Max Verstappen and the Aston Martin Red Bull RB 16 during the day 3 of the formula 1 testing, on 21 February 2020, in Barcelona, Spain. Photo: Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto
-- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Noha a valós tempóját egyelőre nem fedték fel, a Red Bull idei F1-es autója a versenyzők visszajelzései alapján már most sokkal jobb, mint a tavalyi modell.
Amennyire nem tudtunk meg szinte semmit az idei szezon várható erőviszonyairól a barcelonai tesztelés első háromnapos etapja során, olyannyira homály fedi jelenleg a Red Bull idei formáját is. Sokak szerint a bikások lehetnek 2020-ban a Mercedes legnagyobb kihívói, ám ezt a tempójuk nem támasztotta alá a katalán pályán rendezett gyakorlás során, merthogy nem is foglalkoztak azzal, hogy minél gyorsabb köröket fussanak.
A Mercedes DAS-rendszere teljesen elhomályosította azt, hogy több újítás mellett az RB16-os is villantott egy igen komoly újdonságot, amivel reményei szerint a lassabb kanyarokban nyerhet sok időt. Több első futamra szánt fejlesztés kipróbálása még hátravan, Alex Albon és Max Verstappen azonban már így is elég az új autóval, ami rögtön hozta azt, amit előzetesen vártak tőle.
Jól mutatja, hogy a Red Bullnál mennyire nem törődtek a köridőkkel, hogy a csapat múlt heti legjobb idejét Verstappen már rögtön a tesztelés első napján megfutotta C3-as gumin, az 1:17.516-os kör pedig 1,8 másodperccel rosszabb Valtteri Bottas utolsó napon, leglágyabb keveréken elért idejénél.
Ami már sokatmondóbb, hogy a versenyzők az első perctől fogva pozitív véleménnyel voltak az RB16-ról.
„Amint beültem a kocsiba, azonnal jónak éreztem – nyilatkozta Verstappen, aki megerősítette, hogy nem hajszolták a minél jobb köridőt. – Az első teszthéten a sok kör megtételére koncentráltunk, nem a beállításokat akartuk tökéletesíteni, mert akkor mindegy egyes etapra változtathattunk volna az autón. Néha jobb nem hozzányúlni, hanem csak megtenni vele elég kört, és megnézni a határait."
A bikásokkal első teljes szezonját kezdő Alex Albon szerint az idei kocsi sokkal versenyzőbarátabb a tavalyinál, ami nem utolsó sorban annak köszönhető, hogy már tavaly, év közben kijelölték azt a fejlesztési irányt, amelybe haladni szeretnének, és már a tavalyi szezon végén is teszteltek újításokat 2020-ra.
Egyértelműen használhatóbb az autó abban az értelemben, hogy igazán érezni lehet. Jobb érzés vezetni.
Tavaly voltak olyan területek, amelyeken helyenként kissé gyengének éreztük, a tél folyamán azonban világossá vált, hogy milyen irányba akarunk haladni – mondta Albon, aki kiemelte, hogy Verstappennek és neki nagyon hasonlóak a visszajelzései, ami segíti a csapatot. – Az első teszten az autó rögtön jobb volt a tavaly gyengébbnek tartott területeken, úgyhogy tettünk egy lépést a jó irányba."
A csapat az első futam előtt új első szárnyat, új bargeboardot és padlólemezt is be szeretne vetni, az első teszthéten látott autó tehát még közel sem az, amivel megkezdik a szezont. Nagy újítás azonban már azon is volt, az egyik szemmel látható terület, ahol nagy változtatás történt a tavalyi autóhoz képest, az első és a hátsó felfüggesztés.
Már az RB15 is egyedi, dupla felső lengőkaros felfüggesztéssel rendelkezett elöl, ezt fejlesztette tovább a csapat úgy, hogy most az egyik, a pilótához közelebb eső alsó lengőkart duplázták meg a felső helyett, és helyezték alacsonyabbra.
Az alsó lengőkar egy elemből álló szára is különleges, hiszen nemcsak a szokottnál magasabban helyezkedik el, hanem egyetlen elemből áll a jobb és a bal oldalon is, amit az orrkúp nélküli RB16-ról készült fotókon remekül lehet látni. A felső lengőlar elülső eleme is egyedi lett, krikettütőhöz hasonló formát kapott. Ilyesmit eddig csak a hátsó felfüggesztés esetében alkalmaztak, célja pedig a súlycsökkentés mellett, hogy a levegőt a padlólemez és az első kerék mögötti elemek irányába terelje.
A szakértők szerint a változtatásokkal nagyban javíthatnak az autó viselkedésén a közepesen gyors és a lassú kanyarokban.
A Mercedes tavaly jó volt az alacsony sebességű kanyarokban, ez az egyik olyan terület, ahol fejlődnünk kellett.
Szerintem tettünk lépéseket a jó irányba, de természetesen ez még csak a folyamat kezdete, az autó innen még tovább fog fejlődni" – nyilatkozta Christian Horner.
Az első mellett a hátsó felfüggesztésen is jelentősen változtatott a Red Bull, amivel a padlólemez széléről az úgynevezett kólásüveg szekció mentén áramló levegő útját igyekeztek minél zavartalanabbá tenni.