SINGAPORE - SEPTEMBER 15: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB14 TAG Heuer in the Pitlane during qualifying for the Formula One Grand Prix of Singapore at Marina Bay Street Circuit on September 15, 2018 in Singapore. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1WWKFCTDD2511 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Az időmérő reformja után a pontrendszer átalakítása sem kapott egyelőre kellő támogatást, így nem tudni, jövőre változik-e a pilóták értékelése, és ha nem, akkor mikor fog.
Már a 2021-re tervezett átfogó szabálymódosítások előtt hozzányúlna az F1 reguláihoz a sportág kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media. Ezt önállóan nem, csak az FIA-val, és legtöbbször a csapatok egyetértésével tudják megtenni, ezért a folyamatok nem haladnak könnyedén, sőt, a közegben megszokottak szerint gyakran el is akadnak.
Így jártak nemrég az időmérő tervezett átalakításával is: A Liberty Media képviseletében Ross Brawn felvetette, hogy az eddigi három helyett négy részre osszák a szombati helyosztót, ezt azonban a szavazati joggal nem rendelkező pilóták mellett a csapatfőnökök egy része sem tartotta jó ötletnek, így egyelőre nem szavazták meg.
Hasonló a helyzet a pontrendszerrel is, ami legutóbb 2015-ben változott kisebb mértékben, akkor eltörölték a 2014-es szezonban bevezetett, de népszerűtlen intézkedést, ami dupla pontot biztosított a pilótáknak a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon. Ettől eltekintve, a mostani rendszer a 2010-es szezontól lépett életbe, az 1-10. helyezetteket jutalmazza 25-től 1 pontig.
A változtatási javaslat lényege, hogy a 10. helyen túl, akár a 15. pozícióig vagy a mezőny végéig kapjanak pontokat a pilóták, így nem csak a pontszerző helyekért lenne értelme küzdeni.
„Tárgyaltunk erről – nyilatkozta a módosítási javaslatról Charlie Whiting, az FIA F1-es versenyigazgatója. – Nem az a helyzet, mint a 2021-es szabályokkal, ezt akár már 2019-től be lehetne vezetni, ha teljes egyetértés van, ez azonban nem alakult ki” – idézte a veterán szakembert a Racefans.
Az ötletről a Force India azóta eltávolított csapatfőnöke, Vijay Mallya beszélt először a nyár folyamán, augusztusban pedig Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője mondta azt, hogy olyan megoldást kell találni, amihez a következő 10 év során nem kell hozzányúlni. Valószínűleg ezért is húzódik az ügy, mert különösen nagy felelősséggel járó döntés ez.
Nagy kérdés az is, hogy az egyes helyezések értékei között mekkora különbségek lesznek.
„Véleményem szerint egy pontnyi különbség nem elegendő – nyilatkozta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke. – Nem jó az arány, ha a 7-8. és a 14-15. hely között is egy pont a különbség. Ezt egy kicsit alaposabban meg kell vizsgálni” – tette hozzá.