Magyar versenyzővel, Bereznay Dániellel a sorai közt készül az F1 esport-bajnokság újabb szezonjára az Alfa Romeo Racing F1 Esports csapata. Az év magyar esportolójának is megválasztott fiatalemberrel januárban közöltünk exkluzív interjút, még mielőtt a Mercedestől átigazolt az Alfa Romeóhoz. A Hungaroringen a csapat jóvoltából találkozhattunk főnökével, a brit Aarav Aminnal is.
Amin, vagy ahogy online ismert, „Aarava” a világ egyik legnépszerűbb F1-es tartalomszolgáltatója, a YouTube-on 300 ezernél is több követője van, és az idei évtől rábízták az Alfa Romeo esport-csapatának gardírozását is. A virtuális istállót a Veloce nevű brit cég működteti az Alfa Romeo Racing megbízásából.
Ez már eleve kissé kuszának tűnik, ezért kaptunk az alkalmon, és Bereznay jelenlétében a Hungaroringen részletesen elbeszélgettünk Aminnal arról, mi fán terem az esport a Forma-1 kontextusában.
Adorján Viktor: Ön a Veloce Esport-csapat főnöke. Mit is takar pontosan ez a munkakör?
Aarav Amin: A versenyzők menedzselését, hogy elégedettek legyenek, gyakoroljanak, amikor ezt kell tenniük. Néha szigorú kezekre van szükség, bár eléggé elhivatottak, de egy kis irányítás jól jön. Nyilvánvaló, hogy sok a PR-feladat is, ott vagyunk a YouTube-on, elég jól ismerem az F1-es játékokat. Az esport terén még nem olyan nagy a követőbázisunk, mint szeretnénk, de a játékok iránt általánosságban már sokan érdeklődnek, úgyhogy próbálunk minél több hétköznapi felhasználót bevonni, például Dani révén is. Mi nyilvánvalóan tudjuk, hogy ő milyen gyors, de a világ még nem feltétlenül, ezért szeretnénk, ha minél többen látnák, milyen jól vezet.
AV: Igen különleges menedzsmentgyakorlat lehet ez, hiszen ez egy teljesen hálózati környezet. A fizikai kapcsolat vagy a fix ponton való közös munka elég ritka. Ez igencsak 21. századi berendezkedés.
AA: Igen, egy Whatsapp-csoportban tartjuk a kapcsolatot minden egyes nap, és ellenőrizzük, hogy mit csinálnak. Trükkös ezt menedzselni, de ahogy Ön is említette, ez a 21. század, és nem is akarnám ezt máshogy működtetni, mert nekünk ez a módszer vált be a legjobban.
AV: Hogyan alakult ki a csapat és fejlődött ekkorára? Hétköznapi embereknek igen nehéz lehet elképzelni, hiszen Önök nincsenek egy adott épülethez kötve, nem kell bejárni minden nap…
AA: Londonban van egy főhadiszállásunk. A Velocét hárman alapították, aztán be akartak szállni az esportba is, mert látták, hogy fejlődik a közeg. Az Alfa Romeóval már a múltban is dolgoztunk együtt, tavaly volt az első teljes szezon, akkor Dani még nem volt velünk, de az idei szezon előtt elcsentük őt a Mercedestől, mert tudjuk, milyen gyors. Most remek pilótákból álló felállásunk van, ami szerintem papíron a legjobb. Sok különböző ember gyűlt össze, akiknek közös a szenvedélye, nekem pedig izgalmas, hogy e csoport vezetője lehetek az esport-versenyzés terén.
Veloce Esports
A Veloce egy londoni vállalkozás, ami esport-csapatok működtetésére specializálódott. Különböző bajnokságokban indulnak, köztük az F1 Esports-ban, de versenyeznek a Gran Turismo, a Rocket League, valamint a Project Cars nevű játékokban is. A szervezet 2018-ban jött létre, már 25 profi játékosuk és tartalomgyártójuk van, óriási médiahálózatot építve az interneten. Nagy szakértelemmel rendelkeznek, így márkák boldogulását segítik az esportok és a digitális tartalmak előállítása terén. A menedzsment tagja egyebek között az egykori F1-es pilóta, Jean-Eric Vergne is.
AV: Mikor és hogyan jött el a fordulópont, amikor a szórakozásból üzlet lett?
AA: Én kicsit később csatlakoztam a Velocéhoz. Már 7 éve csinálok YouTube-videókat, ez volt a hobbim, amíg tanuló voltam, és közben főállássá változott. Mérnöki diplomát is szereztem, érdekes, hogy teljesen más minőségben kötöttem ki egy Forma-1-es csapatnál. Körülbelül másfél éve csatlakoztam a Velocéhoz, azóta exponenciálisan növekszik a nézettség.
AV: Akkor tulajdonképpen a tartalomiparról beszélünk. Ez egy virtuális versenycsapat, ami üzleti alapon működik, és szolgáltatást nyújt más üzletfeleknek. Magyarországról nézve látszik, hogy ez működik, de igen távolinak tűnik.
AA: A Veloce valós körülmények között is foglalkozik instruktori tevékenységgel, pilótaneveléssel és menedzsmenttel, eléggé kézenfekvő volt a srácoknak, hogy esport-versenyzőket is menedzseljenek. Ők csak a versenyzéssel akarnak foglalkozni, és az összes többi dolgot ráhagyni valaki másra, ezt intézi a Veloce a számukra.
