Red Bull's Australian driver Daniel Ricciardo (L) and Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) drive during the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 15, 2018. (Photo by Johannes EISELE / AFP)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 ezredik versenyén a Ferrarinak illene végre valahára megmutatnia, miért tekintettek rá favoritként a szezon előtt. Mellettük szól, hogy az egyik nagyon hosszú egyenes alkalmas lehet rejtélyes motorelőnyük kiaknázására.
Hétvégén rendezik a Forma-1 ezredik nagydíját, úgy alakult, hogy a kerek évfordulót egy viszonylag új helyszínen, Kínában ünneplik, ahol 2004 óta van jelenléte a világbajnoki sorozatnak. Egyelőre csak a sanghaji pályán, de a Liberty szívesen terjeszkedne a világgazdaság egyik legfontosabb államában.
Ceremóniára, az átlagosnál nagyobb felhajtásra, nosztalgiára lehet tehát számítani, de mindezek megkoronázása természetesen egy izgalmas futam lenne. A tavalyi év eseményei és a vonalvezetés alapján erre szerencsére jók is az esélyek,
az 5,5 km hosszú vonalvezetés megteremti a feltételeket hozzá az 56 körös futamon.
A trükkös első kanyarkombináció többféle íven bevehető, amiből kigyorsítva a 6-os hajtűnél nyílik előzési lehetőség. Ezután egy lendületesebb ívekből álló szakasz következik, ahol az aerodinamikáé a főszerep, majd a pálya utolsó harmada legfőképp a hátsó, több mint egy kilométeres egyenesről szól.
A millenniumhoz köthető csinnadrattától eltekintve nem lesz különlegesebb a hétvégi verseny, mint bármely másik, noha szokás szerint akadnak izgalmas kérdések...
Kihozza-e magából a Ferrari, amit tud?
Az ezer futam közül csak néhányról hiányzott a Ferrari, amely nagyon várja már az ünneplést – a pályán. Az előszezoni favorit Ausztráliában látványosan hasra esett, aztán Bahreinben már majdnem kiegyenesedett, de különböző okokból újra megrogyott, és máris azt kell látnia, hogy a Mercedes pilótái fejenként kétszer annyit pontot szereztek, mint Sebastian Vettel, aki Charles Leclerc-rel együtt Max Verstappen hátát is nézi a tabellán.
Szerencséjükre a vonalvezetés nekik kedvezhet:
az idénynyitón a lassú és középgyors kanyarok okoztak nekik zűrt, ilyenből viszont itt kevés található (a két visszafordító a leglassabb), és amint említettük, a középső szektorban a tempós ívek dominálnak.
Az sem baj, hogy a kezdeti elővigyázatosságot követően szabadjára engedték a lóerőcsordát, ez szó szerint aranyat érhet. Tavaly ők tűntek favoritnak a kínai forduló nagy részében, de a hőmérséklet vasárnapi megemelkedése helyzetbe hozta a Mercedest, hogy aztán nevető harmadikként, egy szerencsés Safety Car-fázisnak köszönhetően Daniel Ricciardo és a Red Bull sétáljon el a győzelemmel.
A meteorológia jelenleg nem jósol olyan időt, mint amilyen megnehezítette az Ezüstnyilak életét egy éve,
de valószínűleg a mostani lesz az eddigi leghűvösebb hétvége a szezonban. A gumik közül a középső trió lesz elérhető az ötdarabos készletből, az élmezőnyből a mercedesesek és Verstappen eggyel több garnitúrát nyüstölhet, mint a ferrarisok és Pierre Gasly. A bal első abroncsokra kell külön figyelni, ezek kapják a legnagyobb terhelést a kör folyamán, és akinek nem sikerül felmelegítenie a sajátját, szemcsésedést tapasztalhat.
További probléma merülhet még fel, mivel az idei évtől 100 helyett csak 80 °C-ra lehet állítani a hátsó gumik melegítőpaplanját, és ebből a tesztidőszakban volt már megpördülés alacsony hőmérsékletű aszfalton. Gasly a bahreini futam után azt mondta, a változás ott is éreztette hatását a kerékcsere után, instabilabb volt az autója.
Kinek okoz örömet, kinek fájdalmat a motor?
A hátsó egyenes kendőzetlenül meg fogja mutatni, ki hányadán áll a motorerővel. A konkurencia állítása szerint a Ferrari valahogy megint rejtélyes fölénybe került ezen a téren. "Nagyon erősek voltak, hihetetlen a teljesítményük az egyenesekben,
senki sem tud azonos szintre kerülni velük motorerőben
– mondta Toto Wolff a bahreini megfigyelésről.
"Csak az egyenesekben több mint 4 tizedmásodpercet hoztak rajtunk körönként, és ezt mi nem tudjuk így behozni. Folyamatosan fejlesztjük az autót – tette hozzá a Mercedes pilótája, Valtteri Bottas. – Át kell néznünk, mit tehetünk az egyenesfutással kapcsolatban, de nehéz dolgunk lesz."
Egyelőre csak tippelni lehet, hogy a korábban az olajégetésből és a hatékonyabb hibrid rendszerből származó előnyt mivel érték el – persze ez az állapot csak addig tart, amíg hibátlanul muzsikál a V6-os, márpedig Bahreinben megakadt a koncert Charles Leclerc motorhibájakor. A monacói versenyző ezzel bukta a győzelmet, ami vigasz lehet számára, hogy az erőforrást szerencséjére nem, azt ki lehet javítani, nem veszett el végleg. Az egyik henger fecskendője romlott el rövidzárlat miatt.
A Honda és a Renault sokat dicsért fejlődésének nagyságáról is lehull majd a lepel, a sebességadatok és főleg az utolsó szektor eredményei alapján.
Javul a Renault, ez a McLaren igazi arca?
Szintén nyomja a bizonyítási kényszer Verstappen előző és mostani csapattársát. Gasly a Red Bullnál két verseny alatt mélyen az elvárások alatt szerepelt, míg Ricciardo a Renault-nál eddig kereken nulla pontot szedett össze, utóbbinak különösen az fájhat, hogy csapattársát, Nico Hülkenberget többek várakozásával ellentétben egyelőre nemhogy nem veri, a jelek szerint lassabb nála, mivel a kevésbé kifinomult autóval ismerkednie kell.
Nem egyszerűen a túl- vagy alulkormányzottság a baj, hanem az autó menettulajdonságai a bukkanókon és a rázóköveken, meg hasonlók
– mondta. – A féktávokon sem érzem magam komfortosan." Másokhoz hasonlóan a verseny utáni teszten Bahreinben volt lehetősége kúrálni a gondokat.
A McLaren ellenben abban bízhat, hogy megőrzi javuló formáját, amivel ők mutatták a legjobb tempót a három élcsapat mögött. Lando Norrisnak ez 6. helyet eredményezett, de Carlos Sainz a verseny elején még Verstappennel is harcolni tudott. Egyelőre azzal előzik meg a Renault-t a tabellán, hogy motorszállítójuk istállója küszködik a megbízhatósággal, eddig csak egy árva célba érést tudnak felmutatni. Elsősorban az elektronikai nyavalyáktól kellene megszabadulniuk.