Cars take part in the tests for the new Formula One Grand Prix season at the Circuit de Catalunya in Montmelo, in the outskirts of Barcelona, on February 21, 2019. (Photo by Josep LAGO / AFP)
Vágólapra másolva!
Bernie Ecclestone, a Forma-1 korábbi ügyvezető igazgatója nem tartja kizártnak, hogy a Liberty Media több csapat elvesztését kockáztatja azzal, hogy egyre halogatja a döntést a száguldó cirkusz 2021-es reformjairól.
Egyre égetőbbé kezd válni a helyzet a száguldó cirkusz 2021-es reformjai körül, ugyanis már csak hónapjai vannak hátra a csapatoknak és a jogtulajdonos Liberty Mediának arra, hogy lefektessék a Forma-1 új korszakának alapjait. A kereskedelmi szerződések újraosztására és a költségvetési plafon bevezetésére a legtöbb istálló szerint hatalmas szükség van, Frédéric Vassuer, az Alfa Romeo Racing csapatfőnöke szerint a mezőny több mint fele nem tudná fenntartani a jelenlegi működését hosszú távon, Bernie Ecclestone, az F1 korábbi ügyvezetője szerint pedig minél később születik megegyezés, annál nagyobb lesz a veszélye annak, hogy egyes csapatok kiszállnak a sportágból.
Tizennyolc hónap. Ennyivel a 2021-es szezon kezdete előtt kell legkésőbb döntést hozni a Forma-1 új szabályairól és kereskedelmi viszonyairól, ami azt jelenti, hogy az idén júliusig dűlőre kell jussanak a csapatok a Libertyvel. Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója nemrég leszögezte, hogy attól, hogy nem látszik előrelépés, zárt ajtók mögött igenis zajlanak a tárgyalások, nem is eredménytelenül.
Hogy valójában mennyire közeli a megegyezés, azt nem lehet tudni,
Frédéric Vasseur nyilatkozata mindenesetre arra enged következtetni, hogy a Liberty demokratikus megközelítése nem hozza meg a várt eredményt, és a jogtulajdonosnak diktatórikusabb módszereket kellene bevetnie ahhoz, hogy ne csússzanak ki a határidőből.
„A gond az, hogy tíz csapat ül az asztalnál teljesen eltérő megközelítéssel, struktúrával és költségvetéssel – mondta Vasseur a Racefansnek. – Nem akarok a versenyképességről beszélni, de ott van például a Haas és a Renault többé-kevésbé ugyanazon a szinten, de teljesen más megközelítéssel.
Szerintem ha mindenkit meghallgatunk, soha nem fogunk kompromisszumra jutni, mert nem lesz olyan, ami minden egyes csapatnak megfelel.
Végül [a Libertynek] kell cselekednie és döntéseket hoznia."
„Jó, ha mindenkit meghallgatunk, de egy ponton döntéseket kell hozni, és felelősséget kell vállalni.
Néhány csapat bizonyára nem lesz túl boldog, de közben a legjobb irányt kell megtalálni a Forma-1-nek, és nem kompromisszumokat kötni. Legalább hat csapatnak fentarthatatlan a jelenlegi helyzet
– utalt az Alfa Romeo csapatfőnöke a Forma-1 horribilis költségeire. – A csapatok tulajdonosai és részvényesei mindent megtesznek, hogy túléljenek 2021-ig, akkor azonban változtatni kell."
Nemcsak a változtatás, hanem annak iránya is fontos, hiszen
amennyiben a kijelölt irány nem tetszik egyes istállóknak, azok könnyedén otthagyhatják a sportágat, legalábbis Bernie Ecclestone, az F1 korábbi ügyvezetője szerint.
„Minél tovább halogatják [a döntést], annál nagyobb az esélye, hogy néhány csapat kiszáll, és annál rosszabb lesz a Libertynek és a csapatoknak – nyilatkozta Ecclestone az Autosportnak. – Talán a Mercedes ottragad a Formula E-ben, mert azt gondolják, hogy a Formula E összeegyeztethetőbb azzal az iránnyal, amelybe az autóipar tartani fog. A Red Bullnak sem szükséges az F1-ben lennie, rengeteg publicitást kapnak egyéb tevékenységekből is, amelyeket folytatnak. Egyáltalán nem fogja károsítani őket, ha kiszállnak.
Az emberek azt hiszik, hogy a Ferrari sem szállna ki soha, de őket is nehéz lenne ezzel károsítani, mivel a Ferrari-márka is nagyon-nagyon erős.
Könnyedén kezdhetnének másba a motorsportban."
Mint általában, Ecclestone szerint a legfőbb vita most is a pénz körül folyik. A bevételek jelenlegi elosztása a Ferrarinak kedvez a legjobban, de más csapatok is kapnak az eredményességtől független plusz juttatásokat.
Amennyire én tudom, a legfontosabb dolgot még senki sem mondta ki, nevezetesen azt, hogy »srácok, ennyit és ennyit akarunk fizetni nektek.
Sokkal jobb show-t szeretnénk, ezért készek vagyunk ennyit fizetni.« Azt hiszem, ha én részvényes lennék, boldogabb lennék, ha mindez el lenne rendezve. Öt év, mindenki boldog, a csapatok és a promóterek is, és minden megy tovább."