Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc takes the lead during the F1 Mexico Grand Prix, at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City on October 27, 2019. (Photo by PEDRO PARDO / AFP)
Vágólapra másolva!
Az előző verseny olyan jelekkel szolgált, hogy csökkent a fölényük az egyenesekben, ami gyanúsan egybeesett azzal, hogy az FIA állást foglalt egy potenciális kiskapu lehetőségével a motor kapcsán. A Brazil Nagydíj segíthet választ adni a kérdésre, a Ferrari ezzel trükközött-e.
Két verseny, de már csak minimális tét maradt a Forma-1 idei kiírásában, Brazíliába és Abu-Dzabiba úgy utazik a mezőny, hogy a legfontosabb kérdések már eldőltek. Egy darabig így a frissen bejelentett 2021-es szabályok és várható hatásaik, valamint a kapcsolódó vélemények uralhatják a közbeszédet.
A bronzéremért még nyitott a csata, és érdekes fűszert keverhet bele, hogy a pozíciót 14 pontos előnnyel birtokló Charles Leclerc lépéshátrányba kerül a motorja miatt. A szezon végéig műszakra beírt egysége Austinban sztrájkolni kezdett, s bár úgy hírlett, az megjavítható, csapata egy vadonatújat épít be Brazíliában, ami rajtbüntetéssel jár.
Az is lehet, hogy ha már nem kell aggódni a tét miatt, ez egy újdonságokat tartalmazó kísérleti erőforrás lesz,
erre nem tértek ki a hivatalos közleményben. Mindazonáltal nem olyan kis piti ügyek miatt szegeződnek majd a tekintetek a Ferrarira, mint holmi tesztmotor vagy világbajnoki bronzérem...
Visszavonulót fújtak a motortrükkel?
Hosszabb ideje találgatják az ellenfelek, mitől olyan gyors a vörösök autója az egyenesekben. Több teória látott napvilágot, és a legújabb tippek szerint a titok nyitja nem a kenőolaj-égetés: a Red Bull (a Mercedes kutakodása után) állásfoglalást kért a sorozatot felügyelő FIA-tól, hogy szabályos-e az engedélyezettnél gyorsabb benzináramlás a mérési pontokon túl, amire nem meglepő módon azt a választ kapták, hogy az ilyesmi tilos, ahogy az üzemanyag eltárolása, újrahasznosítása is (ami teljesítménynövelést tesz lehetővé).
Véletlen lenne, hogy az állásfoglalás után egyből csökkent az előnyük az egyenesekben? „A Ferrari sebességbeli fölénye csökkent az elmúlt versenyekhez képest – erősítette meg Tanabe Tojoharu, a Honda technikai igazgatója is. – Mindenképpen szükségünk lesz a brazíliai és az abu-dzabi adatokra, hogy ezt megfejtsük."
A Ferrari azzal magyarázta a fordulatot, hogy felhagyott a kisebb légellenállást célzó filozófiával és kipróbálta, hogyan teljesít meredekebb szárnyállással.
Újabb csavar azonban a történetben, hogy szerdán az FIA kiadott még egy technikai direktívát, amelyben azt tisztázzák, hogy az intercoolerből sem kerülhet olaj a motor égésterébe. Noha természetesen a Ferrarit nem nevezik meg, kétségtelen, hogy az ellenfelek tovább szaglásznak a maranellóiak motorfölényét kutatva.
Az interlagosi GPS-mérések újabb nyomokat adnak majd a riválisoknak. A maranellóiak ugyanakkor megint hivatkozhatnak a szemléletváltásra a beállításokkal, mivel a brazil pálya kompromisszumokat igényel a leszorítóerővel a hosszú célegyenesből és a vonalvezetés maradék, kacskaringós részéből fakadóan.
A padlógázos szakaszok aránya nem kiemelkedő, de a pálya 700 méter fölött fekszik – a mexikói után ez a legnagyobb érték –, ezért a motorok terhelése nem csekély.
Szoros csata jöhet
Interlagos abban is hasonlít a mexikói pályára, hogy nagyon rövid, a monacói után ezen a két helyszínen a legrövidebb egy kör. Ebből is következik, hogy
amikor relatíve közel van egymáshoz az élcsapatok teljesítménye, általában szoros küzdelem zajlik itt.
A Mercedes 2014-től 2016-ig tarolt, de 2017-ben Sebastian Vettel nyert, tavaly pedig az játszotta Lewis Hamilton kezébe a győzelmet, hogy a szárnyaló Max Verstappen egy lekörözöttel szemben rossz manővert választott és megpördült.
Az időmérő győztesének 2014 óta egyszer sem volt egy tizedmásodpercnél nagyobb az előnye. Ha már a kvalifikációról esik szó, kíváncsian várjuk, Hamilton szombaton összekapja-e magát, a világbajnoknak ugyanis újabban ez az egyik (egyetlen?) hiányossága. A pole pozíciók tekintetében 5:4-re vezet ellene Valtteri Bottas, jóllehet, csapattársát összességében verte az időmérős párharcokban, de egyáltalán nem dominálva.
Hamilton legutóbb a nyáron indult az élről, és négy pole pozícióval Jenson Button szerzett legutóbb világbajnoki címet, 2009-ben, márpedig neki sosem az egykörös tempó volt az erőssége, ráadásul ő csupán 17-szer próbálkozhatott.
A rövid kör és a motor korlátozott szerepe remek alkalmat kínál Hamiltonnak, hogy megtörje a rossz szériát és javítson a mérlegén. Azt már tudjuk, hogy ebben személyesen nem fog segíteni főnöke, Toto Wolff, mert egyéb kötelességei miatt nem utazik el Brazíliába.
Érdekesség, hogy itt bár egész jók az előzési lehetőségek, utoljára 2008-ban nyertek Brazil Nagydíjat az első sornál hátrébbról indulva.
A három legkeményebb gumi lesz elérhető (a hátsók igénybevétele a nagyobb), és az előrejelzés hétközepi állapota kellemes, 25 fok körüli hőmérsékletet vetít előre, de pénteken bármikor lehet zuhé.