Az ősz szele friss oxigénnel táplálja a tüzet a világbajnoki címet főzni akaró Ferrari bográcsa alatt. A nyári szünetben úgy tűnt, ott lassan már csak hamu maradt, erre a maranellóiak zsinórban három futamon behúzták a győzelmet –
ilyenre még tavaly sem voltak képesek, amikor a közvélekedés szerint huzamosabb ideig övék volt a legerősebb felszerelés.
Hogy utoljára mikor hajtották végre? Még 2008-ban, egy DRS nélküli, verseny közbeni tankolásos világban, amelyben nem úgy nézett ki, hogy Robert Kubica megáll egyetlen győzelemnél vagy Kimi Räikkönen egy vb-címnél.
A spái és monzai diadal nem volt különösebben meglepő, hiszen sejtettük, hogy a motorerőt díjazó pályákon izmos lesz a Ferrari, az viszont eléggé az, hogy a kacskaringós szingapúriról 1-2. hellyel távoznak. Az újításaik végre hiánytalanul beváltak és a stáb nagyszerűen taktikázott, így a harmatos péntek után megint ünnepelhettek. De lehet, hogy sötét felhők kezdenek gyülekezni...
A veterán exbajnok és a fiatal titán között két súrlódás is volt az előző két helyszínen, ami hosszabb távon potenciálisan megbonthatja a harmóniát: a monzai időmérő bohózatba illő végén Charles Leclerc túl későn állt Sebastian Vettel elé szélárnyékot adni (az első Q3-as kísérletnél ez fordítva működött), Szingapúrban pedig a monacói nehezményezte, hogy az élen haladva hiába volt jogosult az előnyösebb taktikára, az 1. hely csapattársa kezébe vándorolt egy kényszerű stratégiai lépés miatt.
„Nem hiszem, hogy igazságos volt" – duzzogott a rádión verseny közben. Utóbb elmondta, ezentúl több információt fog kérni a riválisok stratégiájáról,
de jelzésértékű, hogy a másodéves pilóta számon kérte csapatától a döntést, és nem húzta össze magát engedelmesen,
mint Valtteri Bottas tavaly pont Oroszországban. Nagyon úgy fest, ketten is beadták a jelentkezést dudásnak a maranellói csárdába. Ebben bízik a konkurenciát irányító Toto Wolff is. „Úgy gondolom, két alfahím pozícióharca magában hordozza a rivalizálást, ami elharapózhat csapaton belül" – nyilatkozta.
Leclerc és Vettel esélyei az összetettbeli sikerre továbbra is csak pislákolnak, inkább a jövőbeli dinamikát határozhatja meg a különmeccsük. Előbbi hátránya 96, utóbbié 102 pont Lewis Hamiltontól az Orosz Nagydíj előtt, ami azt jelenti, hogy a folyamatosan szállított kettős győzelmek mellett szükségük lenne rá, hogy Max Verstappen rendszeresen befurakodjon a Mercedesek elé, plusz a címvédő hibázzon vagy romoljon el alatta a technika...Azért elég sok csillag együttállása kellene még a maradék hat futamon, hogy komolyan beszélhessünk a Ferrari álmairól. Az összjátéknak azonban kiemelt szerepe lehet az Orosz Nagydíj első méterein.
A szocsi pálya a tempó szempontjából nagyjából középen helyezkedik el a sebesség-tengelyen, amelyen Spa és Monza az egyik, Szingapúr a másik véglet.
Sok a derékszögű, unalmas, mechanikai tapadást és jó kigyorsítást igénylő forduló, de tempós kanyarból is található néhány, közülük kiemelkedik a 3-as számú.
A Ferrari fejlődésének megítélésében újabb kirakós kerülhet a helyére, hogy a nyújtottabb íveken hogyan szerepelnek.
Szükség van a leszorítóerőre, mivel az egyik legnagyobb kihívás a gumik üzemi hőfokon tartása: az egyenes szakaszokon nem éri terhelés őket, az aszfaltborítás pedig rendkívül sima, ezért könnyen lehűlhetnek. A szervezők korábban belengették, hogy esetleg megpróbálják érdesebbé tenni a felületet, de ennek megvalósításáról nem érkezett hír. A Pirelli a legpuhább C5-ös keveréket mégsem szállítja, a C2-C3-C4 kombinációt választotta.
A rajt különösen izgalmasnak ígérkezik, mert
nagyon hosszú az út az első kanyarig, és idén jóval nagyobb a szélárnyék hatása, mint korábban
– a monzai időmérőn az ezzel való cselezés eredményezte a fiaskót. 2017-ben Bottas a harmadik kockából az élre katapultált, 2016-ban Räikkönen egy helyet nyert ugyaninnen, míg tavaly Vettelnek ez valószínűleg csak a mercedesesek ügyes helyezkedése miatt nem jött össze. Hamilton akkor Bottast segítette szélárnyékkal, aki viszont köszönte szépen, és átvette a vezetést az első féktávon.
Még az a furcsa helyzet is előállhat, hogy jobban járnak azok, akik az első helyett a második rajtsorba kerülnek, pláne akkor, ha Ferrarit vezetnek az illetők. A vörösök motorbeli fölénye változatlanul megvan, hiába vetett be nemrég új erőforrást a Mercedes, ez a szélárnyékkal párosítva veszedelmes fegyver lehet az első párszáz méteren.
Az Ezüstnyilakon kívül más csapat még nem nyert Oroszországban. Amennyiben megszakad a sorozat, az egyben a leghosszabb győzelmi ínséget is jelenti majd Wolfféknak a turbókorszakban, négy vereséget még nem nyeltek be egymás után.
Hamilton szerint a Ferrari képes lehet az újabb bravúrra. „Az autójuk egyértelműen nagyon jól működik mindenhol, roppant nehéz lesz legyőzni őket – jelentette ki. – Könnyen elillanhat az előnyöm, nem ringatom magam illúzióba. Még nem nyertem meg a bajnokságot."
Fel kell kötnünk a gatyát és támadásba lendülni. Többet is kihozhatunk az autóból.
Szocsiban Bottas is jól szokott menni, a sima aszfaltú pályák alapvetően fekszenek neki. Nagy kérdés, visszatalál-e korábbi formájához a Red Bull, amely a szingapúri gyengélkedésért a szimulátort tette felelőssé.
A versenyhétvégére alig 20 fokos hőmérsékletet jósol a meteorológia, és főleg szombaton napközben esély van csapadékra.