NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 14: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB15 leads Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF90 on track during the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 14, 2019 in Northampton, England. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A csapatokhoz hasonlóan az F1 jogtulajdonosa is létrehozott egy mérnöki gárdát, ami megpróbál kiskapukat találni a 2021-es technikai szabályokban. Reagálnak, ha a fejlesztések ártanak az izgalmaknak.
Az elmúlt évtizedek során folyamatosan macska-egér harcot vívnak a Forma-1 szabályalkotói és a mezőnyt alkotó csapatok mérnökei annak érdekében, hogy a szabályok adta kereteket betartassák, illetve egyre jobban kitolják azokat a versenyképesség javítása érdekében.
Ez sokszor gondot okoz, mivel az ilyen „kiskapuk” nem várt módon befolyásolhatják az erőviszonyokat, ronthatják a versenyzés színvonalát, vitát eredményeznek az FIA és a csapatok között, mert olykor nagyon apró különbségek is döntőnek bizonyulhatnak a leírtak értelmezése terén.
A várhatóan nagy felfordulást okozó 2021-es szabályok kapcsán a Forma-1 jogtulajdonosa arra törekszik, hogy javuljon a versenyzés színvonala és szorosabb legyen a küzdelem a csapatok között, ezért saját mérnöki gárdával keresik majd a szabályok szürke zónáit és a kiskapukat annak érdekében, hogy egyik résztvevő se tudja kijátszani az előírások szellemiségét.
Az új szabályokkal lehetőség nyílik, hogy extrém módon feszegessék a határokat, és mi is keressük, hogy vannak-e kiskapuk vagy nem kívánt következmények
– nyilatkozta Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának technikai vezetője. – Ha ezt mi magunk is megtehetjük, akkor elkerülhetünk olyan szabályokat, amelyek később gondokat okozhatnak. Az F1-es kollégáim a saját aerodinamikai részlegükön magukra vették ezt a szerepet. Nem szabályalkotóként, hanem egy munkacsoportként nézik, mennyire tudják tágítani a szabályokat.”
A Ferrari és a McLaren korábbi technikai igazgatója szerint elsősorban olyan trükkökre vadásznak majd, amelyek megnehezítik a hátul érkező autók számára a haladást, mivel az új szabályok kidolgozásának egyik prioritása, hogy könnyebb legyen támadni és üldözni az ellenfeleket. Ez Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője szerint megvalósulhat.
Brawn kijelentette, a 2021-es szabályok véglegesítése után sem hagyják abba a kutatásokat.
„Tisztában vagyunk azzal, hogy amikor a csapatok fejlesztenek, nem érdekli őket, hogy milyen az övéket követő autó teljesítménye, csak az elöl lévőé, és ezzel kioltják néhány vívmányunkat. A mi feladatunk, hogy olyan szabályokat hozzunk, amelyek ezt a lehető legjobban megakadályozzák. Mi is azért próbáljuk áthágni a szabályokat, hogy elkerüljük ezt, és megtartsuk a pozitívumokat.”
„A FOM-nál dolgozó munkacsoport nem áll le, amikor kiadják a szabályokat, hanem folytatja a munkát. Ahogy láthattuk, a csapatok megoldásai fejlődnek, mi is elemezni fogjuk ezeket, és ha azt látjuk, hogy azok ártanak a céloknak, akkor vissza fogjuk terelni őket” – ígérte Brawn.