Noha az egy órával a kockás zászló meglendülése után eldőlt, hogy Alex Albon kilökése miatt Lewis Hamilton nem tartjatja meg a harmadk helyet, ennél is tovább kellett várni arra, hogy az azt megöröklő Carlos Sainz elkezdhesse ünnepelni élete első Forma-1-es dobogós helyezését.
A McLaren pilótájának harmadik pozíciója azért forgott veszélyben, mert a sportfelügyelők a Valtteri Bottas lerobbant Mercedese által előidézett dupla sárga zászlós szakaszzal kapcsolatban vizsgálódtak, többen ugyanis, köztük Sainz, nyitotta az állítható hátsó szárnyat a pálya azon szakaszán, amelyre a figyelmeztetés vonatkozott. A felügyelők végül ügy döntöttek, hogy senkit nem büntetnek, na de vajon miért?
Az FIA nagyon komolyan veszi a sárga jelzést, ha valaki bizonyíthatóan fittyet hány rá és nem lassít, annak egyből repül a büntetés, ahogy azt Mexikóban Max Verstappen is megtapasztalta az időmérőn.
A DRS használata és a lassítás pedig két, igencsak összeegyeztethetetlen dolog, de mint Brazíliában kiderült, nem feltétlenül az.
„Azt hiszem nyolcan voltak, mindannyian azon a területen – nyilatkokzta Michael Masi versenyigazgató arra vonatkozóan, hogy ennyi pilóta nyomta meg a DRS-gombot a dupla sárga zászlós szakaszon. – Megnéztük az eseteket, a felülíró tényező a dupla sárga zászlónál pedig az, hogy jelentősen csökkenteni kell a tempót.
Mindegyik versenyzőnél ezt vizsgáltuk, ennek a követelménynek pedig mindannyiuk megfelelt. Igen, páran aktiválták a DRS-t egy rövid időre, én azonban izommemóriának hívnám ezt.
A felügyelők megvizsgálták a helyzetet és úgy döntöttek, hogy nincs szükség vizsgálatra, mivel lassítottak a dupla sárga zászlónál."
Merthogy vizsgálat nem is indult sem Sainz, sem a többi versenyző ellen, a felügyelők csupán bekérték a telemetriai adatokat, mert az egyik csapat panaszt tett. Könnyen elképzelhető, hogy a negyedik és az ötödik pozíciót megszerző Alfa Romeo volt a panaszkodó istálló, hiszen
Kimi Räikkönen már a verseny közben, a csapatrádióban felhívta a figyelmet arra, hogy nyílt Sainz DRS-e.
Vélhetően a 2007-es világbajnokban még élénken élt a pénteki versenyzői eligazítás, azon ugyanis pont szóba kerültek az ilyen esetek.
A pénteki megbeszélésen elhangzott, hogy várakozás szerint ne használják a DRS-t dupla sárga zászlónál, mivel ha megnézzük, szerintem a nyitott DRS ellentmond annak, hogy csökkentik a tempót.
Ezt azonban felülírja, hogy megfeleljenek a dupla sárga zászlóra érvényes szabályoknak" – mondta a versenyigazgató.
Masi megerősítette, hogy a jövőben kezdeniük kell valamit ezzel a kérdéskörrel, mert míg az időmérőn világosabbak a szabályok, a versenyen megítélés kérdése minden. Azt azonban leszögezte, minden szituációra alkalmazható szabály aligha lesz.
„Ezzel kapcsolatban már ellezdődtek a megbeszélések, hogy miként kell ezt csinálni. Szerintem az elég jól működik, hogy az időmérőn ilyenkor fel kell adni a kört, a versenyen azonban ez már nehezebb kérdés. Ez olyasmi, ami finomítást igényel. Ez is egyike azon dolgoknak, amire
nem lehet olyan szabályt alkotni, hogy az minden szituációban jó legyen, de azért vannak felügyelőink, hogy döntést hozzanak ilyen helyzetben, a mindent felülíró dolog pedig az volt, hogy lassítottak."
Jogosan merül fel a kérdés, hogy a versenyirányítás miért nem kapcsolta le központilag az autók vezérlőelektronikájában a DRS aktiválásának lehetőségét, ennek azonban egyszerű a magyarázata:
technikailag nem lehetséges csak az egyik DRS zónára vonatkozóan kivitelezni ezt.
Safety Car alatt ugyanis sehol nem lehet használni az állítható hátsó szárnyat, ezért akkor le is kapcsolják azt, sárga zászlónál azonban nem veszik el a lehetőségét annak, hogy abban a zónában, amelyben nincs figyelmeztetés, előzzenek a segítségével a pilóták.