Nemcsak a büntetések miatt, hanem úgy általánosságban is rengeteg vita zajlik a Forma-1 jövője és akörül, hogy a sportágnak milyen irányba kellene mozdulnia a jelenlegi helyzetből ahhoz, hogy izgalmasabb, szorosabb versenyeket láthassanak a nézők. Sebastian Vettel a jelenlegi F1 legnagyobb kritikusai közé tartozik a pilóták között, a Francia Nagydíjon – miután az FIA nem találta elegendőnek a Ferrari bizonyítékait ahhoz, hogy újratárgyalja a négyszeres világbajnok kanadai büntetését – nemes egyszerűséggel azt javasolta, hogy égessék el a szabálykönyvet. Azóta ilyen drasztikus megoldásokkal nem állt elő, a javaslatokból azonban még nem fogyott ki.
A paddockban egy ideje már tartja magát a pletyka, hogy a Ferrari világbajnoka az évek óra tartó sikertelenség mellett a Forma-1-ből is kezd kiábrándulni, ezért pedig a visszavonulását fontolgatja. Noha utóbbit sem ő, sem más nem erősítette meg, az biztos, Vettelnek nem tetszik a jelenlegi helyzet, a Servus TV-n legutóbb például olyan kérdések sorát tette fel, amelyeket szerinte meg kell válaszolnia a sportágnak, valamint újabb javaslatot tett a szabálykönyvet illetően.
Ha a szabályok két A4-es oldalon lennének, sokkal nagyobb lenne a mozgástér.
A Forma-1-nek gondolkoznia kell, és valahogy megoldania a problémáit. Mit szeretne elérni? Ekkora komplexitást szeretne? Olyan szinten szeretné tartani a technológiát, ami ennyire megfoghatatlan, ennyire fejlett? Vagy inkább a szórakoztatás és a sport mellett kötelezné el magát?”
Vettel azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy ha az F1 a jelenlegi irányban halad tovább, előbb-utóbb versenyzők sem kellenek majd a versenyekhez.
„Ha megnézzük, hogy milyen irányba halad a mobilitás, a következő évtizedekben a sofőröket végül le fogják cserélni, ennek azonban nem hiszem, hogy nagy szórakoztató értéke lenne” – mondta.
Nem Vettel az egyetlen, aki az Osztrák Nagydíj alatt kritizálta az F1-et, a német korábbi csapattársa, Kimi Räikkönen is elmondta a magáét.
A 2007-es világbajnok közölte, hogy ha majd visszavonul (a 2020-as szezon végéig szól a szerződése), nem fogja bekapcsolni a televíziót azért, hogy Forma-1-et nézzen.
Addig persze érdekli, hogy mi a helyzet, például megszüntetné az adatelemzést, amivel amellett, hogy értékes időt is nyerne a versenyhétvégéken, a pilóták szerepét is növelné. „Nem az én dolgom megmondani, hogy mi lesz hosszú távon. Ha már nem leszek itt, nem fogom bekapcsolni a tv-t és erre áldozi a szabadidőmet – nyilatkozta az osztrák Motor Profis magazinnak. – Ha most kérdeznek, egyértelműen sok mindenen változtatnék.
Ha lehetséges, megszabadulnék ettől a sok adatelemzéstől. Ha az embernek nem állna annyi adat a rendelkezésére az autó beállításához, akkor ismét nagyobb szerepe lenne az érzésnek,
és a versenyzők között a különböző képességek döntenének.”
Räikkönen a 2009-es szezon végén két évre visszavonult az F1-től, ezalatt pedig a ralizás mellett arra is maradt ideje, hogy kipróbálja magát oválpályán, a NASCAR Truck Seriesben.
Tapasztalata alapján ott még mindig jóval több minden múlik a versenyzőn az autó beállításánál, mint a Forma-1-ben.
„Az oválversenyzés nagyon könnyűnek tűnik, a valóság azonban messze van ettől. Az sokkal tisztább versenyzés.
Ha az ember rájön, hogy »basszus, nem vagyok elég gyors«, akkor, bár beszélhet másokkal, a végén neki kell levonni a következtetéseket. A Forma-1-ben ezzel szemben az adatok árulnak el mindent arról, hogy min kell változtatni.
Ha az embernek magának kellene megválasztania a beállítást ahelyett, hogy a számítógépet nézné, teljesen más lenne a történet.”