Lewis Hamilton korábbi kijelentése, amely szerint a mai Forma-1-es autók nem jelentenek elég nagy fizikai kihívást a versenyzőknek, és ő akár több futamot is teljesíteni tudna egymás után, több pilótát is véleménynyilvánításra késztetett. Romain Grosjean például kifejtette, hogy még gokartozás közben is jobban elfárad, mint az F1-ben, ezért a gumi- és üzemanyagspórolás helyett olyan versenyeket szeretne, amelyeken végig teljes erőbedobással mehet.
Valami ilyesmi volt a helyzet a 2000-es évek elején, amikor a versenyzők sokszor 2-3 bokszkiállással teljesítettek egy versenyt, ráadásul a futam közbeni tankolás sem volt még betiltva, hosszú spórolás helyett tehát rövid, szinte időmérős körökből álló sprinteket autóztak. Kimi Räikkönent az Osztrák Nagydíj előtt megkérdeztük arról, hogy szerinte nehezebb volt-e vezetni azokat az autókat, valamint ő örülne-e neki, ha a mostani gépek, Hamilton szavaival élve „férfiasabbak" lennének. A 2007-es világbajnok magához képest már-már rekordhosszúságú fejtegetésbe kezdett.
„Hogy nehezebb-e most, vagy kevésbé nehéz? Ezt lehetetlen megmondani. Amikor az ember visszagondol tíz évvel ezelőttre, megtréfálja a memóriája – felelte Räikkönen a GPhírek kérdésére, arra utalva, hogy az idő megszépítheti az emlékeket. – Ha tíz évvel ezelőtt kérdezik meg ugyanezt, azt mondtam volna, hogy rendben van, elég nehéz vezetni az autókat. Az ember hozzászokik.
Nyilván a téli holtszezon után, amikor újra autóba ülünk, érezzük, hogy fizikálisan nehéz vezetni, mert a nyak lényegében 20 kör után kikészül, ami borzasztó érzés.
A második teszten már csak itt-ott fáj, aztán hozzászokik."
A kulcsszó a „hozzászokik", Räikkönen szerint ugyanis
mindegy, hogy nehezebbé teszik-e fizikailag a Forma-1-et, főleg a mai pilóták felkészültségét ismerve úgyis hamar alkalmazkodnának a megnövekedett terheléshez.
„Bármilyen sportágat is űzzünk, hozzászokunk a fizikai megterheléshez, úgyhogy nem tűnik nehéznek. Nem hiszem, hogy a korábbi években bármi is más lett volna. Néhány futam keményebb, mint a többi, de az ember hozzászokik. Azokban az években sokat teszteltünk, és hozzászoktunk, hogy többet vezetünk" – mondta az Alfa Romeo veteránja.
Hamilton, majd Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is felvetette: mi lenne, ha betiltanák a szervokormányt az autókban, hogy így a pilótáknak nagyobb fizikai erőt kelljen kifejteni azok irányításához.
Räikkönen szerint ez sem változtatna sok mindenen,
hiszen amikor 2001-ben bemutatkozott az F1-ben, akkor sem volt szervo az autóban, ráadásul az edzettségi állapota sem közelítette meg a mostanit, mégis elboldogult a vezetéssel. „Amikor én kezdtem a Forma-1-ben, nem volt szervokormányom, de hozzászoktam.
Bizonyára nem voltam olyan erős, mint most, de elboldogultam.
Az első sauberes tesztemen, Mugellóban abszolút semennyi szervorásegítés sem volt az autóban, 2001-ben, Monzában kezdtük el használni, fél évet versenyeztem tehát nélküle. Azzal kell boldogulni, ami van."
A Jégember szerint egyébként is felesleges azon filozofálni, hogy eléggé nehéz-e fizikálisan a Forma-1, mivel
legyenek bármilyenek is az autók, kihozni belőlük a legtöbbet sosem lesz könnyű.
Kivéve persze, ha valakinek a mezőny legjobb autója áll a rendelkezésére. Akkor egy kicsit könnyebb. „Pusztán vezetési szempontból mindig nehéz lesz gyorsan, a határon menni.
Persze amikor az embernek nagyon jó autója van, akkor minden tökéletes, semmiségnek tűnik, könnyedén lehet vezetni,
a köridők pedig nagyszerűek. Ekkor egy kicsit túl könnyűnek tűnik a dolog" – ismerte be a finn.