A monzai időmérő minden volt, csak nem szokványos, elsősorban a kabaréba illő befejezés miatt: a versenyzők addig helyezkedtek, amíg kifutottak az időből, és nem mehettek még egy mért kört a Q3 végén. Ennek oka az volt, hogy aki elsőként próbálkozik, nem kap szélárnyékot – aminek hatását Nico Hülkenberg 0,5 másodpercre becsülte –, ezért mindenki menekült ebből a pozícióból.
A torlódás és a kései előzgetés azonban veszélyes, egyben kínos szituációt teremtett, amit kivizsgáltak a sportfelügyelők, és úgy döntöttek,
megrovást osztanak ki Hülkenbergnek, Sainznak és Lance Strollnak, akiket a szituáció fő előidézőinek találtak a túl lassú tempó miatt.
A gyakorlatban csak akkor van következménye ennek a büntetésfajtának, ha valaki hármat összegyűjt, az ugyanis tíz rajthelyes büntetést okoz.
Nem ez volt az egyetlen eset, amit vizsgálnia kellett a testületnek. A legfontosabb kérdés az volt, Sebastian Vettel megtarthatja-e a 4. helyét, amit úgy szerzett meg egyetlen Q3-as mért körén, hogy a felvételek alapján mintha mind a négy kerekével lesodródott volna a fehér vonalon túlra a célegyenesre fordító Parabolica kanyarnál, előnyt szerezve ezzel.
A közvetítést nézve minimum gyanús volt a manőver, s bár a felügyelők egyes szögekből így látták, más kameraállás nem erősítette meg a feltevést, így nem vették el a ferraris eredményét. "A felügyelők több kamerállásból megnézték az esetet."
Némelyiken úgy látták, a gumik már nem érintkeztek a pálya szélét jelző fehér vonallal, más szögekből ellenben (felülről) úgy, hogy az első kerék talán a fehér vonal alkotta határon belül marad.
"Ezt a bizonytalanságot elegendőnek tartották ahhoz, hogy a versenyző javára ítéljenek" – áll az indoklásban.
Hivatalból kénytelenek voltak ugyanakkor hátrébb sorolni Sergio Pérezt és Kimi Räikkönent, mivel előbbinek új motort szerel be a Racing Point az időmérőn elszenvedett meghibásodás után, a finn váltója pedig megsérült a balesetben, a cseréje öt rajthelyes büntetést von maga után, az Alfa Romeo azonban úgy döntött, hogy akkor már új motort is beszerel a finn autójába,
Räikkönen így a bokszból kezdheti a futamot.
Kiderült az is, némi szünet után miért volt érvényes Valtteri Bottas köre a Q3-ban, ami elsőre azért nem jelent meg, mert Räikkönen balesete után még azelőtt felvillantak a piros zászlók és lámpák, hogy elérte a célvonalat. A mérnöke is arról tájékoztatta, hogy ő az első, akinek a köre nem számított.
Csakhogy az alkalmazott eljárás szerint attól a pillanattól szakítják meg a kvalifikációt, amikor a hivatalos időmérési rendszerben megjelenik a jelzés, és ez egy picit később történt meg, mint hogy a pályán felvillantak a piros fények.
Bottas még pont átsurrant a célvonalon, mielőtt a rendszerben rögzítették a tényt. Ha néhány pillanatot késik, csak a 9. helyről rajtolhatna.
# | Versenyző | Csapat |
1. | Charles Leclerc | Ferrari |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari |
5. | Daniel Ricciardo | Renault |
6. | Nico Hülkenberg | Renault |
7. | Carlos Sainz | McLaren |
8. | Alex Albon | Red Bull |
9. | Lance Stroll | Racing Point |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo |
11. | Kevin Magnussen | Haas |
12. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso |
13. | Romain Grosjean | Haas |
14. | George Russell | Williams |
15. | Robert Kubica | Williams |
16. | Lando Norris | McLaren |
17. | Pierre Gasly | Toro Rosso |
18. | Sergio Pérez | Racing Point |
19. | Max Verstappen | Red Bull |
P | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo |