SOCHI, RUSSIA - SEPTEMBER 30: Romain Grosjean of France driving the (8) Haas F1 Team VF-18 Ferrari, Sergio Perez of Mexico driving the (11) Sahara Force India F1 Team VJM11 Mercedes and others battle for postiion at the start during the Formula One Grand Prix of Russia at Sochi Autodrom on September 30, 2018 in Sochi, Russia. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az F1 versenyigazgatója, Michael Masi kijelentette, az FIA csak akkor szokott módosítást kérni egy pályán, ha ez biztonságosabbá teszi a versenyzést. Az egykori Forma-1-es pilóta, Jean Alesi büntetné azokat, akik a bukótérben nem lassítanak drasztikusan.
Megszaporodtak a pályaelhagyásból adódó balesetek a Forma-1-es hétvégék programjában, elsősorban a nyári szünet óta. A Belga Nagydíj hétvégéjén halálos áldozatot követelő F2-es baleset történt (bár hasonlóra 2004-ben is volt példa ugyanott az F1-ben), és az aszfaltozott bukóterekkel övezett Sochi Autodrom is hívogatta a pilótákat a határok feszegetésére.
Az Orosz Nagydíj hétvégéje során végig beszédtéma volt, hogy a 2-es kanyar bukóteréből hogyan kell visszatérniük a pilótáknak. Az F1-es nagydíjon Kevin Magnussen azért bukta el a futamon elért 8. helyét, mert nem megfelelően tért vissza a bukótérből. A Forma-2 sprintversenyén Nyikita Mazepin okozott óriási balesetet azzal, hogy megszegte az erre vonatkozó előírást.
A Forma-1 versenyigazgatója a futamok után kijelentette, az FIA-nak számos szempontot figyelembe kell vennie, amikor egy esetleges módosítás felvetődik. Michael Masi nem említette, de az FIA alapvetően csak biztonsági kérdésekben kényszeríthet ki változtatásokat a pályákon, arra célzott, hogy a Szocsiban található 2-es kanyar ilyen problémákat a baleset ellenére sem vet fel.
Ha egy biztonságot érintő kérdésről van szó, abból nem engedünk, nem kötünk semmilyen alkut
– nyilatkozta a Racer.com-nak. – Ebben a tekintetben viszont egyik pályán sem akad probléma" – vélte. Masi hozzátette, ilyenkor nemcsak a Forma-1, hanem más kategóriák mezőnyét is figyelembe kell venni, és adott esetben kompromisszumot kötni. Ami pedig a 2-es kanyart illeti, az FIA igyekszik minden olyan kérést teljesíteni, ami a pálya érdekeit szolgálja
„Ha valami jól működik az F1-ben, vagy más együléses sorozatokban, az lehet, hogy például a GT-versenyeken egyáltalán nem használ – folytatta. – Ezért kell mindig a teljes képet vizsgálnunk, és kis lépésekben gondolkozni. A 2-es kanyaron pedig évről évre végeztek apró átalakításokat, és ha a pálya üzemeltetőivel közösen úgy látjuk, hogy ez mindenkinek a hasznára válik, akkor a jövőben sem fogunk elzárkózni ettől.”
Alesi büntetné azokat, akik nem lassítanak
A szocsi hétvége Forma-2-es sprintversenyén Nyikita Mazepin és Macusita Nobuharu szenvedett hatalmas balesetet, miután az orosz pilóta szabálytalanul tért vissza a bukótérből. Az incidens miatt Mazepin 15 helyes rajtbüntetést kapott a következő futamra. Jean Alesi, egykori Forma-1-es versenyző szerint ennek soha nem szabadna előfordulni.
„Ha egy pilóta kisodródik a pályáról, inkább veszítsen 2-3 pozíciót, de a Szocsiban látott esetnek nem szabad megtörténnie – nyilatkozta az Autosportnak. – Egyikük szabályosan, a bójákat megkerülve tért vissza, míg a másik úgy döntött, megy tovább egyenesen. Ezután bekövetkezett a baleset.”
A francia expilóta szerint a versenyzőknek az eredeti sebességük felére kellene lelassítaniuk, amikor elhagyják a pályát. A szabály megszegését pedig rendkívül szigorúan büntetné.
Ha egy nagysebességű, mondjuk 250 km/h-s kanyarról beszélünk, akkor 120-130 km/h-ra kellene lelassítani. 100 km/h-ról pedig 40-50 km/h-ra
– jelentette ki. – Ha nem tartják be, akkor bokszutcai indulással vagy a futam esetében áthajtással büntetném őket.”