MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 27: Fernando Alonso of Spain driving the (14) McLaren F1 Team MCL33 Renault locks a wheel under braking during qualifying for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 27, 2018 in Mexico City, Mexico. Dan Istitene/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Túl későn jöttek rá, hogy milyen gyenge az idei autójuk, de a következőnek már lesz gazdája. Az elnök nem bánta meg a Honda lecserélését sem.
Arcpirítóan sikerült a 2018-as szezon a McLaren számára, mivel mindkét Renault-motort használó ellenfelüktől alaposan kikaptak, a dobogós helyek közelébe sem jutottak, sőt, a szezon második felében már azért küzdöttek a Williamsszel, hogy az időmérőkön ne az utolsó helyeken zárjanak.
A wokingi istálló a 2017-es szezon végén lecserélte a gyári támogatású Honda erőforrásokat a Renault ügyfélmotorjaira, ezzel pénzügyi forrásoktól is elestek, de a csapatot működtető vállalatcsoport elnöke, Sheikh Mohammed bin Essa Al Khalifa szerint ez szükséges rossz volt.
A McLaren a 6. lett a konstruktőri világbajnokságban, de ez nagyrészt Alonsónak köszönhető Forrás: AFP/2018 Getty Images/Dan Istitene
„Egyrészt ez bosszantó volt, másrészt elkötelezettek vagyunk az irány mellett, amerre tartunk, és a ránk váró változások iránt – nyilatkozta a BBC-nek. – Óriási tisztelettel viszonyulok a Hondához, de a kapcsolatunk már nem működött, ezért civilizáltan megtárgyaltuk a helyzetet, és úgy döntöttünk, hogy elválnak az útjaink.”
Az elnök a McLaren helyzetét látva hozzátette: „Frusztráló, mert a versenyzésért dobog a szívünk, de ezen egyszerűen túl kell jutnunk.”
A McLaren az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon még jól szerepelt, a Bahreini Nagydíjon viszont a tulajdonos hazai versenyén már pironkodniuk kellett, meg is kezdődött az elbocsátási hullám, amelynek részeként Tim Goss technikai igazgató és Matt Morris mérnökigazgató, majd Eric Boullier versenyigazgató is távozott a csapattól.
A csapatfőnök és az elnök Forrás: NurPhoto/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla
„Meggyőződésünk, hogy tudjuk, miért nem voltunk képesek fejleszteni az idei autót. Alapvető probléma volt, de szerintünk, rájöttünk. Azt nem tudom, hogy fel akarjuk-e fedni, hogy mire jutottunk és miért, de megtettük a szükséges lépéseket, és a jövő évi autó fejlesztése segített megérteni, hogy mit rontottunk el.”
Az elnök szerint csak a nyári szünet után tisztult le, hogy mi az igazi gondjuk, „ha már áprilisban rájövünk, akkor építünk B autót, de már túl késő volt.”
Zak Brown, a McLaren nyáron kinevezett csapatfőnöke szerint eddig az is nehézséget okozott, hogy a szervezetben nem volt gazdája a fejlesztésnek, de a visszahívott Pat Fry és Andrea Stella révén már nem ez a helyzet. „Nem volt világos iránymutatás. Most már letisztultabb az autó tervezésének és fejlesztésének menete. Aztán, amikor James [Key] csatlakozik hozzánk technikai igazgatóként, akkor nagyon egyértelmű lesz.”
A harmadik Európa-bajnokság elődöntőjében 1968-ban Olaszország és a Szovjetunió 120 perc alatt 0-0-ra végzett, a 11-es párbajt még nem alkalmazták tétmeccsen, így az akkori szabályok értelmében a továbbjutásról pénzfeldobás döntött. Érdekes, hogy erre az eseményre szinte minden ott lévő másképp emlékezett utólag, és mivel közülük már senki nem él soha nem fogjuk megtudni az igazságot, csak azt, hogy Olaszország szerepelhetett a fináléban, ahol megismételt mérkőzésen győzte le Jugoszláviát.