6022101 26.09.2019 Ferrari Formula One principal Mattia Binotto smiles during the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi autodrom in the Black Sea resort of Sochi, Russia. Formula One Russian Grand Prix takes place in Sochi on September 26-29. Vladimir Astapkovich / Sputnik
Vágólapra másolva!
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke lehetőség szerint nem szeretne élni a csapat vétójogával a 2021-es szabályok kapcsán, ám ha érdekeiket nem tudják másképpen érvényesíteni, még erre is sor kerülhet.
Folyamatosan zajlanak a tárgyalások a 2021-es szabályváltozásokról, de a felek egyelőre nem tudtak megegyezni. A Ferrari csapatfőnöke bízik benne, hogy idővel minden kérdésben egyezségre jutnak, már csak azért is, mert nem szeretne élni az istálló évtizedes vétójogával.
A Ferrari az 1980-as évek óta rendelkezik ezzel a különleges kiváltsággal. Bernie Ecclestone és a csapatok ekkor kötötték meg először az ún. Concorde-szerződést, ami a Forma-1 üzleti viszonyait szabályozza. Enzo Ferrari a brit istállókkal szembeni hatékonyabb érdekérvényesítés céljából kapta meg ezt az eszközt, mert a veterán csapatfőnök attól tartott, az angolok szövetkezni fognak ellene.
A csapat ritkán él a lehetőséggel, ennek ellenére már többször is felvetődött az elmúlt években, hogy mindez igazságtalan a többiekkel szemben. Legközelebb erre jövőre kerülhet sor, ugyanis a jelenleg érvényben lévő Concorde szerződés 2020-ban jár le. Azt egyelőre nem tudni, hogy a Ferrari az új megállapodásban is megtarthatja-e a vétóját, de lehet, hogy még az aktuális szerződés részeként élnek e lehetőségükkel.
Mattia Binotto nem szeretné, ha a Ferrari ilyen módon akadályozná meg a 2021-es új szabályok bevezetését, ugyanakkor a svájci szakember nem is zárta ki ennek lehetőségét.
„Senkinek sem lenne jó, ha élnénk a vétójogunkkal, sokkal hasznosabb, ha konstruktívak vagyunk – nyilatkozta a Racefans-nek. – Még egy hónapunk van, hogy a legfontosabb kérdésekben megegyezzünk. Az sem lenne tragédia, ha nem mindenkinek lenne ideális az októberi verzió, mivel utána is tudnánk javítani rajta.”
Binotto kitért arra is, hogy a Ferrari leginkább az aerodinamikai módosítások jelenlegi iránya ellen próbál fellépni. A változtatások lényege, hogy a hátul haladó autókat segítenék a könnyebb előzések érdekében, de a Ferrari elsősorban azt kifogásolja, hogy túl szigorúak lennének az új szabályok és így nehezebb lenne egyedi autókat építeni.
Szeretnénk, ha megmaradna a tervezők mozgástere
– mondta. – Elsősorban az aerodinamikára vonatkozó szabályok esetében lenne fontos, amiről úgy véljük, hogy túlságosan távlati. Emellett persze más területen is szeretnénk elérni, hogy módosítsunk ahhoz képest, ahova mostanáig jutottunk.”
A csapatoknak, az FIA-nak, valamint a tulajdonosoknak október végéig van lehetőségük megállapodni a 2021-es szabályokról. Az istállók a háttérben azt már elérték, hogy az egységes fékrendszerekre vonatkozó tendert az FIA leállította, és bejelentették, hogy 2021-től egyelőre nem változtatnak a fékekre vonatkozó szabályokon.