AUSTIN, TEXAS - NOVEMBER 03: Valtteri Bottas driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 leads the field into turn one at the start during the F1 Grand Prix of USA at Circuit of The Americas on November 03, 2019 in Austin, Texas. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Elbocsátások kezdődtek az F1-es USA Nagydíjat is rendező Circuit of the Americas pályánál. Az októberi futamot valószínűleg megtartják, májusban már Indianapolisban is versenyt rendeznének.
Az Egyesült Államokba is begyűrűzött a koronavírus, és ahogy a többi kontinensen, úgy az Újvilágban is súlyos károkat okoz a gazdaságban, köztük a tömegrendezvények kategóriájába eső autó- és motorversenyek esetén. Elhalasztották az IndyCar és a NASCAR vonatkozó versenyeit, illetve eltolták a MotoGP austini futamát is, amit az F1-es USA Nagydíj helyszínén rendeznének.
A Circuit of the Americas (COTA) hirtelen nehéz helyzetbe került, a pálya menedzsmentje már a hétvégén kiadott egy közleményt, amelyben rámutatnak, hogy amfiteátrum, versenypálya, stadion és konferenciaterem is működik a helyszínen, ezek azonban koncertek, versenyek és egyéb játékok nélkül „korlátozottan hasznosíthatók.”
A közlemény ugyan közvetlenül nem említi, de egyértelműsíti, hogy elbocsátások kezdődtek, úgy fogalmaznak, hogy „megszakad a szívünk az alkalmazottainkért (és a családjaikért), akik az egész évet azzal töltik, hogy felkészüljenek az Austinból és a világ minden pontjáról érkező vendégeink fogadására, most viszont munka nélkül maradnak.”
A pálya képviselői remélik, hogy a világválságot mindenki egészségesen átvészeli, és utána ismét fellendül majd a COTA forgalma.
Előtte viszont nehéz időszak várható: „Csak a következő 90 nap során 600 ezer jegyet érintő rendezvényt kellett elhalasztani, törölni vagy legalábbis kérdésessé vált” – erősítette meg Bobby Epstein, a pálya igazgatója az Austin American-Statesman című lapnak. Ezek között IndyCar- MotoGP futam, Lexus pályanap, USC labdarúgó mérkőzés és Rolling Stones koncert is akad.
A kilátástalannak tűnő helyzet ellenére a lap szerzője szerint „nincs kétség” afelől, hogy az F1-es nagydíjat megtartják „valahol Texasban”, mivel az Állam körülbelül 25 millió dollárnyi közpénzt fordít a verseny finanszírozására. A cikket jegyző Steven Cole Smith lehetségesnek tartja, hogy utcai verseny legyen Houstonban, San Antonióban vagy a Texas Motor Speedwayen, azonban
irreálisnak tűnik, hogy az USA Nagydíjat 2021 előtt ne a COTA-n rendezzék meg, mivel a pályának élő szerződése van, más helyszínek pedig nem rendelkeznek az FIA jóváhagyásával.
Elméletileg az Indianapolis Motor Speedway szóba jöhetne, ahol kitartanak amellett, hogy május 24-én megrendezik az Indianapolis 500-at (idáig azonban természetesen nem érnének el a texasi közpénzek), de a pálya tulajdonosa, Roger Penske szerint csak később esedékes az F1-es nagydíj ügye.
„A fiam, Greg találkozott Chase Carey-vel, és az elmúlt hetek során történtek előzetes egyeztetések – nyilatkozta Penske a Racer.com-nak. – Vajon eljött az ideje, hogy újra megvizsgáljuk az F1-es futam kérdését? Még nem tudom, hogy az anyagi feltételek észszerűnek bizonyulnak-e, de 2022 előtt nem tervezzük, hogy megvalósítjuk.”
A Forma-1 korábban 2000 és 2007 között minden évben versenyzett az indianapolisi pályán kialakított, európai stílusú pályán,
eleinte nagy volt a közönség érdeklődése is, de 2005-ben mindössze hat autó állt rajthoz a Michelin gumik alkalmatlansága miatt, ez pedig elvette a szurkolók kedvét. Penske azonban nem tett le az F1-ről. „Valamikor szeretném látni az F1 visszatérését, ahogy a sportautókét is. Indianapolis a keménymagnak való és különlegessé akarjuk tenni.”