A Forma-1 még eléggé új és kicsi más esportokkal összehasonlítva az Egyesült Királyságban, de az elmúlt két év során nagyon gyorsan fejlődött. A sportág képviselői azt szeretnék, ha gyarapodna és sikeressé válna, ehhez az kell, hogy többen érdeklődjenek iránta, hogy még mainstreamebb legyen, és gondolom, Magyarországon is ugyanez a helyzet. Többeket kell bevonni.
AV: Amikor annyi idős voltam, mint most Dani, én is – eléggé amatőr – szimulátoros versenyző voltam, és az egyik diplomamunkámat is a szimulátorozás témaköréből írtam. Bár még nem vagyok nagyon öreg, mégis nehezen értem, hogy mi az érdekes abban, hogy emberek nézik, ahogy valaki más játszik.
AA: E téren a Forma-1 nem különbözik bármilyen általános játéktól. Az emberek úgy nézik ezt, mint egy tévéműsort, mintha egy film lenne. Az én véleményem legalábbis az, hogy sokan úgy gondolják, az én versenyeim és a videóim sokszor izgalmasabbak, mint az igazi nagydíjak. Az F1-es videojáték ráadásul eléggé hasonlít is az igazira, kisebb az eltérés a kettő között, mint más műfajokban, és úgy lehet élvezni, mint egy igazi Forma-1-es versenyt. Sok a jó küzdelem, és a versenyzés lényege nem változik, ha virtuális, ha nem. A fiatalabb generációnak tetszik, hogy minden tempósan történik benne.
AV: Van némi tere a fikciónak is?
AA: Igen, felépülhet egy történet is, különösen, ha egy sorozattá válik ez a szezon során, mint egy tévéműsorban, és egy történetszál is formálódik. Mi is ezt akarjuk csinálni az esport-pilótáinkkal, próbáljuk megmutatni a saját történeteiket. Például, hogy Dani Magyarországról származik, ő itt már óriási szupersztár [nevet], néha meglátogat minket Angliában…
AV: Az egykori X-faktor résztvevő…
AA: Igen, pontosan. Ez nagyszerű sztori, igen sajátos háttere van, és ezt a történetszálat meg akarjuk mutatni. Jó karakter lenne egy esport Pro Series filmhez.
AV: Úgy tűnik, talán ebben a közegben még fontosabb is, hogy valaki egy karakterré váljon, mint a valóságban. E téren akár a valós sport is tanulhat valamit?
AA: Ha megnézzük a PR-csapatokat a Forma-1-ben, ők mindig próbálják rávenni a versenyzőiket, hogy beszéljenek egy kicsit többet. Silverstone-ban forgattam egy rövid videót Kimivel, nevetgélt, sokat beszélt, jó volt látni ezt az oldalát is. Szerintem a Forma-1-ben örülnek ennek, és ők is jó munkát végeznek, mert a YouTube-on és a közösségi médiában sok tartalmat jelentettek meg. A fiatal pilóták is jobban mozognak már a közösségi médiában, sok vicces mémet és tweetet posztolnak.
AV: Hogyan látja manapság a videojátékok piacát? Sokan bírálják a Forma-1-et, mert szerintük a Codemasters játéka nem az igazi keménymagnak szól.
AA: Szerintem a lehetőségekhez és a rendelkezésre álló időhöz mérten nagyon jó munkát végeznek, ráadásul az övék nem olyan hatalmas stúdió, mint mondjuk az EA, ami kiadja a FIFA-játékokat. A lépték egy kicsit más, és így az F1-es esport is egyelőre kisebb léptékű, mint mondjuk a FIFA esport. A Codemasters remek munkát végez, jól megtalálják a középutat. Lehet bármilyen jó, a szimulátorokkal egyszerűen nem játszanak elég sokan, itt pedig az általános közönséget is meg kell szólítani, hogy nézzék a Pro Seriest vagy minket a YouTube-on.
Amikor az F1-es pilóták kipróbálják a játékot, ők is élvezik, elég természetesnek tartják. Amikor Silverstone-ban kipróbáltattuk vele a játékot, Kimi még azt is mondta, hogy nehezebb, mint a valóságban. Sokféle vélemény felmerülhet, hogy milyennek kellene lennie egy F1-es játéknak, de a tömegek szempontjából jól eltalálták.
AV: A bajnokság megnyerésétől eltekintve milyen céljai vannak az esport-csapattal 3-5 éven belül?
AA: Az első cél az, hogy ezt kipipáljuk, szerintem ehhez nagyon erős csapattal rendelkezünk. Utána próbálunk építeni erre a sikerre, és még többet elérni. Az Alfa Romeo F1-es csapata szerintem elkötelezettebb ez iránt, mint a többi istálló, nagyon jól átlátják, hogy mekkora növekedési lehetőség van ebben, és milyen új utak vannak, hogy elkápráztassuk az embereket. E téren a lehető legjobb helyzetben vagyunk, hogy ebből kihozzuk a legtöbbet a következő évek során, talán több pilótát is bevonunk, más esport-bajnokságokban is indulunk, és ezt az Alfa Romeo és a Sauber is akarja. Előtte viszont az idei évre összpontosítunk, ne szaladjunk nagyon előre.