MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 17: Pierre Gasly of France driving the (10) Aston Martin Red Bull Racing RB15 makes a pitstop during the F1 Grand Prix of Australia at Melbourne Grand Prix Circuit on March 17, 2019 in Melbourne, Australia. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1YRPTZZTH2111 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Noha az első tengelyt érintő technikai szigorítások az autók aerodinamikájára negatív hatással vannak, a bokszkiállásokat követett módon felgyorsították. A változás következményeként több csapatnak sikerült lefaragni a kerékcserék idejéből az első három futam során.
Az előző évekhez hasonlóan az első három versenyhétvége alapján is a Red Bull uralja a bokszkiállások versenyét. Az osztrák tulajdonú csapat már 2018-ban is megnyerte a szerelők munkáját elismerő DHL-trófeát a szezon során teljesített leggyorsabb bokszkiállásokkal, és eddig az idén is verhetetlennek bizonyultak.
Figyelemre méltó, hogy a Red Bull mellett a Ferrari, a McLaren és a Toro Rosso is kimagaslóan teljesít a kerékcserék során, valamennyi csapatnak sikerült lefaragnia a kiállási időből tavalyhoz képest. Az Auto Motor und Sport értesülései szerint ennek oka az idei szezonra bevezetett technikai változásokhoz köthető.
A Nemzetközi Automobil Szövetség 2019-re betiltotta a befújt tengelyt, amelyet az elmúlt években a csapatok egy része használt. Ez a megoldás, amely a kerékről leváló turbulens levegőt volt hivatott szabályozni, egy nagyobb átmérővel rendelkező tengelyt követelt meg a benne húzódó járat miatt. A nagyobb tengely miatt a kerékanya méretét is meg kellett növelniük a versenyistállóknak.
A betiltással a csapatok visszatértek az eredeti megoldásokhoz, és a korábbi méretek gyorsabb kerékcserét jelentenek.
„Átlagosan két-három tizedmásodpercet hoznak kiállásonként a kisebb kerékanyák" – árulta el a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto.
A gyorsabb cserét valójában az okozza, hogy a légkulcsoknak kisebb fordulatszámmal kell dolgozniuk, így mind a rögzítésnél, mind a levételnél időt lehet spórolni.
A régi-új megoldás más előnyt is hoz a konyhára. A kisebb kerékanyákat más anyagból gyártják, amelyek kevésbé hajlamosak a meghibásodásra a rögzítés során. A tavalyi Ausztrál Nagydíjon a Haas-istálló mind a két pilótája kiesett a futamból, mivel nem sikerült a szerelőknek rögzíteni a kerekeket.
Noha az amerikai csapat a tél folyamán különösen nagy figyelmet fordított a kerékcserékre, az idei szezonnyitón ismételten problémák adódtak. Romain Grosjean kiesett az első futamon a tavalyihoz hasonló gondok miatt. Ez azért is érdekes, mert a Haas szintén befújt tengelyt használt, így a technikai változás miatt ők is újra kisebb kerékanyát alkalmaznak, aminek elméletben nagyobb biztonságot kellene hoznia.
A Mercedes a tavalyihoz képest visszaesett a sorrendben,
noha a cserék idejét tekintve nem végeznek rosszabb munkát. Ennek az oka az, hogy míg a többiek fejlődtek a technikai változás miatt, addig a német alakulat csak megismételni tudja a korábbi teljesítményét. „Mi nem használtuk a befújt első tengelyt, így ott vagyunk, ahol tavaly is álltunk" – mondta a Mercedes csapatmenedzsere, Ron Meadows.