ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 04: Esteban Ocon of France driving the Renault Sport Formula One Team RS19 during day two of F1 End of Season Testing in Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 04, 2019 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Francois Nel/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az idei szezonban csak bukdácsoló Renault-nál úgy tervezik, hogy amennyire lehetséges, a 2020-as F1-es szezont feláldozzák, és mindent 2021-re tesznek fel annak érdekében, hogy utolérjék a három topcsapatot.
A Renault 2016-os visszatérése óta ugyan valamelyest fejlődött, de az élmezőnyhöz nem tudott felzárkózni, az idei szezonja pedig kimondottan nem úgy sikerült, ahogyan a franciák várták, hiszen a 2018-ban még nagyon mélyen levő McLaren is megelőzte őket. Cyril Abiteboul csapatfőnök és Alain Prost szerint az erőforrás terén sokat javultak, de más területeken nagy a lemaradás. Emiatt az enstone-i istállónál úgy vélik, muszáj 2021-re koncentrálniuk, az erőforrásaikat is minél inkább az átfogó szabályváltozások utáni első évre akarják csoportosítani.
A Renault-nak két célkitűzése volt erre a szezonra: egyrészt meg akarták szilárdítani a tavaly megszerzett 4. helyüket a konstruktőri bajnokságban, másrészt felezni szerették volna az élcsapatokhoz képesti távolságot. Az első nem sikerült, hiszen az 5. helyen zárták az idényt, jócskán lemaradva a McLarentől. A különbségen ugyan valamennyit faragtak, de kevesebbet, mint amennyi az előzetes tervekben szerepelt.
A francia istállónál érthető módon nem elégedettek az idei szerepléssel, és mindenképpen szeretnének felzárkózni a Mercedesre, a Ferrarira, valamint a Red Bullra. Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke szerint az erőforrás terén már utolérték a többi gyártót, sőt, jelenleg a második helyen állnak a rangsorban.
Alain Prost, a csapat ügyvezetői jogkör nélküli igazgatója úgy véli, az aerodinamika terén is érhetnének el komoly sikereket, ha a motorhoz hasonló összeget fordítanának rá. Abiteboul hozzátette, a McLarenről lenne érdemes példát venniük.
„A McLaren megmutatta, mit lehet elérni, ha a változtatunk a csapat struktúráján és személyi összetételén – nyilatkozta Abiteboul az Auto Motor und Sportnak. – Ebből a szempontból egy évvel járnak előttünk.”
A Renault-nál nem szeretnének a középmezőnyben ragadni, már csak azért sem, hogy meggyőzzék a cég új vezetését az F1-es folytatásról, a vállalat ugyanis vélhetően nem akar több százmillió eurót költeni arra, hogy a csapat legjobb esetben is csak a 4. helyért küzdjön.
A javulásra remek lehetőséget adhat a 2021-es szezon, amikor a Forma-1-es autók nagymértékben átalakulnak. Az ilyen drasztikus szabályváltozásoknál szinte mindig van egy csapat, amelyik valamit nagyon eltalál, ahogyan tette azt a 2014-es Mercedes vagy a 2009-es
Brawn. Éppen ezért a csapatoknak muszáj megtalálniuk a megfelelő egyensúlyt a 2020-as, illetve a 2021-es idényre szánt erőforrások között.
A három nagycsapatnál egyértelmű, hogy mindkét évben versenyképesnek kell lenniük, de a többiek esetében előfordulhat, hogy inkább az új korszakra helyezik a hangsúlyt. A Renault-nál úgy vélik, ezzel a stratégiával még úgy is utol lehet érni az élmezőnyt, hogy költségvetésüknek legfeljebb a kétharmadával rendelkeznek.
„A nagyoknak két párhuzamos programot kell futtatniuk” – magyarázta Alain Prost, a Renault tanácsadója.
Ha 2020-ra úgy készülnek, ahogyan korábban, még akkor is annyit tudnak költeni a 2021-es évre, mint mi a kettőre együtt. Csak akkor vehetjük fel velük a versenyt, ha 2020-ra alig költünk. Ez a mi nagy lehetőségünk.”
A Renault privát csapatként sokkal egyszerűbb helyzetben lenne, azonban gyári istállóként ezt nehezebb megtenni. Már csak azért is, mert a francia cégnél még mindig nem született döntés a 2020 utáni időszakkal kapcsolatban, egy jelentős visszaesés pedig az egész projektre hatalmas nyomást helyezne. Prost szerint nem is dobhatják ki az ablakon a következő idényt, hanem értelmesen kell cselekedniük.
Abiteboul az erőforrások terén is próbálja érvényre juttatni akaratát. A Hondához hasonlóan a Renault F1-ben maradásának szempontjából is kulcsfontosságú lehet, hogy 2021 után befagyasszák a motorfejlesztést.
2021-ben mindenki új motort fog építeni, utána viszont nem látom, miért ne lehetne befagyasztani a fejlesztést
– vélekedett a francia csapatfőnök – Jelenleg a négy motor 20 kilowattos intervallumon belül van egymáshoz képest, és ez még csökkenni fog. Utána már csak kis javulást lehet elérni, mindezt hatalmas kiadások árán.”