Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) overtakes Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (C) next to Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) at the start of the Spanish Formula One Grand Prix at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 12, 2019. (Photo by LLUIS GENE / AFP)
Vágólapra másolva!
Helmut Marko úgy véli, a kétnapos hétvégék kiszámíthatatlanabbá tennék a futamot. A Red Bull tanácsadója még azt is felvetette, hogy egyazon pályán két versenyt is rendezzenek.
A koronavírus-járvány miatt eddig már hét futamot kellett elhalasztani, a Monacói Nagydíjat pedig véglegesen törölték a versenynaptárból. Ráadásul könnyen lehet, hogy a nyári hétvégék közül sem lehet mindegyiket megtartani, legalábbis az eredeti időpontban. Ez tovább növelné a Liberty Media és a csapatok bevételkiesésének mértékét, valamint egyre nehezebbé tenné, hogy a kitűzött célnak megfelelően legalább 15 futamot meg tudjanak rendezni.
Az F1 vezetése, az FIA, valamint az istállók természetesen mindkét problémára igyekeznek megoldást találni. Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke nemrég felvetette a hétvégék rövidítésének lehetőségét, hogy ezzel is könnyítsék a csapatok előtt álló logisztikai kihívásokat. Helmut Marko más szempontból is jónak tartja az ötletet.
„Van értelme annak, hogy a hétvégéket csak szombatra és vasárnapra csökkentsük, mert pénteki eső esetén a csapatok amúgy sem nagyon gurulnának pályára a korlátozott számú gumik miatt – nyilatkozta a Red Bull tanácsadója az ORF-nek. –
Ráadásul izgalmasabb lenne a verseny, mert nem lehetne mindent kipróbálni, és így több ismeretlen tényező játszhatna szerepet.”
Marko elárulta, a megbeszélések során több ötlet is felmerült. Személy szerint ő azt sem tartja ördögtől valónak, hogy egyazon hétvégén két futam is legyen. Ehhez azonban olyan pályát kell választani, ahol gyakori az előzés.
A 76 éves szakember abban is osztja Binotto véleményét, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén nem jelentene problémát, ha a szezon 2021 elején érne véget. „Teljesen rendben lenne, ha az idényt januárban fejeznénk be – folytatta. –
Ebben az esetben kihagynánk a tesztelést. A karosszéria és a gumik úgysem változnak, a kiadások viszont nagyjából egy versenyhétvégééhez mérhetők.”
Marko kijelentette, az elmaradt versenyek miatti költségcsökkenés mértéke sokkal kisebb, mint a bevételkiesésé. A bejövő pénzzel pedig számoltak, hiszen korábban rengeteg anyagot rendeltek meg, illetve számos foglalásuk van különböző szállodáknál. Az osztrák szakember szerint mindenképpen arra kell törekedniük, hogy minél több futamot bepótoljanak, ezzel is enyhítve a károkat.
A 2008-as gazdasági világválsághoz hasonlóan az érintettek próbálják menteni a menthetőt olyan intézkedésekkel, amelyek a kiadásokat hivatottak csökkenteni. Ezek közül a legfontosabb az új szabályok bevezetésének elhalasztása, és a fejlesztési lehetőségek nagy részének befagyasztása.
„A Liberty Media 200-300 millió dolláros bevételkieséssel számol, aminek jelentős százaléka a csapatokat terheli. Azért tettük meg ezeket a lépéseket, hogy mindezt valamelyest kompenzáljuk.”
Tovább csúszhat az új szabályok bevezetése
Könnyen elképzelhető, hogy jövőre nem csupán a karosszéria marad változatlan, hanem más területeken is az idén használt alkatrészeszekkel fognak nekivágni a következő szezonnak. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a BBC-nek adott interjújában elmondta, jelenleg az első felfüggesztés, a kerekek és a váltó fejlesztésének a befagyasztását is vizsgálják. Az Auto Motor und Sport értesülései a korlátozások a motorokat is érinthetik.
Sőt, előfordulhat, hogy a jövő évre tervezett technikai szabálymódosítások még 2022-ben sem léphetnek életbe. Simon Lazenby, a Sky Sports műsorvezetője elárulta, egy meg nem nevezett csapatfőnöktől úgy értesült, fennáll a lehetősége annak, hogy az új regulák még később, csupán 2023-ban mutatkoznak be. Erre rímelnek Horner szavai is.
„Arról is tárgyalunk, hogy a szabályváltozások bevezetését még egy évvel elhalasszuk – árulta el. – Véleményem szerint rendkívül felelőtlen lenne, ha a fejlesztési kiadásokkal már 2021-ben megterhelnénk magunkat. Most a stabilitás a legfontosabb, az új szabályok pedig mindig költségnövekedést jelentenek."
A pénzügyi szabályzat bevezetése viszont még sürgetőbbé válik. Sőt, Lazenby értesülései szerint az istállók alacsonyabb költségvetési plafont szeretnének bevezetni, még akkor is, ha ez a három élcsapatra, vagyis a Mercedesre, a Ferrarira és a Red Bullra nem vonatkozna. Rájuk az eredetileg meghatározott 175 millió dollár lenne érvényes.
Horner ez utóbbit nem említette, de azt elmondta, hogy az új korlát 150 millió dollár lehet. A brit szakember azonban hozzátette, számára nem ez a legfontosabb kérdés, hiszen ha az autó 60 százaléka 18 hónapig nem fejleszthető, az jelentősen csökkenti egy csapat működési költségét, „legyen szó akár a Red Bullról, akár a Williamsről".