AUSTIN, TEXAS - NOVEMBER 03: 2019 Formula One World Drivers Champion Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates in parc ferme during the F1 Grand Prix of USA at Circuit of The Americas on November 03, 2019 in Austin, Texas. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Statisztikailag minden idők második legsikeresebb F1-es pilótája lett 2019-ben a hatszoros világbajnok Lewis Hamilton, és elvitathatatlan sikereivel beírta magát a sporttörténelem nagykönyvébe. Egyedül azonban ez még neki sem ment volna, cikkünkben összegyűjtöttünk néhány szintén kimagasló egyéniséget, akik kulcsfontosságú szerepet játszottak a brit pilóta pályafutásában.
Nem túlzás kijelenteni, hogy Lewis Hamilton az idén biztosan belépett a Forma-1 legendái közé, már nem az a kérdés, hogy a legjobb versenyző-e a korosztályában, hanem az, hogy az F1 történetében akad-e nála nagyszerűbb pilóta. Az eredmények terén Michael Schumacher még előrébb jár nála, de az ő rekordjai is veszélyben vannak már, és akadnak olyan hangok, amelyek szerint Hamilton már most is minden idők legjobbja.
Hamilton ráadásul nem csupán a versenypályákon, azon túl is meghatározó figura lett: a nevét ismerik a divatvilágban, a showbizniszben, a Forma-1 iránt híresen közömbös USA-ban is kérnek tőle autogramot az utcán. Sokakat megbotránkoztató öltözködésével, bulizós életmódjával és olykor egy elejtett közösségi médiás posztjával is képes magára irányítani a figyelmet.
A párját ritkító sikerszériája és a popkultúrában való megjelenése egyszerre teszi Hamilton pályafutását különösen emlékezetessé. Noha sikereiért ő maga dolgozik meg igazán, a felemelkedése során többen is elévülhetetlen érdemeket szereztek azzal, hogy a megfelelő pillanatban a brit pilóta mellé álltak, és segítették az előmenetelét.
Természetesen nem ismerjük Hamilton mindenkori híváslistáját, de a nyilvánosan elérhető információk és nyilatkozatok alapján összegyűjtöttük azokat az embereket, akik nélkül Lewis Hamilton ma valószínűleg nem lenne hatszoros világbajnok és nem lenne világszerte közismert személyiség.
Anthony Hamilton
Édesapa
Nem Lewis Hamilton az első F1-es pilóta, akit édesapja végig kísért a királykategóriáig, azonban a brit sportoló és Anthony Hamilton a szokásosnál is erősebb köteléket alkotva érkezett meg a Forma-1-be. A grenadai felmenőkkel rendelkező, színesbőrű, ezzel fia identitását is meghatározó édesapa először egy versenyzésre is alkalmas RC autót vásárolt Lewis számára, majd
egy gokarttal is meglepte őt, ezzel örökre megváltoztatta az életüket.
Anthony feladta az IT menedzseri állását, vállalkozóként egyszerre több munkát is elvállalt, hogy finanszírozni tudja Lewis versenyeit, amelyeken mindig ott volt és fia szerelőjeként is dolgozott. Lewis 12 éves korában édesapjához és az ő második feleségéhez, Lindához (nem összekeverendő a hollywoodi színésznővel) költözött, miután a fiú 2 éves korában szülei, Anthony és Carmen elváltak.
Az édesapa 2010-ig fia menedzsere is volt (ezt más pilótákkal is megpróbálta, mérsékelt sikerrel), de Lewis a továbbiakban nem tartott igényt a szakmai együttműködésre. Ez feszültséget okozott a családon belül, állítólag egy évig nem is beszéltek egymással, de a viszony azóta rendeződött, Hamilton korábban és azóta is rendszeresen méltatja édesapját az erőfeszítéseiért.
Ron Dennis
A McLaren Racing korábbi csapatfőnöke
Ha lehet találni két inkompatibilis figurát, akkor napjaink világpolgár Lewis Hamiltonja és a vonalas, zsémbes angolság megtestesítője, a szerelőből lett nagyvállalati csapatfőnök, Ron Dennis biztosan az. Ez be is bizonyosodott a 2010-es évek elején, amikor Dennis ugyan már nem dolgozott napi szinten a versenyistállónál, de rajta tartotta a kezét a csapaton is, amitől Hamilton részben a szabadságvágy által is vezérelve az akkor még sikertelen Mercedes-csapathoz menekült.
Hamilton pályafutása második gokartos éve után a díjátadáson megszólította a csapatfőnököt, ami élete egyik legfontosabb lépése volt.
