Bereznay Dániel 2019-ben is egyedüliként képviselte Magyarországot a Forma-1 hivatalos esport-bajnokságában. A 19 éves versenyző az egyik legnagyobb esélyese volt a sorozatnak, de az első forduló – önhibáján kívül – rémálomba illően végződött számára. A következő alkalommal javított, a harmadik fordulóban pedig egyértelműen ő nyújtotta a legjobb teljesítményt. Végül nagy hajrával a 3. helyet sikerült megszereznie.
Az idény befejeztével újra lehetőségünk nyílt beszélgetni a budapesti fiatalemberrel. Mivel azonban az esport nem csak a versenyzésről szól, egyéb témák is szóba kerültek. Az interjú során érintettük a csapatok szerepét, a rajongókat, és azt is megtudhattuk, hogyan alakult a magyar versenyző kapcsolata a közönségkedvenc Kimi Räikkönennel.
Sebők Máté: Mennyire vagy megelégedve a 3. hellyel és az elmúlt fél évvel?
Bereznay Dániel: Nem vagyok elégedett, mert a győzelem volt a cél. A körülményeket figyelembe véve azonban nem annyira rossz a helyzet. A szezon nem indult túl jól, az első nap után a legjobb tízben sem voltam. 40-50-60 helyett mindössze 6 ponttal távoztam. A második napon is voltak feltartások és időbüntetések, és előfordult, hogy ez a dobogóba került.
SM: Ugorjunk vissza egy kicsit az időben! Júniusban bejelentetted, hogy elhagyod a Mercedest, bő egy hónappal később pedig az is kiderült, hogy az Alfa Romeóhoz szerződtél. Mikor hoztad meg a döntést?
BD: Év elején határoztam el, mert az Alfával ellentétben a Mercedes nem kínálta teljes mértékben azt, amire én vágytam. A valósághoz hasonlóan itt is vannak átigazolások, csak nálunk ez a holtszezonban zajlik.
Nemcsak én váltottam csapatot, hanem például [Frederik] Rasmussen is átült a Toro Rossóból a Red Bullba, és néhány új tehetséget is felfedeztek ebben az időszakban.
SM: A Mercedes a közösségi média terén kínált mást, mint amit elképzeltél?
BD: Részben, de ezen a területen azért volt lehetőségem kiteljesedni. A problémát inkább az jelentette, hogy egyszerűen nem vették annyira komolyan ezt a projektet. Ezáltal pedig nem éreztem magam mögött azt a támogatást, ami biztosította volna, hogy ez teljes értékű munka legyen számomra, és biztos jövőt jelentsen.
SM: Amikor bejelentetted a távozást, úgy fogalmaztál, „ha te vagy a legokosabb egy szobában, akkor nagyon rossz szobában vagy”. Ezzel a Mercedesnél nem is volt gond, hiszen Brendon Leigh-től [az előző két szezon győztese] nyilvánvalóan lehetett tanulni, az Alfánál azonban te vagy a legmagasabb szinten. Így is tudtál valakitől tanulni?
BD: Egoistán fog hangzani, de nem. Persze mondhatnám azt, hogy mindig van mit tanulni, ami igaz is, de ezt ebben az esetben magamtól kellett. Persze olyan nincs, hogy mindent én csinálok a legjobban. Egész biztos, hogy az elmúlt idény során minden pályán volt legalább egy olyan kanyar, amelyen [Robert] Kubica jobban ment át Lewis Hamiltonnál.
Ez nem a legjobb hasonlat, de a lényeg az, hogy mindig vannak olyan kanyarok, amelyeknél egy lassabb pilótától is lehet tanulni. Brendontól nyilván többet leshettem el, mégiscsak ő a kétszeres bajnok. Folyamatosan megvert, ezért többet lehetett fejlődni, de a helyzet most sem annyira rossz.
SM: A két csapattársaddal hogyan tudtál összedolgozni?
BD: A közös munka annyiban mutatkozik meg, hogy mindig megbeszélünk egy időpontot, amikor pár órára leülünk játszani. Ezeknél főleg a beállítások fontosak, ugyanis a pályákon már mindenki ösztönből megy. A lehető legtöbb kombinációt kell lefednünk, hogy a Codemasters [a hivatalos F1-es játék gyártója] olykor nem igazán élethű megoldásait is felfedezzük. Előfordulnak ugyanis olyan beállítások, amelyek számunkra nem tűnnek logikusnak, mégis gyorsabb lesz az autó. Több munkaóra alatt pedig nagyobb eséllyel találjuk meg a jó megoldást a több millió közül.
SM: Az esportban hogyan zajlik a fegyverkezési verseny? Mennyit tudtok arról, hogy a riválisok mivel készülnek?
BD: Nyilván vannak olyan istállók, amelyek többet költenek az esportra, mint a többiek. Ez például abban mutatkozik meg, hogy bizonyos csapatok egy hónap alatt küldik ki a szükséges felszerelést, mások egy hét alatt. Ez nem mindegy, mert így valakinek több lehetősége lesz otthon gyakorolni. Egyes csapatok többet fizetnek a versenyzőknek, akiknek így nem kell dolgozniuk a gyakorlás helyett. Ez nagy előny a Haas és a Racing Point pilótáival szemben, akik köztudottan rosszabb helyzetben vannak ilyen téren.
Pár istálló több embert alkalmaz. A Toro Rossóval összevont Red Bull például hat versenyzővel rendelkezik, amivel kétszer annyi beállítást lehet lefedni. Emellett olyan technológiáról is beszélnek, amellyel az Alfa Romeónál sajnos még nem találkoztam, de félelmetesen hangzik.
