Úgy néz ki, Szaúd-Arábiában tényleg komolyan gondolják a Forma-1-es futam rendezését. A közel-keleti ország akár már jövőre bemutatkozhat az F1-ben, de az igazán nagy dobást 2023-ban tervezik. A Rijádtól 40 kilométerre fekvő Kiddijában minden idők leglátványosabb nagydíját szeretnék megrendezni. Sajtóértesülések szerint az F1 menedzsmentje már egy ideje érdeklődik a lehetőség iránt, most pedig a potenciális szervezők is előálltak.
A pályát egyelőre még csak szimulátoron keresztül mutatták be, de amennyiben a tervek megvalósulnak, az FIA által adható legmagasabb, 1-es besorolást kapja meg. Az eseményen több korábbi vagy jelenlegi pilóta is szerepelt, mint például Damon Hill, David Coulthard, Nico Hülkenberg vagy Romain Grosjean, de a MotoGP képviseletében a már visszavonult Loris Capirossi is ott volt.
Mike Reininger, a Qiddiya Investment Company vezérigazgatója kijelentette, a helyszín 2023-ban készen fog állni a futam megrendezésére. Az üzletember hozzátette, a megegyezés a sportág vezetésével nem rajtuk, hanem a szaúdi vezetésen múlik. „A szerződést nem mi kötjük, ez nem tartozik a projekthez – nyilatkozta a BBC-nek. – Mi csak a pályát építjük meg, ami a 2023-as megnyitása után alkalmas lesz egy világszínvonalú esemény megtartására.”
Korábban arról szóltak a hírek, hogy Kiddijában az F1 történetének leglátványosabb helyszínét szeretnék létrehozni.
Többek között arról is lehetett olvasni, hogy a mezőny egy megvilágított akvárium alatt is át fog haladni. Reininger megerősítette, valóban grandiózus terveik vannak.
„Azon dolgozunk, hogy létesítmények egész sorát építsük fel a pályán és azon kívül is, olyan komplexumot létrehozva, amelyet a világon még sehol nem valósítottak meg – jelentette ki. – Ennek a középpontja az 1-es besorolású pálya lenne.”
A vonalvezetést az egykori F1-es versenyző és jelenlegi GPDA-elnök Alexander Wurz tervezte. A 45 éves expilóta megtiszteltetésnek érezte a feladatot, és kijelentette, a helyszínben számos lehetőség rejlik.
„A koncepció a hatalmas szintkülönbségeket és a természet adottságainak kihasználását is magában foglalja – fogalmazott. – Emellett pedig óriási kihívást jelent a pilótáknak és a mérnököknek egyaránt. A szimuláció láttán mindenkit biztosíthatok, hogy szenzációs élményben lesz részük.”
Könnyen lehet, hogy ha a kiddijai pálya nem is, a Szaúd-arábiai Nagydíj már 2021-ben bemutatkozik az F1-ben. A héten ugyanis felröppent a hír, hogy a munkálatok befejezéséig Dzsiddában tartanának utcai versenyt.
A majdnem 4 millió lakosú város két év múlva rendezhetne futamot, de a BBC szerint olyan forgatókönyv is szóba jöhet, hogy 2022-ben már a félkész állapotban lévő Kiddija fogadja a mezőnyt.
Ennek fényében különösen érdekes a Formula Money nevű Twitter-oldal észrevétele, miszerint a Forma-1 vezetése eddig semmilyen védjegyet nem jegyzett be a Szúd-arábiai Nagydíjra. Különösen furcsa, hogy a közel-keleti országgal ellentétben mindez már megtörtént például Lengyelországgal, Bulgáriával és a Fülöp-szigetekkel is.
Amennyiben Szaúd-Arábia így vagy úgy, de bekerülne a versenynaptárba, akkor szinte biztos, hogy több szervezet is felemelné a szavát, ahogyan azt már korábban is megtették az ottani sporteseményekkel kapcsolatban.
Az Amnesty International jelentése szerint ugyanis emberjogilag katasztrofális állapotok uralkodnak az országban, többek között a nők és az LMBTQ alá tartozó emberek is sokkal rosszabb körülmények között élnek az elvárhatónál.
Reiniger szerint azonban ez nem sokáig marad így, a kormány ugyanis még 2016-ban bevezetett egy programot, ami 2030-ig elsősorban az ország olajfüggőségét csökkentené. Az üzletember úgy véli, ez nem csupán gazdaságilag, hanem társadalmilag is megváltoztatja az országot.