Örökös vitatéma a Forma-1-ben, hogy az éppen aktuális világbajnok nagyrészt az autójának köszönheti-e sikerét, vagy teljesen egyenlő körülmények között is ő lenne a legjobb. Általános érvényű igazság, hogy a legjobb versenyzők előbb-utóbb úgyis a legjobb csapatokhoz kerülnek, ezáltal elkerülhetetlen, hogy pályafutásuk hosszabb-rövidebb szakaszában ők vezethessék az aktuálisan legjobb autót.
A más versenyzőnek drukkoló rajongók többsége ilyenkor persze bosszús, hiszen meggyőződése, hogy az ő kedvence is képes lett volna világbajnoki győzelemre azzal a technikával, amivel az ellenfél nyert. Az ilyen szituációkban szokott elhangozni, hogy a Forma-1 nem is sport, mivel nem a legjobb pilóta nyer, hanem az, akinek a legjobb az autója. Romain Grosjean is hasonló véleményen van.
Az eddig 164 Forma-1-es nagydíjon induló, ezeken 10 dobogós helyezést szerző 33 éves francia egyértelműen úgy látja, hogy az F1 inkább show, mintsem sport, annyira egyenlőtlen a küzdelem a csapatok eltérő anyagi lehetőségei miatt.
Sportnak hívjuk a Forma-1-et, de valóban az? Én nem vagyok benne biztos. Inkább show, mivel a sportnak igazságosnak kell lennie, a Forma-1 viszont nem az.
Nagyon fárasztó vezetni egy Forma-1-es autót, sokat kivesz az emberből, mindenkitől nagy erőfeszítésre van hozzá szükség, de olyan, mintha arra kérnénk Roger Federert, hogy pingpongütővel induljon a Roland Garroson. Esélye sem lenne. A teniszt sportnak hívnánk, ha a teniszezőknek nem mind ugyanolyan lenne az ütője, vagy ha a pálya egyik fele szélesebb lenne, mint a másik?" – tette fel a költői kérdést a Haas versenyzője.
Grosjean Daniel Ricciardót hozta fel példaként arra, hogy mennyire meghatározó a versenyzők teljesítményében, hogy milyen autót vezetnek. „Nézzék meg Daniel Ricciardót. Ha csak a Renault-nál töltött időszakát vizsgáljuk, még csak dobogóra sem állt. A Red Bull-lal azonban versenyeket nyert, mivel nagyszerű pilóta, ezért állhatott többször dobogóra. Minden attól függ, hogy mi van az ember feneke alatt."
Ami a franciát illeti, az idei lesz a kilencedik teljes szezonja a Forma-1-ben, győzelemre képes autóban azonban még csak két idényben, 2012-ben és 2013-ban ülhetett. A legközelebb is ekkor került a sikerhez, amióta pedig 2016-ban a Haashoz igazolt, még a dobogóra sem volt esélye.
Noha 2021-től jelentős szabályváltozások jönnek, amelyek célja kiegyenlítettebbé tenni a versenyeket, azt Grosjean is tudja, hogy ez nem biztos, hogy rajta már segíteni fog.
„Könnyen előfordulhat, hogy nem fogok futamot nyerni. Már amiatt is szerencsés vagyok, hogy tízszer dobogóra állhattam. Úgy gondolom, kétszer nyerhettem is volna, 2012-ben Valenciában és 2013-ban Németországban, a dolgok azonban nem úgy alakultak” – emlékezett vissza.
A reményt persze nem adja fel, ehhez azonban elsősorban olyan csapatban kellene versenyeznie, amelyik győzelemre képes autót ad neki.
Mindent megteszek, hogy legyen lehetőségem a jövőben futamot nyerni, sok versenyzőnek lejár a szerződése az év végén, lehetnek olyanok is, akik visszavonulnak.
Szerintem a visszavonulás nekem elég gyors döntés lesz. Ha egy fél vagy háromnegyed év után azt látom, hogy már nincs bennem szenvedély, hogy már nem akarok a világ körül utazgatni és távol lenni a családomtól, akkor vissza fogok vonulni, és valami máshoz kezdek. Ez megeshet más versenyzőkkel is, így felszabadulhatnak lehetőségek. Soha nem lehet tudni."