Motorsports: FIA Formula One World Championship 2019, Grand Prix of Australia,
Start, #77 Valtteri Bottas (FIN, Mercedes AMG Petronas Motorsport), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Motorsport), #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari Mission Winnow), #33 Max Verstappen (NLD, Aston Martin Red Bull Racing), | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Jean Todt, az FIA elnöke úgy véli, 12 csapat lenne az ideális létszám a Forma-1-ben. Chasey Carey, a száguldó cirkusz elnök-vezérigazgatója kizárólag versenyképes, pénzügyileg stabil istállókat szeretne látni.
Az elmúlt hónapokban több vállalattal kapcsolatban is felvetődött, hogy szeretnének csatlakozni a Forma-1 mezőnyéhez. Jean Todt, az FIA elnöke kijelentette:
a Nemzetközi Automobil Szövetség álláspontja szerint a rajtrácsnak 12 istállóból kellene állnia.
Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója egyetértett a francia sportvezetővel, de leszögezte, a bővítés nem minden esetben hat pozitívan a sportágra.
Tavaly többször is felmerült, hogy a jövőben esetleg új istállóval növekedne a mezőny létszáma. Előbb a Panthera nevű ázsiai cégről, majd pedig egy spanyol csapatról jelentek meg olyan hírek, hogy beszállnának a száguldó cirkuszba, utóbbi ráadásul állítólag már a menedzsmenttel is tárgyalt.
Todt elárulta, ő és Carey már több potenciális jelentkezővel is kapcsolatba került, de egyik sem győzte meg arról, hogy képes lenne hosszú távon fennmaradni. A francia sportvezető kijelentette, örülne, ha lenne megfelelő háttérrel rendelkező vállalat, mert az FIA szeretné 12 csapatosra bővíteni a mezőnyt.
Ha lesz olyan jelölt, amelyről elhisszük, hogy megfelelően működik, akkor boldog lennék, ha 12 istálló lenne
– idézi az Abu-Dzabiban elhangzott szavait a Crash.net. – Persze a Forma-1 tíz csapattal is jól működik, de ez lenne az ideális létszám.
Todt ugyanakkor elképzelhetőnek tartja, hogy a Liberty Mediának és a már jelenlévő istállóknak nem érdeke a bővítés.
„A csapatoknak és a sportágba rengeteget invesztáló Libertynek is van egy bizonyos értéke. Ha pedig újabb alakulatnak adunk utat, akkor számolniuk kell némi veszteséggel” – magyarázta.
Carey egyetértett abban, hogy normális esetben 12 csapat jobb lenne, mint a jelenlegi 10, de úgy véli, mindezt nem szabad mindenáron erőltetni. „Tizenkét működőképes istállóra van szükségünk, mert az jobb, mintha tizen lennének” – szögezte le.
Amit viszont mindenképpen szeretnék elkerülni, hogy a két új alakulat a mezőny végén szenvedjen, mert ez a sportágnak és a szurkolóknak sem érdekük.”
2010-ben a HRT, a Lotus Racing (később Caterham), valamint a Virgin (később Marussia, majd Manor) is csatlakozott az F1-hez, de olyannyira nem voltak versenyképesek, hogy a három alakulat összesen két alkalommal tudott pontot szerezni. Ráadásul pénzügyileg sem álltak stabil lábakon, így bemutatkozásuk után hét évvel mér egyik sem volt a mezőny tagja. Az F1 vezetése ezt mindenképpen el akarja kerülni, így igyekeznek megfelelő alapokat teremteni a bekerüléshez.
Szavazzon!
Ön szerint szüksége van a Forma-1-nek a jelenleginél több csapatra?
„Az egyik legfőbb célunk, hogy egy csapat létrehozása és birtoklása a jelenleginél ígéretesebb üzlet legyen – folytatta Carey. – Persze az elsőszámú feladatunk a versenyzés javítása és a kiszámíthatóság csökkentése, de rögtön utána az következik, hogy mindezt mások számára is vonzóvá tegyük.”
A Forma-1 vezére arról is beszélt, hogy a potenciális jelentkezők a mostaninál kedvezőbb pénzügyi szabályokat akarnak. Fontos például, hogy a díjazás igazságosabb legyen.
Emellett olyan rendszerben szeretnének működni, ahol a hangsúly nem a kiadások mennyiségén van, hanem az a fontos, hogy a meglévő pénzt milyen hatékonysággal költik el. Előbbire az új Concorde-egyezmény fog választ adni, amiről már folynak a tárgyalások. Utóbbira pedig jó, de legalábbis előremutató megoldás lehet a 2021-ben bemutatkozó költségvetési plafon.