménye gyakran hullámzott.
Eddig 20 győzelmet, 100 dobogós helyezést és 18 pole pozíciót ért el. Apolitikus, a nyilvánosságot kerülő figura, az eredményei mellett részben azért lett híres, mert dacol a személyével kapcsolatos elvárásokkal, látványosan unja a szerepléseket, flegma válaszokat ad, és 20-as éveiben gyakran fogyasztott alkoholt is, ezzel kapcsolatban a hamarosan magyarul is megjelenő önéletrajzában több történetet is felfed.
Csapat | Versenyző 1 | Versenyző 2 |
Mercedes | Lewis Hamilton | Valtteri Bottas |
Ferrari | Sebastian Vettel | Charles Leclerc |
Red Bull | Pierre Gasly | Max Verstappen |
Force India* | ||
Williams | ||
Renault | Daniel Ricciardo | Nico Hülkenberg |
Toro Rosso | ||
Haas | ||
McLaren | Carlos Sainz | Lando Norris |
Sauber | Kimi Räikkönen |
* Várhatóan más néven.