MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 27: Race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates on the podium during the F1 Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 27, 2019 in Mexico City, Mexico. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Eddig többször biztosította be 1. helyét a bajnokságban gyenge versennyel, mint erőssel, az USA-ban változtathat ezen. A mérlege kiváló Austinban, de itt könnyen megfúrhatják egymást a pilóták különböző stratégiákkal.
Mintha semmi sem változna az évek során: a szezonzáró előtti második futamon minden bizonnyal megszerzi a világbajnoki címet Lewis Hamilton. Ehhez elegendő legfeljebb a 8. helyen befutnia, vagy az, hogy Valtteri Bottas nem nyeri meg az USA Nagydíjat. A brit az egyetlen, aki idén mindig pontot szerzett, szóval gyakorlatilag csak egy meghibásodás állhat az útjába.
Ugyanakkor az előző két évben úgy jött ki a lépés, hogy a korona megszerzésekor nem pezsgőzhetett a hivatalos ceremónián a dobogón, ahogy 2008-ban sem,
vagyis ötből három alkalommal diétás fogást tett le az asztalra aznap, kevés hússal.
Nem mintha ez bármit számítana a történelemkönyvekben, hiszen az egész éves szereplést díjazza a tabella, de bizonyára Hamiltonnak is jobban ízlene a diadal kellemes friss emlékekkel.
Ha szerencséje van, ezúttal nem nyaggatják a környezetvédelemmel és a vegán életmóddal kapcsolatos hozzáállásáról sem, bár egy felelőtlen környezeti politikát folytató országban, a marhatenyésztés és a hamburgerek földjén ez kifejezetten érdekes lenne.
Hamilton eddig szenzációs mérleget mutat fel az Egyesült Államokban: 2007-ben Indianapolis búcsújakor nyert, Austinban pedig a pálya 2012-es debütálása óta csak kétszer nem győzött (2013-ban és 2018-ban).
Vegyessaláta ez a pálya
Az austini pálya olyan, mint a parizer, van benne minden: szintváltozások, gyors kanyarok, lassúk, átmenetek a kettő között, valamint egy jókora egyenes, ahol a Ferrari fickándozhat a rejtélyes motorelőnyével. Univerzális autóra van tehát szükség a jó eredményhez, előzetesen nehéz megmondani, melyik csapat a favorit.
A Ferrari kétségtelenül fejlődött az elmúlt hónapokban, és arra mindenképp jó esélye nyílik, hogy szombaton legyőzze a Mercedest, amely a turbókorszakban időmérőn még veretlen ezen a helyszínen. A futamokat tekintve tavaly elvesztették a hibátlan mérleget, a Ferrari Kimi Räikkönennel legyőzte őket.
Ebben fontos szerepe volt, hogy a piros autók jobban bántak az abroncsokkal, most is döntő tényező lesz, hogy ezen a téren ki teljesít jobban.
Az első szektor lendületes ívei szaporán aprítják a gumikat, és a tapasztalatok szerint nem mindenki képes, vagy nem akarja egyetlen kerékcserével megoldani a távot. Az előző három évben a dobogósok közül legalább az egyik kétszer járt a bokszutcában a futamon, lehet sakkozni a taktikával.
A tágas bukóterek miatt gyakran előfordulnak vitás esetek a pálya kiszélesítésével (különösen az első, illetve az utolsó két kanyarnál), erre most is lehet számítani. A kifelé dőlésből eredően a 19-es forduló az egyik legtrükkösebb, de az 1-es számú szintén feladja a leckét. „Furcsa érzés ilyen meredek emelkedőre felmenni, nem látjuk a kanyar csúcspontját. Ezért muszáj pontosan tudnunk, hol és hogyan forduljunk rá" – mondja Pierre Gasly.
A hétvégére kicsit hűvös, 20 °C alatti hőmérsékletet, de száraz időt vár a meteorológia.
Milliós játszma
Besűrűsödtek a csapatok a konstruktőri értékelés 5-7. helyén, a Renault 73, a Toro Rosso és a Racing Point 64-64 ponttal áll.
Dollármilliók sorsa múlik azon, hogy a trió tagjai hogyan teljesítenek a maradék három versenyen.
A közelmúlt eredményei alapján a Toro Rossónak most kellene megtömnie magát (2014 óta mindig pontokkal távoztak az USA-ból), mert az előző két évben Brazíliában és Abu-Dzabiban pont nélkül maradt, miközben riválisai ott is gyarapították a számlájukat. Két éve egyébként az utolsó viadalon taszította őket hátrébb a nagyot hajrázó Renault, most bosszút állhatnak.
A Renault-ra komoly önvizsgálat vár télen a mélyrepülés után, hiszen a tavalyihoz képest hátrébb esik a rangsorban, és távolodik a hosszú távú céltól, az élmezőnybe visszakerüléstől. A cseles technikai megoldásuk miatt kizárták az istállót a Japán Nagydíjról, ez nyilván nem jött jól, ahogy az sem, hogy a nyáron közel egy hónapig nem működött a szélcsatornájuk annak felújítása miatt. "Ezt beterveztük, és az előzménye az, hogy a korábbi tulajdonos alig végzett beruházásokat – magyarázta Cyril Abiteboul csapatfőnök. – Mindez kihatott a fejlesztésekre, többet is hátráltatott."