Folyamatosan visszatérő probléma a Forma-1-ben, hogy az autók vagy a pilóták számítanak-e inkább, és egyáltalán, az évről évre fejlődő technika árt-e vagy használ a versenyzés izgalmainak. A különböző piackutatások általában arra az eredményre jutnak, hogy a közönség elvárja a Forma-1-től, hogy műszakilag fejlett széria legyen, de a pilóták ezzel nem mindig értenek egyet.
Sebastian Vettel a szezon elején megjegyezte, hogy szerinte az F1 már inkább showműsor, kezd eltávolodni az alapvető értékeitől, ezt is figyelembe veszi majd, amikor pályafutása jövőjéről dönt, és a Spiegelnek adott nagyinterjújában meg is nevezte, hogy mi az egyik legkomolyabb kifogása. Szerinte a tudomány nem feltétlenül tesz jót a versenyzésnek.
„A versenyző intuíciója, a helyes döntéseket eredményező megérzése, és a mérnökök által elemzett adatok összjátéka – felelte, amikor arról kérdezték, hogy mi dönt a győzelem és többi helyezés között egy pilóta szempontjából. Az autókon szenzorok százai vannak, és telemetriát is használhatunk, hogy kiértékeljük, mit csinál a pilóta, mikor fékez, mikor és hogyan fordul.”
A mérnököm több lehetőséget is felvázol nekem, és ha nem vagyok nyitott ezekre, akkor nem tudok előrelépni. Az adatok a pilóták közti különbségeket is kiegyenlítik.”
Vettel korábban többször is elmondta, hogy a magánéletben és a sport terén is tiszteli a hagyományokat, ettől függetlenül nincs a fejlődés ellen sem. Most viszont egyértelműen kijelentette, hogy szerinte megnehezíti a pilóták érvényesülését az, hogy a mérnökeik mindent látnak, és minden mozdulatukat elemezni lehet.
„Ha valaki gyorsabb egy kanyarban, mert a saját ívét követte, egészen addig előnyben volt, amíg valaki mögé nem került, és le tudta másolni a pályáját. Ha a dolgok jól mentek, az adott pilóta az egész hétvégén meg tudta tartani az előnyét. Manapság már minden annyira átlátható, hogy a mérnökök javasolnak gyorsabb íveket” – vázolta a helyzetet.
A szellemi terméket ellopják, a csapattársam már másodpercekkel később tud róla, percek múlva pedig már az összes ellenfél. Az adatrögzítés elvette tőlünk a mesterségünk egy részét”
– jelentette ki. – Az a véleményem, hogy a telemetria alapvetően gonosz dolog. Amikor esik az eső, a pályán sok referenciapont megváltozik, amit már korábban kitapasztaltunk; hol kell lassítani, gyorsítani, és ilyenkor rögtön megnő a különbség a pilóták között. Ekkor már magunkra maradunk a pilótafülkében, és rögtön izgalmasabb lesz a helyzet.”
Vettel elárulta, számára az 1990-es évek közepe a legszimpatikusabb korszak a Forma-1-ben, mert már volt adatrögzítés, de telemetria még nem, az autók aerodinamikai szempontból már fejlettek voltak, a nagy leszorítóerő révén komoly kanyartempót tudtak, viszont még mindig puritánok voltak, és dolgozni kellett velük.
Ha lenne hozzá befolyásom, nagyobb hangsúlyt helyeznék a pilótára. Például, visszatérnék a manuális sebességváltóhoz. Ez ismét kiváltaná a közönség elismerését
– mondta. – Pár éve vezethettem egy 1988-as Ferrarit, Gerhard Berger autóját. Nem volt benne szervokormány, három pedál viszont igen, mert az embernek még mindent magának kellett csinálnia. Nagyon egyszerű volt, kevésbé tökéletes, de sokkal több élet volt benne."