„Édesapám csinált nekem egy bőrkötésű könyvet, amiben volt hely az aláírásoknak, neveknek, címeknek, telefonszámoknak, email címeknek. Mentem körbe, apám mutatta, hogy ott van Colin McRae, aztán ott van annak a McLarennek a főnöke, ami [Ayrton] Senna autóját építette. Én meg rögtön odamentem hozzá – elevenítette fel nemrég a sztorit a Conversa com Bial című brazil talkshow-ban. – Köszöntem, hogy ’szia, Lewis Hamilton vagyok, megnyertem a brit bajnokságot és egy napon világbajnok akarok lenni az autóddal.’ Beírta a könyvembe, hogy ’hívj fel 9 év múlva és leszerződtetlek.’ Aztán 3 év múlva megtette és 10 év múlva megnyertem neki a világbajnokságot.”
Az ominózus szerződéskötés után Hamilton pályafutását a McLaren és a Mercedes közösen finanszírozta, a brit pilóta megnyerte az F3 Euroseries-t, majd a mai F2 jogelődjét, a GP2-t. 2006-ban intenzív F1-es tesztprogramot kezdett, 2007-től pedig Fernando Alonso csapattársa lett az F1-ben. Dennis néhány futam után a problémás Alonsóval egyenrangú pilótaként kezdte kezelni az újonc Hamiltont, aki csaknem meg is nyerte a világbajnokságot, majd a spanyol sztár bukása után 2008-ban győzedelmeskedett is. Dennis később bírálta a brit pilóta életmódját, de gratulált Hamiltonnak a hatodik világbajnoki címéhez.
Nicole Scherzinger
Ex élettárs
A hirtelen jött F1-es sikerek révén Hamilton több világhírű személyiséggel is megismerkedett, a privát életére talán a legnagyobb hatással a Pussycat Dolls nevű popegyüttes tagja, Nicole Scherzinger volt.
A versenyző és a nála 6 és fél évvel idősebb énekesnő 2007 novembere és 2015 februárja között magánéleti kapcsolatban volt, többször szakítottak és újra összejöttek, ami akkoriban komoly ingadozásokat okozott Hamilton sportteljesítménye terén. Ez kapcsolatuk árnyoldala, azonban
az amerikai popdíva révén az akkor még fiatal felnőtt Hamilton hirtelen „A listás” celebpartikon és a szórakoztatóipar epicentrumában találta magát,
formálva azt a karaktert, amit a Mercedes versenyzőjeként a 30-as évei során tovább épített. Scherzingerrel való viszonya idején kezdett Hamilton próbálkozni a zeneiparban, saját hangstúdióval ellátott villát is építtetett, új menedzsmentet nevezett ki, és az autógyártól kapott, jócskán megemelt fizetéséből magángépet is vásárolt, ezzel később problémákat húzva magára.
Dieter Zetsche
A Daimler AG egykori elnök-vezérigazgatója
Noha a közvélemény elsősorban Dennist és a McLarent kezeli Hamilton tinédzserkori mecénásaként, a wokingi istálló résztulajdonosa és gyári partnere akkoriban a Mercedes anyavállalata, a Daimler volt. A márkát 2006 és 2019 között Dieter Zetsche irányította, aki Hamilton szerint 13 éves kora óta „óriási támogatója” volt, részt vett a kulcsfontosságú döntésekben, amikor a brit pilótát beválasztották a tehetségkutató programba és akkor is, amikor a McLaren versenyzőjévé tették őt 2007-től.
A 2008-ban indult gazdasági világválság közepette a legtöbb autógyár távozott a Forma-1-ből, Zetsche viszont 2009-ben jóváhagyta, hogy a Daimler felvásárolja a Brawn GP-t és önálló gyári istállót indítson a sportágban, majd megvédte a döntést, amikor az igazgatótanács a kezdeti, gyenge eredmények után kilépést követelt. A vállalatvezető 2012-ben megnövelte a költségvetést, adott plusz pénzt Hamilton leigazolására is, kinevezte Niki Laudát és Toto Wolffot az istálló élére, ezzel létrehozta az F1 történetének legsikeresebb gépezetét, ami 2019-re zsinórban hat egyéni és hat konstruktőri világbajnokságot nyert.
Aki Hintsa
A McLaren néhai csapatorvosa
Michael Schumachert szokás emlegetni, amikor a modern kori Forma-1-es versenyzők tudatos fizikai felkészülése kerül szóba. A német pilóta az 1990-es években állított új mércét az edzettség terén, saját fizioterapeutája is volt. A sikerek egyik fontos összetevőjét Mika Häkkinen, a McLaren pilótája is elleste, ő honfitársát, Dr. Aki Hintsát kérte fel, hogy segítse őt az 1998-as világbajnokság megnyerése érdekében.
