NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 13: Lando Norris of McLaren and Great Britain during final practice for the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 13, 2019 in Northampton, England. (Photo by Peter J Fox/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 2021-es szabályait kidolgozó munkacsoport gyökeresen változtatna a gumikon, hogy a mostani spórolást felváltsa a határon autózás, így növekedhetne az előzések és a párharcok gyakorisága.
A Brit Nagydíjon az F1 több részletet ismertetett a 2021-ben életbe lépő szabályváltozások várható elemeiből. Amellett, hogy átszabják az autók aerodinamikai felépítését és számos dolgot egységesítenek, a gumikat sem kerülik el a módosítások, minden valószínűség szerint a száguldó cirkusz ugyanis szakítani fog a jelenlegi, jobban kopó keverékekkel, miután az új szabályokon dolgozó mérnökcsoport beismerte, hogy eddig rossz utat követtek. Erről persze nem az olasz gyártó tehet.
A Pirelli 2011 óta a Forma-1 kizárólagos gumiszállítója, ez idő alatt számos keveréket bocsátott már a csapatok rendelkezésére, voltak, amelyek nagyon gyorsan koptak, mások kevésbé, összességében azonban az volt a jellemző a termékeikre, hogy nem lehetett rajtuk folyamatosan a határon autózni a versenyen, mivel kedvezőbb volt a tempót visszafogva beosztani őket.
Előfordult, hogy a taktikai változatosság növelésére a csapatok azt kérték a Pirellitől, hogy még gyorsabban elkopó gumikat gyártson, ezzel azonban csak azt érték el, hogy a versenyzők jobban kezdtek spórolni az abroncsokkal, autókázássá silányítva több versenyt, miközben a kiállások száma nem nőtt.
Az F1 célja a 2021-es szabályváltoztatásokkal, hogy növelje az izgalmakat és elősegítse a valódi versenyzést, ezt pedig szerintük csak olyan gumikkal lehet elérni, amelyek nem korlátozzák a versenyzőket.
Olyan gumikat akarunk, amelyek lehetővé teszik, hogy a versenyzők anélkül csatázzanak, hogy elkopnak az abroncsaik, vagy csak egy kis időintervallumban tudják támadni a másikat
– nyilatkozta Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós technikai igazgatója. – A jelenlegi gumik amiatt ilyenek, mert ezt kérték a Pirellitől, szerintem azonban mást kell kérnünk tőlük annál, mint amit a múltban kértünk."
Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója elárulta, hogy több csapattal is együttműködnek annak érdekében, hogy a megfelelő célokat tűzhessék ki a Pirellinek a 2021-es abroncsok gyártásához. A legutóbb az F1-ben a Williams technikai igazgatójaként tevékenykedő Symonds
egy dolgot kizárt: nem térnek vissza a 30-40 évvel ezelőtti állapotokhoz, amikor sokszor kerékcsere nélkül teljesítették a pilóták a versenyeket, annyira jól bírták a terhelést a gumik.
„A múltban talán a rossz dolgokat kértük. Ez egy nagyon komplex probléma, jelenleg sincs egyértelmű megoldásunk rá. Sok szimulációt futattunk, sok dolgot tehetünk, de úgy gondoljuk, hogy a kerékcserék fontosak az F1-nek. Tudjuk, hogy a szurkolók élvezik ezeket a két-három másodperces bokszkiállásokat, úgyhogy szeretnénk megtartani őket. Talán könnyű lenne Le Mans-típusú gumikat kérni, amelyek csak bírják és bírják, de akkor elveszítenénk a kerékcseréket. Sok időt töltöttem azzal, hogy egyeztettem néhány csapattal, amelyek segíteni fognak nekünk a szimulációkkal, de ez egy nehéz kérdés.
Mindenesetre abszolút egyetértek Nikolasszal, a rossz dolgokat kértük a Pirellitől az elmúlt években, szerintem sem a magas kopású gumik jelentik a jó utat."
Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője nyitott a változtatásra, arról ugyanakkor minél gyorsabban döntenie kellene az F1-nek. „Ha a 2021-es szezonra módosítanunk kell a megközelítésünket, azt hamarosan meg kell tudnunk, mert nemsokára elkezdjük azoknak a gumiknak a fejlesztését. Amennyiben az F1 tartós abroncsokat szeretne, vagy nagyobb különbséget a keverékek között, vagy bármi mást, boldogan megyünk abba az irányba, amennyiben megvalósítható."