Lemondása óta ritkán foglal érdemben állást a Forma-1 ügyeivel kapcsolatban a sportág fejlődésének meghatározó alakja, a korábbi ügyvezető, Bernie Ecclestone. A brit üzletember 2017 elején, a Liberty Media hatalomátvétele után nem sokkal leköszönt, azóta tiszteletbeli elnökként a szervezet tagja maradt, de többször elmondta, hogy ő sem tudja, mi a pontos feladata.
Ecclestone korábban bírálta a sportágat működtető Liberty Mediát és néha, kevésbé jelentős ügyekben is állást foglalt, de a 2021-re tervezett szabályreform ügyében nem szólalt meg. Eddig, most az ESPN hasábjain személyes hangvételű kiáltványt fogalmazott meg, amelyből kiderül, ő teljesen más irányba vinné a Forma-1-et, mint amerre halad.
Azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy milyen szabályok valósulnak meg a sportágban 2021-től, hiszen ezek véglegesítését októberig elhalasztották, de várhatóan megmaradnak az 1,6 literes, hibrid rendszerrel kiegészített turbómotorok, az autók a jelenlegieknél több szabványos alkatrészt használnak majd, és 175 millió dolláros éves költségplafont vezetnek be, kivételekkel.
Ecclestone a költségplafon koncepcióját „nonszensznek” nevezte, és kijelentette, a konstruktőri világbajnokság mellett csapatbajnokságot is indítana, ahol olcsóbban lehetne versenyezni.
A korábbi ügyvezető az általa évtizedekig gyakorold „oszd meg és uralkodj” elvet követve ezúttal sem vonná be a csapatokat a szabályalkotás folyamatába, hanem közölné velük, hogy a pilóták világbajnokságát érintetlenül hagyná, viszont kiírna konstruktőri és csapat-világbajnokságot is. Előbbiben azok indulhatnának, akik autót és motort is építenek, a jelenlegivel megegyező technikai szabályokkal.
„A csapatbajnoksághoz építenék egy autót, mintha egy nagyon fejlett F2-es autó lenne. Ha a Honda úgy dönt, nem vesz részt az F1-ben vagy a Renault nem akarna konstruktőr lenni, jó üzlet lenne, ha mindenki mást ellátnának. Ezek a maiakhoz hasonló motorok lennének, de egy motorral végig kellene futni a szezont, és csak arra az esetre lenne egy tartalék, ha az eredeti elromlana” – írta.
Így, ha valaki csapatot akar indítani, itt a lehetőség. Adnék egy kész autót és egy tartalék motort, valamint évi 30 millió dollárt
– összegzett. – Így ezt az egész költségplafonos nonszenszt el lehetne felejteni. A lehető legjobban kell működtetni a csapatot. Lenne 30 millió az induláshoz, utána meg szponzorokat kellene találni.” Ecclestone visszahozná az egész versenyt kibíró gumikat a konstruktőröknek, a privát csapatoknak viszont engedné a tankolást és a kerékcserét is, sőt, a konstruktőri autók büntetősúlyokkal való lassítását sem zárta ki.
A brit üzletember szerint egy ilyen konstrukcióban a gyári csapatok is megtalálnák a számításukat és a privátok is fenntarthatóan tudnának üzemelni. Bár az elképzelést „vadonatújnak” nevezte, ő is elismerte, hogy korábban volt már hasonlóra példa, a Cooper és az eredeti Lotus-csapat is indított már egy-egy nevezőt privát ügyfélautókkal.
Minden tárgyalás kérdése, de a lényeg az, hogy megfizethető szórakoztatásra van szükség nagyon költséges technológia helyett”
– szögezte le. Ecclestone ötlete sok szempontból megfontolandó, de a megvalósítása biztosan komoly ellenállásba ütközne, hiszen alapjaiban megrengetné az autóépítési filozófiát, így az ötletek akár csak részleges megvalósulására csupán akkor van esély, ha a Liberty Media és az FIA közös céljai között hasonló elképzelések is szerepelnek.