A traumatológusként végzett Hintsa korábban finn olimpikonokkal és etióp hosszútávfutókkal dolgozott együtt, közben kimunkált egy saját módszertant a sportolók teljesítményének optimalizálására. Häkkinen után Kimi Räikkönen, Hamilton és Sebastian Vettel is bizalmasának tekintette a doktort. A brit pilóta 2004-től ismerte őt, Hintsa mellett volt élete utolsó napján is és nagyon megérintette a köztiszteletben álló orvos 2016-ban bekövetkezett halála.
Ő volt a mozgatórugó, hogy megkapjam a Forma-1-es ülést a McLarennél,
mivel nagyon szoros kapcsolatot ápolt Ronnal és Ron úgy állt a dolgokhoz, hogy ha Aki azt mondja, hogy valaki készen áll, akkor elhitte. Aki alaposan megvizsgált, aztán mélyen a szemembe nézett, és úgy vélte, felkészültem” – emlékezett vissza Hamilton a 2016-os Abu-dzabi Nagydíj előtt.
Hintsa szakértelmére épült a Hintsa Performance nevű cég is, ami manapság több versenyzőnek, csapatnak és vállalatnak nyújt szolgáltatásokat az emberi teljesítmények fejlesztése érdekében. Itt dolgozik Angela Cullen is, Hamilton személyi edzője, az első nő, aki az F1-ben ilyen megbízást kapott. A szerepe azért is érdekes, mert Hamilton 2017-től vegán életmódot követ, és Cullen feladata, hogy odafigyeljen a pilóta étrendjére, alvási ciklusaira, útiterveire és mentális felkészítésére.
Niki Lauda
A Mercedes-csapat néhai elnöke
Miután Ross Brawn irányítása alatt a Mercedes-csapat nem tudott egyről a kettőre lépni az F1-ben töltött első három szezon során, a Daimler bevonta Niki Laudát, hogy segítse a tárgyalásokat Bernie Ecclestone-nal a cikk írásakor is érvényes Concorde szerződésről. Brawn közben rávette Hamiltont, hogy látogassa meg őt angliai otthonában, és beoltotta honfitársát a Mercedes felvirágoztatásának ígéretével, Lauda pedig pénzt szerzett az anyavállalattól a nagyravágyó pilóta fizetésére.
A rideg racionalitást képviselő korábbi háromszoros világbajnok és az érzelgősségre hajlamos Hamilton elsőre igen furcsa párost alkot, a brit pilóta eleinte úgy is érezte, hogy Lauda nem kedveli őt, de a szerződésekkel kapcsolatos egyeztetések közepette találkoztak, majd a Mercedesnél töltött évek során szoros barátság köttetett közöttük. A 2019 májusában bekövetkezett haláláig Lauda volt a pilóták „pártfogója” a Mercedes-csapat ügyvezetői jogkör nélküli elnökeként, ügyelt a kényes egyensúly fenntartására, miközben Hamilton és Nico Rosberg kakaskodott egymással.
Nyilvánosan egyik pilóta sem kérdőjelezte meg Lauda állásfoglalásait.
Mark Hughes, a Motorsport Magazine szakírója szerint az osztrák legenda Hamiltonnak is megmondta, hogy részben őt hibáztatta a 2016-os Spanyol Nagydíjon történt ütközésért. „Ha látod, hogy csökkentett teljesítménnyel megy, semmi értelme, hogy kívülről próbálkozol, nem igaz?” – idézte Lauda érvelését. Az újságíró hozzátette, szerinte Hamilton táborában senki sem merte volna ilyen konstruktív szigorral kezelni a versenyzőt, mert másnak nem volt meg ehhez a tekintélye.
Toto Wolff
A Mercedes csapatfőnöke
Statisztikailag Hamilton és Toto Wolff alkotja az F1 történetének legsikeresebb pilóta-csapatfőnök párosát, ezzel a brit versenyző mellett az osztrák üzletember is letette a névjegyét. Wolff a kockázati tőkebefektetők és a versenysportot jól ismerő bennfentesek erősségeit ötvözi, hatékony menedzsment módszereinek köszönhetően megszilárdította azt a csapatot, amit a Daimler tőkeinjekciójával Ross Brawn 2012 végére rendbe tett, és a 2014-es szezontól ügyesen kihasználta a csodafegyvernek bizonyuló turbós hibrid erőforrás fölényét.
Wolff irányítása alatt ugyan távozott néhány központi figura, de a csapat ettől mindig erősebb lett, több szabályváltozást is átvészeltek az élen, és egyelőre nem látni, hogy mi vet majd véget a sikersorozatnak. Hamilton és Wolff többször is szerződést hosszabbított már, a következő 2020-ban esedékes, és a brit pilóta részben az osztrák üzletember jövőjétől teszi függővé a terveit.
