YAS MARINA CIRCUIT, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 03: Romain Grosjean, Haas VF-19 during the Abu Dhabi December Testing at Yas Marina Circuit on December 03, 2019 in Yas Marina Circuit, United Arab Emirates. (Photo by Jerry Andre / LAT Images)
Vágólapra másolva!
Az USA Nagydíj pénteki szabadedzései után lesújtó véleménnyel voltak a pilóták a Pirelli 2020-as szezonra szánt abroncsairól, a gyártó azonban azt mondta, a szezon utáni teszten már jobb lesz a helyzet. Romain Grosjean és Valtteri Bottas szerint az új gumik azonban továbbra sem elég jók.
A szezonvégi abu-dzabi gumiteszten, mint az a nevében is benne van, a 2020-as Pirellik kipróbálása a csapatok fő feladata, most nyüstölhetik ugyanis utoljára a jövő évre szánt abroncsokat, mielőtt a pilóták visszajelzései alapján eldől, hogy bevezetik-e azokat a következő szezonban, vagy maradnak az idei specifikációnál. Az első tesztnap után Romain Grosjean és Valtteri Bottas sem volt elragadtatva az új gumiktól.
A teljes mezőny az USA Nagydíj pénteki szabadedzésein körözhetett először a 2020-as abroncsokkal, amelyekről egyöntetűen az volt a versenyzők véleménye, hogy nem jelentenek előrelépést, sokak szerint pedig még az idei gumiknál is rosszabbak. Már ezután felmerült, hogy elkaszálják azok bevezetését, végül azonban a csapatok megegyeztek a Liberty Mediával, hogy adnak még egy esélyt a 2020-as változatnak, és csak a mostani teszt után döntenek.
Az új gumikkal az a cél, hogy csökkenjen a kopás mértéke, szélesebb legyen a működési tartományuk, valamint ne melegedjenek túl olyan könnyen. Utóbbi kifejezetten a pilóták kérése volt. A csapatok összesen 20 szett gumit használhatnak el a két tesztnap során, ebből húszat a Pirelli jelöl ki (2-2 szett idei C3-as és C4-es keverék, 2-2 szett 2020-as C2-es, C3-as, C4-es és C5-ös keverék). Az első nap után Romain Grosjeant, a versenyzők érdekvédelmi szervezetének elnökét megkérdezték, hogy az idei vagy a 2020-as gumit választaná-e, ha most kellene döntenie, mire a Haas pilótája nem adott valami pozitív választ a Pirellire nézve.
Nem tudom, túl korai megmondani, de ennek nem is kellene kérdésnek lennie, nem? Itt tartunk. Ha jelenleg kérdeznek, nem tudom.
Pályától függően azt mondanám, hogy hol egyiket, hol a másikat, ez azonban nem fog megtörténni. Egyévnyi fejlesztés után az ember szívesebben mondaná, hogy »kérdés nélkül a 2020-as gumikat választom«."
Bottas szintén nem tapasztalt különbséget a 2020-as és az idei gumik között, sőt, utóbbit egy kicsit jobbnak tartja.
„Azt kell mondanom, semmivel sem éreztem jobbnak az új gumikat az ideieknél, az volt a benyomásom, hogy egy kicsit még lassabbak is. Ugyanúgy viselkedtek, mint a 2019-es abroncsok” – nyilatkozta a Mercedes finn versenyzője.
Galéria: Az abu-dzabi teszt első napja - Galéria
1/24
French Formula One driver Esteban Ocon drives his car during a test day at the Yas Marina Circuit in Abu Dhabi, on December 3, 2019. - The highly-rated 23-year-old Frenchman will race for Renault next year as successor to Nico Hulkenberg alongside Daniel Ricciardo. (Photo by GIUSEPPE CACACE / AFP)
Austinban hasonlóan negatív volt a pilóták véleménye, a Pirelli akkor azonban a szokatlanul hideg időjárást és a kevés beállítási lehetőséget emelte ki, mint a valós összehasonlítást gátoló tényezőket. Az olasz gyártó most egy újabb változót adott az egyenlethez, mégpedig a guminyomást, megerősítette ugyanis, hogy
az új gumikat alacsonyabb nyomáshoz optimalizálták, Austinban azonban magasabb értékekkel körözhettek csak a csapatok.
„A teszten mások a gumikra vonatkozó előírások, mivel az új konstrukciót úgy alkottuk meg, hogy alacsonyabb nyomás mellett működjön jól.
A gumitesztjeink során fejlődést tapasztaltunk, amikor alacsonyabb guminyomást használtunk, így a tesztre vonatkozó előírás 1,5 psivel alacsonyabb az első és a hátsó tengelyen is"
– nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója.
Austinban azért nem próbálhatták ki az alacsonyabb guminyomást a csapatok, mert ehhez egy sor változtatást is el kellett volna végezniük az autó beállításain,
erre pedig idő hiányában, valamint úgy, hogy közben az idei gumikkal a másnapi időmérőre és vasárnapi futamra is készültek, nem volt lehetőség. „Ez volt az egyetlen hiányosság Austinban, az eltérő gumiprofil miatt pedig a leszorítóerő is más, egy szabadedzésen pedig nem lehet arra kérni a csapatokat, hogy változtassák meg például a padlólemezt. Egy teszten módosíthatnak a beállításokon, más megközelítéssel dolgozhatnak" – mondta Isola, aki arra kérte a csapatokat, hogy végezzenek rendes összehasonlítást az idei és a jövő évre tervezett keverék között, hogy pontosan megértsék a teljesítményük közötti különbséget.
Galéria: Az abu-dzabi teszt első napja - Galéria
1/24
French Formula One driver Esteban Ocon drives his car during a test day at the Yas Marina Circuit in Abu Dhabi, on December 3, 2019. - The highly-rated 23-year-old Frenchman will race for Renault next year as successor to Nico Hulkenberg alongside Daniel Ricciardo. (Photo by GIUSEPPE CACACE / AFP)
A sportigazgató szerint az alacsonyabb guminyomásnak meg kell oldania a tapadáshiányt, amire a versenyzők Austinban panaszkodtak, mivel
a korábbi tesztjeiken alacsonyabb nyomásnál azt tapasztalták, hogy a 2020-as gumi tapadása némileg jobb, mint az ideié.
Azt Grosjean is elismerte az első tesztnap után, hogy vannak pozitívumai a jövő évre szánt abroncsoknak, a fentebb említett három terület összes problémáját azonban szerinte nem oldják meg. „A 2020-as gumik mások. Vannak pozitívumaik, és vannak negatívumaik. Nagyot változtak, úgyhogy most újra meg kell vizsgálnunk, hogy miként működtetjük az autókat és biztosra kell mennünk, hogy mindenből kihozzuk a maximumot.
Ha azt kérdezik, hogy boldog vagyok-e az új gumikkal és megoldják-e a problémákat, a kopást, a másik autó mögötti érzékenységet, akkor az igazat kell mondanom: nem, nem fogják megoldani teljesen ezeket a gondokat.
A kopás egyes keverékeken jobb volt, az alacsonyabb guminyomás szintén segít, úgyhogy ezek a pozitívumok, de nem olyanok, mint amiről az ember álmodna."