Lewis Hamilton májusban kisebbfajta lavinát indított el azon kijelentésével, hogy a mai Forma-1-es autókat túl könnyű vezetni, és simán teljesíteni lehetne velük két-három futamot is zsinórban anélkül, hogy a pilóták teljesen elfáradnának. A Mercedes ötszörös világbajnoka a száguldó cirkuszban az idén bemutatkozó 19 éves Lando Norrist hozta fel példának, aki mindenfajta megerőltetés nélkül tudta felvenni a Forma-1 ritmusát. Hamilton szerint az autók a mostaninál jóval fizikálisabbak kellene, hogy legyenek.
Jó hír a Mercedes versenyzőjének, hogy a 2021-es szabályokat formáló mérnökcsoport is ezen dolgozik. „Az összes vezetési segédeszközt megfontolás alá kell vegyük, mert azt szeretnénk, hogy a pilóták gyakrabban követhessenek el hibákat" – nyilatkozta Jean Todt FIA-elnök, aki az autókban most meglévő lefulladásgátlót hozta fel példaként, aminek hiánya szerinte könnyen lehet, hogy Michael Schumachernek egy világbajnoki címébe is került, amikor nem tudott az első rajtkockából nekivágni az 1998-as Japán Nagydíjnak.
A mai Forma-1-ben így is kevesebb segédeszköz áll a pilóták rendelkezésére, mint a száguldó cirkusz bizonyos időszakaiban, a technika fejlődésével azonban az autókat mégsem annyira nehéz vezetni fizikai szempontból.
Ezt Lando Norris, a McLaren 19 éves újonca is beismerte, aki szemre is törékeny testalkatával megszenvedte az utánpótlás-sorozatokban töltött éveket, majd az F1-be érve hirtelen minden könnyebb lett.
„Sokat szenvedtem a gokartos időszakom óta a méreteim és minden más miatt. Fogalmam sem volt, hogy mit kellene tennem, amikor elkezdtem gokartozni, úgyhogy minden kategóriában szenvedtem, a Forma-4-ben, a Forma-3-ban és a Forma-2-ben is. Az F2-ben nem annyira, de elég sokat kellett felzárkóznom több területen is, az F1 viszont már jobb volt a szervokormánnyal.
A Forma-2 sokkal keményebb fizikálisan a karok, és tulajdonképpen az egész test szempontjából.
Úgyhogy lehet változtatni ezen, de nem igazán foglalkoztat a dolog."
Jean Todt elmondta, hogy a szervokormány betiltása ugyanakkor nem járható út, az F1 mérnökcsoportja szerint anélkül ugyanis nem lehetne vezetni a mai autókat, kérdés tehát, hogy mit tudnak tenni a fizikai kihívás növelése érdekében.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy a Forma-1-ben összességében könnyebb dolga lenne a versenyzőknek, az erőhatások nagyobbak, az autók pedig sokkal kifinomultabbak és érzékenyebbekl, ezért – mint azt Norris is elmondta – egyáltalán nem könnyű velük boldogulni, neki mégis sikerült más okok miatt. „Magabiztosabbnak érzem magam a Forma-1-es autóban. Nem csak azért, mert jól teljesítettem, már a szezon rajtjánál is így éreztem.
Nagyon nehéz volt vele egy jó kört összerakni, de még így is magabiztosabb voltam benne mint a tavalyi Forma-2-es autóban. Nem azért, mert könnyebb vagy bármi ilyesmi, egyszerűen jobban ráéreztem.
Szerintem ez azért is van, mert jobban tisztában vagyok az autó határaival, és így mindig a határon tudok autózni, valamint a csapattal is sokat dolgozom, sokat készültem erre az évre. Ismerve magamat, tavaly nem végeztem a legjobb munkát ezen a téren, úgyhogy dolgozom ezen." Persze kérdés, hogy a Forma-1 fizikálisabbá tételével hosszú távon bármi is változna-e, Kimi Räikkönen az Osztrák Nagydíjon a GPhírek kérdésére például kifejtette, hogy szerinte nem, mivel a pilóták inkább előbb, mintsem utóbb úgyis hozzászoknának a megnövekedett kihíváshoz.