Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója elárulta, hogy új, titkos teszteket fejlesztettek ki azért, hogy így szélesítsék ki a Forma-1-es gumik működési tartományát a 2020-as szezonra, könnyebbé téve ezzel a csapatok dolgát.
A csapatok először az Abu-dzabi Nagydíj utáni kollektív teszten fogják kipróbálni egyszerre a 2020-as gumikat, ahogyan információt is ekkor fognak először kapni arról, hogy valójában melyik gumit nyüstölik. Az csak ezen, valamint a következő szezon eleji teszteken, méginkább pedig csak az első 2020-as versenyeken fog kiderülni, hogy sikerült-e javulást elérnie a Pirellinek azon a területen, amelyen kérték tőle, nevezetesen szélesebb lett-e az egyes keverékek működési tartománya. Mario Isola, az olasz gyártó sportigazgatója elárulta, hogy új, titkos módszert dolgoztak ki annak érdekében, hogy mindenki elégedett legyen.
Az idén több csapat is megszenved a gumikkal, a legnagyobb fejtörést a túl keskeny működési tartomány okozza, azaz a gumik nagyon érzékenyek a változó hőmérsékletre, hamar túlmelegszenek, adott esetben pedig hamar visszahűlnek és nehéz őket üzemi hőfokra hevíteni. A Pirelli beleegyezett abba, hogy 2020-ra változtat ezen, nincs azonban könnyű dolga, hihetetlenül nehéz ugyanis szimulálni a valós körülményeket. „A következő szezonra áttervezzük a gumik felépítését, hogy csökkentsük a túlmelegedést. Hogy új összetevőkkel új keverékeket hozzunk létre, új irányokat fedezzünk fel, hogy szélesítsük az abroncsok működési tartományát” – nyilatkozta Mario Isola az Autosportnak.
Ehhez belső, épületen belül végzett teszteket csinálunk, hogy megértsük, miként azonosítsuk és mérjük rendesen a működési tartományt, mivel azt rengeteg tényező befolyásolja.
Ha ugyanannak a guminak a működési tartományát mérjük két különböző autón egy adott pályán, vagy ugyanazét az autóét két különböző pályán, eltérő aszfalton, akkor más értéket kapunk."
Isola nem sokat árulhatott el a Pirelli által kifejlesztett új módszerről, mivel nem akart titkokat kiadni a rivális gumigyártóknak, még akkor sem, ha a Forma-1-be jelenleg csak a Pirelli szállít abroncsokat.
Olyan házon belüli tesztre volt szükségünk, ami megismételhető. Ez megadja nekünk a lehetőséget, hogy összehasonlítsunk keverékeket és megértsük, hogy a jó irányba haladunk-e a működési tartomány kiszélesítéséhez, vagy nem.
Ez nem könnyű. Könnyű elmagyarázni, megcsinálni azonban nem az. Olyan titkos információkat szeretnének tudni, amelyeket nem igazán árulhatok el. Ez egy elég fontos eredmény, keményen megdolgoztak érte az embereink, úgyhogy szeretnénk megvédeni és nem kiadni a riválisainknak az információt. Ez egy új rendszer, egy új folyamat, egyfajta módja egy új metódus megtalálásának."
Nem biztos, hogy mindenkin segítenek az új gumik
A topcsapatok közül a Ferrari boldogul a legnehezebben az idei gumikkal, a teljes mezőnyt tekintve a legnagyobb szenvedést azonban nem a vörösök, hanem a Haas mutatta be, amely továbbra is érthetetlenül áll azelőtt, hogy bántóan lassú a versenyeken, miközben az időmérőn még hozza a várt tempót. Günther Steiner csapatfőnök elismerte, hogy nem okolhatják a Pirellit a gyengélkedésért, nekik kell válaszokat találniuk, mivel bármilyen gumit is kapnak, a teljes hátrányukat az nem tünteti el.
„Én nem támaszkodom a Pirellire, mert eddig nem nem láttunk tőle megoldást. Még egy másfajta gumival sem lennénk elég gyorsak, noha ennyire brutálisan lassúak sem – mondta Steiner. – Az autónkon is dolgoznunk kell. Ennek a guminak rengeteg leszorítóerő kell, hogy működjön, ez pedig nekünk nincs meg.
Elég nyilvánvaló a helyzet. Azért nem várom a Pirellitől, hogy előálljon egy varázsgumival, mert mi még azzal sem lennénk olyan gyorsak, mint a riválisaink.
Dolgoznunk kell magunkon, aztán majd meglátjuk, mivel áll elő a Pirelli. Remélhetőleg a jövő évi gumi nem lesz rosszabb mint az idei."