Sebastian Vettel driving the (5) Scuderia Ferrari Mission Winnow and Daniel Ricciardo driving the (3) Renault F1 Team on track during qualifying session for the Formula One Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 7, 2019 in Monza, Italy. (Photo by Emmanuele Ciancaglini/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Merész kijelentést tett Cyril Abiteboul, a Renault F1-es istállójának csapatfőnöke, aki szerint a motorjuk versenyben a Ferrari erőforrásával áll egy szinten, miközben a Mercedes csak a negyedik ebben az összevetésben.
A hibrid éra 2014-es eljövetele óta a Forma-1-ben ismét főszerepet kaptak az erőforrások, a korábban befagyasztott motorfejlesztést felváltotta az ádáz versenyfutás. Az első néhány évet a Mercedes uralta, az utóbbi két-három évben azonban a Ferrari előbb utolérte, majd meg is előzte az Ezüstnyilakat motorerőben. Cyril Abiteboul, a Renaul csapatfőnöke érdekes kijelentést tett, szerinte mostanra nem csak a vörösök, hanem gyakorlatilag mindenki a világbajnokok előtt jár, legalábbis ami a versenyeket illeti.
A pontos teljesítményadatok természetesen a csapatok féltve őrzött titkai, a riválisok erőforrásának teljesítményét azonban GPS-adatok alapján hozzávetőlegesen meg tudják saccolni. Ezekre a mérésekre támaszkodva Cyril Abiteboul azt állítja, hogy
a hibrid éra elején csak küszködő, a Honda érkezéséig a mezőny toronymagasan legrosszabb gyártójának számító Renault mostanra a Mercedest is megelőzte, versenyben pedig vetekszik az etalonnak számító Ferrarival.
„A méréseink alapján versenykörülmények között a Ferrarinak és nekünk van a legerősebb motorunk, utána jön a Honda és a Mercedes” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak.
A különbség a Honda, a Renault és köztünk minimális, jelenleg csak a Ferrari emelkedik ki."
Andy Cowell, a Mercedes motorfejlesztési igazgatója ugyanakkor rávilágított, hogy a GPS-es mérések félrevezetőek is tudnak lenni, pontos képet nem lehet kapni általuk. „A motorerőt nagyon nehéz külön mérni. Versenyen egy rivális autó szélárnyékából profitálhatunk, nyitva lehet a DRS, a pilóta éppen teljes erővel támadhat, vagy akár gumit spórolhat" – sorolt fel párat a zavaró tényezők közül, amelyek miatt nehezebben lehet megmondani, hogy versenyüzemmódban kinek milyen erős a motorja, mint azt, hogy egy időmérős körön ki, milyen teljesítményre képes.
Jelenleg a riválisok is csak találgatják, hogy a Ferrari miért emelkedik ki, legalábbis ami az időmérős teljesítmény illeti, egy biztos: a vörösök motorja jelenleg a legjobb egyetlen körön. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint azonban
előbb-utóbb a hibrid erőforrásokkal is eljuthatnak oda, ahová a V8-as korszakban, és nem lesz nagy különbség az egyes gyártók között.
„Szerintem hosszú távon azt fogjuk látni, hogy stabilizálódnak az erőviszonyok. A motorteljesítmény terén voltak kimagasló dolgok, a Ferrari produkált pár nagyon jó futamot, a Renault előrelépett, de
hosszú évek ciklusait vizsgálva ezek az előnyök egyre kisebbek lesznek
– nyilatkozta Wolff. – Mint sok iparágban, az elhanyagolható nyereség hajlamos csökkeni, nincs kétségem afelől, hogy itt is ez fog történni."