TOKYO, JAPAN - FEBRUARY 10: McLaren-Honda MP4-30 is displayed at the press conference at the Honda Motor Co. headquarters on February 10, 2015 in Tokyo, Japan. Honda Motor Co., Ltd. held a press conference in the run-up to the Australian Grand Prix of the FIA Formula One World Championship (F1) happening in March 13-15, 2015. McLaren-Honda drivers Fernando Alonso and Jenson Button expressed their enthusiasm for the first race. (Photo by Chris McGrath/Getty Images for Honda Motor Co.)
Vágólapra másolva!
Ross Brawn, a Forma-1 sportért felelős igazgatója szerint a McLarennek elengedhetetlen volt a fejlődéshez az, hogy 2017 végén szakítson a Hondával, és rájöjjön, hogy nem csak a japánok tehettek a sikertelenségről.
A Honda 2015-ös F1-es visszatérésekor a közvélemény izgatottan várta, hogy a McLarennek Fernando Alonsóval a fedélzeten sikerül-e megismételni a 80-as években és a 90-es évek elején a japánokkal elért sikereket. A választ viszonylag hamar megkaptuk, a rögös együttműködés három évig tartott és totális kudarcnak bizonyult, a felek pedig 2017 végén szakítottak.
A McLaren 2018-tól Renault-motorokra váltott, a teljesítménye azonban semmivel sem lett jobb. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója úgy véli, hogy a wokingiak ekkor jöttek rá, hogy nem mindenért a Honda volt a felelős, ahelyett azonban, hogy az azóta a Red Bull-lal versenyeket nyerő japánok elvesztése miatt kellene bánkódniuk, szerinte még örülniük is kell, hogy három év után befejezték az együttműködést.
Brawn úgy látja, hogy a McLarennek időbe telt felismernie, hogy nem csak a Honda volt a ludas az eredmények elmaradásában, mostanra azonban megtették ezt, ennek köszönhető a tavalyi konstruktőri negyedik helyük.
Az emberek azt mondják, nagy hibát követtek el azzal, hogy megszabadultak a Hondától. Szerintem azonban az a vicces, hogy szinte erre volt szükségük ahhoz, hogy felismerjék, mit kell tenniük a csapattal
– mondta a 65 éves brit. – Folyamatosan a Hondát hibáztatták, és szerintem mostanra felismerték, hogy ez nem volt helyes. Nem mindenről a Honda tehetett. Azzal, hogy megszabadultak a Hondától és kaptak egy mércét, rájöttek, hogy kezdeniük kell valamit a csapattal."
Az F1 sportért felelős igazgatója szerint egyenesen nélkülözhetetlen volt a másik motorszállítóra váltás, más módja ugyanis aligha lett volna annak, hogy kikerüljenek abból a spirálból, amibe a Hondával jutottak.
„Nem tudom, hogy miként jutottak volna erre a következtetésre anélkül, hogy beletesznek az autó hátuljába egy olyan motort, amivel valaki más versenyzett és jól teljesített. Amikor ezt megtették, rájöttek, hogy nagyobb problémáik is vannak, mint a motor, és változtatniuk kell. Szerintem elvégeztek néhány nagyonis érzékelhető változtatást."
Kérdés persze, hogy mikor csatázhat legközelebb a McLaren a győzelmekért, hiszen a vezető hármas és a középmezőny között továbbra is hatalmas űr tátong. Brawn megérti azokat a középcsapatokat, akik szerint a 2021-es reformok és a költségvetési plafon sem fognak akkora változást hozni, hogy teljesen kiegyenlítődjön a küzdelem, ugyanakkor szerinte lényegesen javulni fog a helyzet. „Gazdaságilag komoly kihívás előtt állnak, ez is a probléma része. Tudom, hogy néhányuk kissé frusztrált amiatt, hogy nem alacsonyabb a költségplafon, de olyan szintre kellett hoznunk, ami menedzselhető a topcsapatoknak.
Ugyanakkor ez így is drasztikus változás lesz nekik a struktúrájuk megváltoztatása és a többi miatt. Szerintem ez közelebb hozza a középcsapatokat a topcsapatokhoz, előbbieknek így fényes a jövője.
Az új kereskedelmi megállapodás sokkal igazságosabb, a pénzek igazságosabban lesznek elosztva a csapatok között. Néhány istállónak jelentősen növekedni fog a bevételekből kapott pénzmennyisége."