Elmondásuk szerint az együttműködésük a kölcsönös bizalmon alapul, a külvilág eddig mindössze 2016-ban érezhetett törést a viszonyukban,
amikor Hamilton a csapaton belül állítólag részrehajlással vádolta Wolffot és Laudát, a szezonzárón pedig nyíltan ellenszegült az akkori technikai igazgató, Paddy Lowe utasításának. Hamilton kifogásolta azt is, hogy a csapaton belüli átszervezés jegyében a szerelői egy része a későbbi világbajnok Rosberghez került, de a szezon végén Wolff meghívta a pilótát a házába, a konyhában rendezték a nézeteltéréseket, azóta elválaszthatatlannak tűnnek.
Marc Hynes
Egykori autóversenyző, személyes tanácsadó
Feketeöves autóverseny-rajongóknak talán ismerős Marc Hynes neve: az 1978-ban született brit korábban formula- és túraautókkal is versenyzett egészen 2014-ig, tesztelt a BAR-nál, majd a ma már nem létező Manornál lett versenyző-coach. Hynes és Hamilton családja régóta barátságot ápol, az F1-es pilóta 2016-ban kérte fel, hogy legyen a személyes tanácsadója, és az egyik cége, a Project 44 ügyvezetői pozícióját is rábízta, ennek egyik hozománya a L’Oreallal való együttműködés lett. A Daily Mail szerint Hynes is részt vett az egyeztetésekben, amikor a 2016-os szezon során Hamilton bizalma megrendült Wolffban és Laudában. Hynes gyermeke, Hiero keresztapja is Hamilton lett.
Noha Hynes is tagja Hamilton menedzsmentjének, ő csak egy elem a kiterjedt céghálóban. A brit pilóta például a híres Appleby ügyvédi irodát és a EY tanácsadócéget bízta meg, hogy „optimalizálják” a magángépe és motorhome-ja beszerzését, ez azután derült ki, hogy az ő neve is előkerült a Paradise-papírokban.
Peter Bonnington
Versenymérnök a Mercedesnél
Napjainkban a „Get in there Lewis” frázis a leintés után lassan ismertebb, mint a szinte egybeforrt német és olasz himnusz, és ez elsősorban Peter Bonningtonnak, Hamilton versenymérnökének köszönhető. A pilóták mindenféle versenykategóriában szoros munkakapcsolatot ápolnak a versenymérnökeikkel, sokan egyik csapattól a másikhoz is elviszik őket, Bonót olykor Hamilton jobbkezeként is emlegetik.
A brit szakember még a hondás korszak idején érkezett Brackley-be, Jock Clear felügyelete alatt dolgozott, majd Schumacher versenymérnöke lett, így kapta meg Hamiltont is.
Azóta a műtét miatt kihagyott 2019-es Mexikói Nagydíjtól eltekintve minden futamon Bonnington közölte Hamiltonnal, hogy „it’s Hammertime”, vagyis nyomni kell, de a feladata ennél természetesen sokkal összetettebb.
Bono az összekötő kapocs a pilóta és a csapat között és neki kell ápolnia Hamilton lelkét is, amikor a versenyző az autóban ülve pánikba esik vagy kombinálni kezd. Ezt Hamilton nemrég méltatta is, kiemelve, hogy Bonnington milyen jól szűri az információt és mennyire jól kezel mindenféle helyzetet a futamok során. Az F1 történetében nem nagyon találni még egy ilyen hosszú, sikeres és megingathatatlannak tűnő versenyző-mérnök párost.
Mindenki, aki ártott neki
Visszatérő motívum Hamilton nyilatkozataiban, hogy milyen rögös út vezetett a számára akárcsak addig, amíg a McLaren-Mercedes felkarolta, és finanszírozni kezdte a pályafutását.
Ötéves korában karatézni kezdett, hogy megvédje magát a bántalmazásoktól, a gokartpályákon kinézték maguk közül a fehérbőrű szülők és gyermekeik, az iskolában tanulási nehézségei voltak és a tanárai sem bátorították őt. Kezdeti F1-es sikerei után rasszista inzultusok érték Spanyolországban, és felmerült az is, hogy hasonló okokból kérdőjelezik meg a hazafiságát.
Mindenkit érnek sérelmek az élete során, e téren Hamilton sem más, mint az átlagemberek,
a brit pilóta felemelkedéséhez azonban nyilvánvalóan hozzátett a vágy, hogy rácáfoljon az ellenlábasaira. Részben ez a dac teszi olykor kissé gyerekessé, de egyben nagyratörővé is, aki a sportpályafutásán túl, ennél összetettebb karakterként kívánja definiálni magát.