Sebastian Vettel az Osztrák Nagydíj leintése után már elmondta a véleményét az F1-ben alkalmazott büntetésekről, a Brit Nagydíj előtt pedig ismét kifejtette: szerinte lassan tiltott lesz a versenyzés a pilótáknak. A németet Ausztriában Carlos Sainz feltartásáért 3 hellyel hátrébb sorolták a rajtrácson, miközben a spanyol ezzel együtt is továbbjutott a Q3-ba. Derek Warwick korábbi pilóta szerint a jövőben változtathatnak a büntetések megítélésén.
Mára teljesen megszokottá vált a Forma-1-ben, hogy a képernyőn rendszeresen megjelenik a „vizsgálat alatt" felirat arra utalva, hogy a sportfelügyelők éppen egy pályán történt vitás esetet tanulmányoznak, majd vagy büntetnek, vagy nem.
Elmondtam, hogy nem rajongok ezekért a büntetésekért, ahogyan azt is, hogy ez a versenyzők hibája, mert ott ülünk péntek délutánonként [a versenyzői eligazításon] és panaszkodunk a döntésekről és a következetességről
– nyilatkozta Vettel. – A motorsport nem fekete vagy fehér, nem lehet minden döntés ugyanaz, én pedig nem érzem szükségesnek, hogy minden alkalommal szülessen valamilyen döntés. De ilyen lett a sport."
Vettel úgy érzi, mostanra lehetetlenné tették, hogy a pilóták ne az őket fenyegető büntetés rémképével a tudatukban versenyezzenek.
„Minden esetet meg kell vizsgálni, az úgynevezett versenybaleseteknek pedig nem szabad többé megtörténniük. Ezért mostanra vaskos szabálykönyvünk van, aminek az is lehetne a borítóján, »Nem szabad versenyezni «, mert néha tényleg ilyen érzése van az embernek" – mondta a Ferrari négyszeres világbajnoka.
Vettel legutóbb az Osztrák Nagydíj időmérőjén tapasztalta meg a felügyelők szigorát, akik Carlos Sainz feltartásáért 3 hellyel hátrébb sorolták a rajtrácson annak ellenére, hogy nem befolyásolta érdemben a spanyol szereplését, mivel Sainz úgy is bejutott a Q3-ba. „Abban a szituációban senki sem szenvedett hátrányt, Carlos azt mondta, hogy semmi gond, teljesen megérti a helyzetet. Nagyon nyugodt volt, mégis büntetés lett a vége" – mondta Vettel.
Nekem szívás volt akkor, a szezon későbbi szakaszában vélhetően pedig másnak is az lesz, mert szerintem ezek a dolgok szükségtelenek.
Ez nem olyan, mintha az ember elvesztené a fejét és szándékosan valami hülyeséget csinálna. Egyszerűen arról van szó, hogy keressük a határokat és néha hibázunk. Máshol is ugyanaz a trend, hogy mindent kivizsgálnak, nekem pedig nem tetszik ez a szó" – jelentette ki a négyszeres világbajnok.
Már Charlie Whiting, az F1 versenyigzgatója is utalt rá, hogy az FIA változtathat a büntetések kiszabásának metódusán.
Jelenleg nem a következmény nagysága szerint büntetnek, hanem pusztán a vétkes által elkövetett kihágást nézik és a korábbi precedens alapján szablyák ki a büntetést.
Derek Warwick Ausztriában egykori pilótaként volt tagja a sportfelügyelők testületének, ő is azok között volt tehát, akik megbüntették Vettelt.
Meg van kötve a kezünk, a szabályok megkövetelik [a büntetést]
– mondta Warwick az Auto Motor und Sportnak. – Más, a rajtrácson hátrébb helyet foglaló pilóták is pórul jártak korábban. Nem tehetjük meg, hogy őket büntetjük, az élmenőket pedig nem."
Warwick elmondta, az FIA valóban változtatást tervez. „Talán csak akkor lesz büntetés, ha a megmozdulás veszélyes volt, vagy az érintett versenyző nem jutott tovább a következő szakaszba, vagy helyeket veszített."