SM: A valós versenyzőknél tapasztalható, hogy a magyar közönség jelentősen megmozdul, főleg egy hazai futam esetén. Michelisz Norbert, Kiss Norbert vagy régebben Wéber Gábor esetében is megfigyelhető volt az aktivitás. A többi pilótával összehasonlítva neked mekkora követőtáborod van?
BD: Pontos adatokat nem tudok mondani, de ha csak a követők számát nézzük, akkor én vagyok a második a versenyzők között. Egyedül a török Cem Bölükbaşı van előttem, aki havonta csak közvetítésekből keres milliókat, és nézettségi számai olykor az F1 esporttal is vetekszenek. Ami viszont meglepő, hogy az én követőim a legaktívabbak.
Tavaly odajött hozzám Julian Tan [az F1 esports igazgatója], és elmondása szerint előfordult, hogy a közvetítés nézőinek 20 százaléka magyarokból állt. A kommentszekcióban ugyancsak minden ötödik hozzászólás magyar nyelvű, úgyhogy kicsi a bors, de erős.
SM: A játékot, és az azt gyártó Codemasterst rengetegen kritizálják. Nemrég bejelentették, hogy a cég megveszi a sokkal komolyabbnak tartott Project CARS fejlesztőjét. Erről mi a véleményed?
BD: A Project CARS a legnagyobb átverés a világon! Mindenki mondja, hogy milyen nehéz, de egy szimulátort nem az tesz élethűvé, hogy az ember folyton kipörög és fejre áll. A szimulátor attól szimulátor, hogy közel áll a valósághoz, amiben az rFactor is jó. Persze a Project CARS-nak is vannak olyan autói, amelyek sokkal jobbak a Codemasters bármelyik modelljénél. A pályaszkennelés terén szintén kiválóak, esős körülmények között jóval részletesebb a pálya nedvesedése, a gumis ív tényleg csúszik.
Összességében az a játék nagyon messze áll egy jó szimulátortól, mindenki kineveti, de nyilván van mit tanulni tőlük. Például egy olyan alapdolgot, mint a versenyek visszanézése, ami a Codemastersen kívül minden játékban megvan. Máshol ezt az előzmények közül ki lehet keresni, és akár a rivális pilóta fedélzeti kamerájából is megnézhetek például baleseteket. Oda tekerek, ahová akarok, több tucat kameraállást használhatok. Ez még nagyon hiányzik a Codemastersből, talán emiatt a legkevésbé esport-barát.
109 ezren próbáltak bejutni az esport-mezőnybe
Az F1 hivatalos esport-bajnokságát harmadik alkalommal rendezték meg, a tavalyi év után ismét Pro Series elnevezéssel. A selejtezőben 109 ezren indultak, közülük tízen kerültek be a mezőnybe, a maradék húsz pilóta már tavaly is részt vett a küzdelmekben. A Ferrari csatlakozásával idén már mind a tíz csapat képviseltette magát a viadalon, az összdíjazás 500 ezer dollár volt. Minden istálló 3-3 versenyzőt alkalmazott, közülük 28-an legalább egy futamon lehetőséget kaptak, és 22-en szereztek pontot. A tavalyi tíz futamot erre az idényre kettővel megtoldották, és minden alkalommal hármat rendeztek. Győzelmet öt csapat hat versenyzője tudott szerezni. Az egyéni bajnokságot ezúttal nem a kétszeres címvédő Brendon Leigh, hanem a Ferrari-pilóta David Tonizza nyerte, míg a konstruktőri pontversenyben a Red Bull diadalmaskodott.SM: Az Alfa Romeóval a Brit, a Magyar és az Olasz Nagydíjra is kilátogathattál. Ezeken hogy érezted magad? A versenyzőkkel tudtál beszélni?
BD: A Brit és a Magyar Nagydíjon már másodszor voltam, fantasztikus, hogy ezt az esport mindig lehetővé teszi. Olaszországba életemben először utazhattam el, ami Ferrari-rajongóként óriási élményt jelentett. Nagyon jó volt látni az autókat a legnagyobb végsebességet igénylő pályán.
Szerencsére mindhárom alkalommal be tudtam menni a paddockba, az edzések között egy légtérben voltunk a pilótákkal, és néhányszor beszéltem is velük. [Antonio] Giovinazzi fiatalabb, így értelemszerűen őt jobban érdekli a szimulátoros világ. Ha nincs a közelben kamera, Kimi [Räikkönen] sem zárkózott, még köszön is, és egy idő után akár az ember nevére is emlékszik. Olaszországban azonban videót forgattunk a GPhírekkel, és
az egyik napon pont az óriási kamerámat tisztogattam a motorhome alsó szintjén, amikor Räikkönen jött le a lépcsőn. Lenéző arckifejezéssel tekintett rám, és többé oda sem szólt.
Valószínűleg egy világ omlott össze benne, hogy én is azok közül való vagyok, akiket nem szeret. Később azonban örömmel tapasztaltam, hogy a lenéző tekintet szerencsére csak egy pillanatnyi vélemény volt a részéről. Azóta nemhogy eltávolodtunk, közelebb kerültünk egymáshoz, ez a csapat karácsonyi partiján is látszott.
Nézte az esport-futamokat, és miután a felesége egyre inkább arra sarkallja, hogy a közösségi médiát is használja, talán egyre kevesebb problémája lesz az olyan emberekkel, akik a lencse mindkét oldalán elhelyezkednek.
Interjúnk következő oldalán végigmegyünk a szezon kulcspillanatain, és megnézzük, mi áll az eredmények hátterében.