Vágólapra másolva!
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, hogy az ellenkező hatást érnék el azzal, ha a versenyhétvégék kezdetétől parc fermé-szabályok lennének érvényben, tehát a csapatok nem nyúlhatnának az autókhoz onnantól kezdve, hogy az első szabadedzésen pályára gurulnak. 

Nem talált kedvező fogadtatásra a Mercedes és a Toro Rosso csapatfőnökénél sem a 2021-re tervezett szabályváltoztatások egy újabb eleme, amely alapján a csütörtöki nap törlésével háromnaposra rövidítenék a versenyhétvégéket, egyúttal a most az időmérő kezdetével életbe lépő parc-fermé szabályokat előrehoznák az első szabadedzés kezdetére, ezzel lényegében megakadályozva, hogy a csapatok lényeges módosításokat hajthassanak végre az autókon a versenyhétvégék alatt. Toto Wolff szerint ez nem a jó út, a világ egyetlen versenysorozatában sincs ilyen, és szerinte nem a Forma-1-nek kellene először bevezetnie ilyesmit.

Jelenleg csak az időmérő kezdetével lépnek életbe a parc fermé-szabályok, ezen szeretnének változtatni Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A változtatással két célja van az F1 vezetésének, az első a csapatok személyzetének tehermentesítését célozza, ezzel elősegítve akár azt, hogy további futamokat vegyenek fel a jelenleg 21 fordulóból álló, a száguldó cirkuszban dolgozókat így is a végletekig kizsigerelő versenynaptárba. Noha csütörtökön most sem köröznek autók a pályán, a gépátvétel és a médiaesemények, sajtótájékoztatók miatt már erre a napra is telejes pompájukban vonulnak fel a csapatok.

A jövőben ez úgy változhat, hogy a gépátvételt és a sajtóeseményeket átteszik péntek délelőttre, míg az első szabadedzés a legtöbb helyszínen 11 óráról 13 órára, a második tréning 15 óráról 17 órára tolódna el.

„Szerintem a versenyhétvégék átszervezésével tudunk spórolni a pályán töltött napokkal. Teljes napokat nem tudunk megspórolni, de kicsit javíthatunk a helyzeten, de okosan kell csinálnunk, és valahol máshol kell spórolnunk napokat. Ha egy kicsit le tudjuk rövidíteni a versenyhétvégéket az itt dolgozóknak, akkor belefér még pár verseny" – üdvözölte a tervet Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke.

A csütörtöki sajtótájékoztató átkerülne péntek délelőttre Forrás: AFP/2019 Getty Images/Peter Fox

A parc-fermé szabályokat érintő módosítások már nagyobb port kavarhatnak, Toto Wolff és Franz Tost is ellenzi azokat. Utóbbi elmondása szerint „nem nagy barátja" a parc-fermé kiterjesztésének, és egyébként is szerinte most nem ezzel kellene foglalkozni. „Szerintem nem jelent nagy különbséget, hogy egy nappal korábban vagy később érkezünk-e meg a helyszínre. Növelnünk kell a showt, csökkentenünk a költségeket és igazságosabbá tenni a bevételek elosztását” – reagált Tost a hétvégék rövidebbé tételére.

Persze most zajlanak róla a megbeszélések, a korábban említett témákkal kapcsolatban azonban szerintem ez nem fontos, szerintem nem kell változtatnunk semmin."

Jelenleg a csapatok a szombati időmérő edzésig nagyban változtathatnak az autóikon, kicserélhetik például a felfüggesztés elemeit, az aerodinamikai elemeket és más dolgokat is.

A jövőben azt szeretnék, hogy a pénteki első szabadedzés kezdete után már mindenkinek meg legyen kötve a keze, és lényegében a szimulátorban kelljen felkészülni úgy az adott versenyhétvégére, hogy rögtön megtalálják a minél tökéletesebb beállítást.

A cél ezzel az lenne, hogy a csapatok minél kevésbé tudjanak felkészülni a versenyre, a múlt tapasztalatai alapján ugyanis például olyankor, amikor a pénteki szabadedzéseket elmosta az eső, többségében izgalmasabbak voltak a futamok. „Nem vagyunk a péntektől vasárnapig tartó parc fermé-szabály híve. Nincs olyan versenysorozat a világon, amelyben ne engednék, hogy a csapatok hozzányúljanak az autóikhoz a hétvége során, és szerintem nem a Forma-1-ben, a motorsport csúcsán kell ezt elkezdenünk” – mondta Wolff.

Wolff szerint nem lenne jó, ha nem nyúlhatnának az autóhoz a hétvégék kezdete után Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

„Az ember ezzel kinyitja Pandóra szelencéját a büntetések miatt, mert az edzéseken összetörő autókat újjá kell építeni. Ezzel szerintem pont az ellenkezőjét érnénk el annak, amit szeretnénk, hogy több változót, kiszámíthatatlanságot és megbízhatatlanabb autókat lássunk.

Sok más dolog van, aminek lenne értelme, de szerintünk ez nem ilyen."

A büntetésekre vonatkozó kijelentésével nem teljesen világos, hogy Wolff mire gondolt,

a sérült alkatrészeket ugyanis ki lehetne cserélni az FIA engedélyével, azoknak ugyanakkor a hétvége addigi részében használttal megegyező specifikációjúnak kell lenniük.

Amennyiben a felfüggesztés részein, az aerodinamikai elemeken vagy más alkatrészeken módosít egy csapat a hétvége során, az a parc fermé-szabályok megsértését eredményezi, és automatikus bokszutcai rajttal büntetendő.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!