AUSTIN, TEXAS - NOVEMBER 01: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF90 on track during practice for the F1 Grand Prix of USA at Circuit of The Americas on November 01, 2019 in Austin, Texas. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az USA Nagydíj pénteki szabadedzésein minden istálló kipróbálhatta a Pirelli 2020-ra szánt egyik gumikeverékét, a visszejelzések pedig egyöntetűen negatívak voltak. A csapatfőnökök megegyeztek, hogy hagynak időt az adatok elemzésére, többen azonban már most úgy vélik, hogy jövőre maradni kellene az idei, rengeteg kritikát kapó gumiknál.
Rengeteg teszt és fejlesztési munka után az USA Nagydíjon végre az összes csapat kipróbálhatta a Pirelli 2020-as fejlesztésű gumijait, egészen pontosan a jövő évi C4-es keveréknek megfelelő változatot. Minden versenyző két-két szettet kapott, amelyet az első két szabadedzés során tetszőleges időpontban és ideig tesztelhetett, a visszajelzések azonban igen lehangolóak voltak.
Noha az Austinban tapasztalható szokatlanul hideg időjárás, a huplis és még nem felgumizott pálya, valamint a 2019-es abroncsokhoz optimalizált idei autók is hozzájárulhattak ahhoz, hogy a jövő évi gumik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményt, több csapat már kész arra, hogy megvétózza az új abroncsok bevezetését, és maradjon az idei, korábban rengeteg kritikát kapó változatnál.
Azok után, hogy az Osztrák Nagydíjon a Red Bull vezérletével több csapat, köztük a Ferrari megpróbálta elérni, hogy hozzák vissza a 2018-as gumikat a 2019-es abroncsok helyett, Mattia Binotto később pedig szégyenkezett amiatt, hogy ez nem sikerült, igencsak nagy fordulat, hogy
a 2020-as abroncsok első éles tesztje után már mindkét említett topcsapat hajlik arra, hogy maradjanak az idei abroncsok jövőre is.
„Szerintem a gumik viselkedése a pénteki szabadedzésen eléggé eltérő volt attól, amit a barcelonai teszten tapasztaltunk” – nyilatkozta Binotto az Autosportnak.
Az új gumiknak nem kellene gyorsabbnak lenniük, sem lassabban kopniuk, a működési tartomány és a túlmelegedés terén viszont jobban kellene viselkedjenek [mint a 2019-es abroncsok].
Át kell tanulmányoznunk az adatokat. Amit nem szeretnénk, hogy ne teljesítsék a kitűzött célt. A versenyzők visszajelzései és tapasztalatai eddig nem voltak pozitívak."
Az USA Nagydíj szombatjának reggelén tartott csapatfőnöki értekezleten az istállók vezetői megegyeztek Chase Carey-vel, az F1 elnök-vezérigazgatójával, hogy alaposan áttanulmányozzák az Austinban gyűjtött adatokat, és csak ezután döntenek arról, hogy maradjanak-e az idei gumik. Az Autosport úgy tudja, hogy
akár már az Abu-dzabi Nagydíj után esedékes kollektív gumiteszt előtt is elkaszálhatják a 2020-as abroncsok bevezetését.
„Megegyeztünk, hogy hagyunk magunknak időt a tapasztalatok analizálására. A gumik Austinban nem jelentettek pozitív előrelépést, ebben szerintem mindenki egyetért az egész bokszutcában – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Ugyanakkor megegyeztünk, hogy pár napig elemezzük az adatokat és megpróbáljuk megérteni, hogy miért nem. Szerintem maradni fogunk annál, amink van, ha az új gumik nem jobbak."
Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke még Hornernél is határozottabb volt, és kijelentette, szerinte a legvalószínűbb jelenleg az, hogy maradnak az idei gumik jövőre is „Szerintem ez a legvalószínűbb végkifejlet. A 2020-as konstrukció igazán nem teljesítette azt, amit mondtak, hogy fog, ez pedig több kockázatot jelent, mint az esetleges nyereség, úgyhogy
szerintem nincs más választásunk, mint maradni az idei gumiknál.
Kérdezzék meg a versenyzőket, a gumi nem hozta azt, amit ígértek."
A pilóták nem voltak elájulva a 2020-as abroncsok tapadásától, valamint annak hirtelen eltűnésétől sem, Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója azonban figyelmeztetett, hogy nem lehet csak az austini tesztekből kiindulni, az első szabadedzést ugyanis 20 foknál is hidegebb aszfalton kezdték a csapatok Austinban. „A pálya nagyon hideg volt, az autók a jelenlegi abroncsokhoz vannak tervezve, ráadásul nem mentek rajtuk hosszú etapot.
Az új gumikat úgy terveztük, hogy csökkenjen a túlhevülés, ami azt jelenti, hogy konzisztensebbek a hosszú etapokon. Ezt nem lehet öt kör alatt ellenőrizni."
Isola úgy véli, hogy az Abu-dzabi gumiteszt jóval reprezentatívabb lesz (már ha megvárják azt a csapatok a döntéssel), ugyanakkor ő sem zárja ki, hogy az istállók leszavazzák a 2020-as abroncsokat, mindezt azonban nem igazán nézné jó szemmel.
„Semmi sem lehetetlen, ugyanakkor kicsit furcsa lenne, mivel a 2019-es gumikat sokat kritizálták a szezon elején, mi pedig
rengeteg erőfeszítést fektettünk abba, hogy kifejlesszünk valami újat, a fejlesztési munka során pedig pozitív eredményeket értünk el
– mondta Isola. – Ha maradunk a 2019-es gumiknál, és az új abroncsokat negatívan értékelik, meg kell értenünk, hogy miért. Nem tesztelhetünk egy éven át, korrelálhatjuk az adatokat tesztről tesztre, majd kaphatunk egy eredményt, ami hirtelen teljesen más. Máskülönben ez egy soha véget nem érő történet lesz, és soha nem fogunk előrelépni."