BAKU, AZERBAIJAN - APRIL 28: Pierre Gasly of France driving the (10) Aston Martin Red Bull Racing RB15 and Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari SF90 on track during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on April 28, 2019 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Charles Coates/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1Z61R368H1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A sebességváltó egységesítésére vonatkozó pályázat után a keréktárcsák és a fékrendszer elemeire is tendert írt ki az FIA. További lépések jöhetnek a 2021-es szezon előkészítéseként.
Az F1 sportért felelős ügyvezetője, Ross Brawn korábban belengette, hogy 2021-től egységesítenék azokat az alkatrészeket, amelyek fejlesztésére a csapatok sok pénzt költenek, de abból látható előnyük nem származik, és a közönség sem profitál belőle. Ennek első jele volt, hogy az idei szezon kezdete előtt kiírtak egy tendert a sebességváltók gyártására.
A határidő lejártáig az Autosport információja szerint legalább négy cég jelentkezett a pályázaton, az egyik az ismert Xtrac, valamint a McLaren és a Williams is az érdeklődők között lehet, de a szaklap megkeresésére a csapatok nem kommentálták a felvetést.
A kiírás szerint a váltóházat a csapatoknak kell majd gyártani, ami nagy változás, mert a kisebb csapatok most az egész sebességváltót készen vásárolják meg a nagyobb istállóktól, ami a gyártóknak komolyabb bevételi forrást is jelent. Azt egyelőre nem tudni, hogy a váltótenderen ki nyert, azt viszont igen, hogy 2021-től egységesítenék a keréktárcsákat és a fékrendszer bizonyos elemeit is.
A tender szerint 2021 és 2024 között, de a kereskedelmi megállapodások függvényében akár 2025-ig keresnek központi beszállítót.
A keréktárcsákra vonatkozó előírás szerint 18 colos átmérőt várnak el, de rögzítették, hogy a felnik szélessége kismértékben változhat 2021-re. Minden csapat számára legalább évente 60 szett keréktárcsát rendelnének, vagyis az első és hátsó tengelyen eltérő méretektől eltekintve legalább 2400 felniről van szó.
A fékrendszer egységesítendő elemei között a kiírás egyik részében a fékbetétek és a tárcsák, a másik részben a hidraulikus rendszerek szerepelnek, utóbbi az első és hátsó féknyergekre, főhengerre és a brake-by-wire elemekre értendő. Minden tender esetében elvárják, hogy az alkatrészek a jelenlegi F1-es teljesítményszintnek megfeleljenek, és minden csapat egyforma felszerelést kapjon.
Brawn korábban leszögezte, hogy a további egységesítések várhatók,
kiemelte, hogy minden csapat egyforma bokszfelszerelést kaphat, egyebek mellett a tűzoltó készülékek egyedi fejlesztése és gyártása is megszűnhet. Alapesetben az FIA-nak június végéig kell rögzíteni a 2021-es szabályokat, de lehetséges, hogy kitolják a határidőt.