Már a barcelonai szezon előtti tesztek elején nyilvánvaló volt, hogy az utóbbi években a mezőny végére visszacsúszó, az elmúlt két szezont a konstruktőri pontverseny utolsó helyén záró Williams istálló jobban indította az idei évet, mint a tavalyit, hiszen akkor el sem tudott készülni az autójával a tesztelés kezdetére.
A csapatnak kimondott célja volt, hogy hacsak másodpercekkel is, de mindenkinél korábban kezdje meg a tesztelést a katalán pályán, annak rendje és módja szerint így George Russell hajtott ki elsőként a bokszból az első nap reggelén. A hat napig tartó tesztelés végén a 22 esztendős pilóta megerősítette, hogy előreléptek, az utolsó helyről azonban szerinte nem valószínű, hogy elmozdultak.
A Williams FW43-as a barcelonai tesztelésen látottak alapján egyelőre még úgy is a mezőny leglassabb autója, hogy Russell a tizedik legjobb köridőt érte el a kétszer három nap során, versenyszimulációja azonban megmutatta, hogy mi is a csapat valós tempója.
Kétségtelen, hogy jobb helyzetben vagyunk, de reálisan nézve szerintem továbbra is a miénk a leglassabb autó
– mondta ki kertelés nélkül a második F1-es szezonját kezdő pilóta. – Nem bízzuk el magunkat, de egyértelműen csökkentettük a különbséget. Ez minden, amiben a tél során reménykedhettünk. Melbourne-ben majd meglátjuk, hogy hol is állunk, de ne várjanak minket a Q2-be vagy a Q3-ba, mert bár fejlődtünk, mérsékeltek a várakozásaink."
Kétségtetelnül előreléptek, mindkét versenyző fényévekkel jobb időre volt képes, mint a tavalyi Spanyol Nagydíj időmérőjén a Williams két pilótája, Russell és Robert Kubica. Azt figyelembe véve is jelentős a fejlődés, hogy a teszten lágyabb keverékkel (C5) futották a legjobb körüket, mint a tavalyi spanyol futam leglágyabb gumija (C3).
Russell emiatt abban bízik, hogy ha önerőből nem is lesznek képesek elmozdulni a mezőny végéről, javuló tempójuk arra elegendő lehet, hogy felvegyék a harcot a középmezőny végével, és adott esetben kihasználják a lepattanókat.
„Tavaly, amikor jobban teljesítettünk, mint amire az autó alapesetben képes volt, akkor is tizenkilencedikek lettünk az időmérőn, majd ugyanott végeztünk a versenyen. Remélem, hogy az idén ki tudjuk használni a lehetőségeket, amikor mások hibáznak, mi pedig jó teljesítményt nyújtunk. Tudom, hogy mely területeken léptünk előre, de ezt nehéz számszerűsíteni az ellenfelekhez képest" – nyilatkozta Russell.
A tavaly F2-es teendői mellett az istálló tesztpilótájaként tevékenykedő, az idei szezonra Russell csapattársává előléptetett Nicholas Latifi is igyekezett a realitás talaján maradni és kifejtette, van még min dolgozni az idei kocsival. „Vannak pozitív jelek, de akadnak még negatívumok az autóval kapcsolatban, olyan dolgok, amiket ki kell javítanunk.
Néhány jellemvonás megmaradt tavalyról, úgyhogy nem oldottunk meg minden problémát"
– figyelmeztetett a kanadai újonc.
Az irány azonban jónak tűnik, a Williams az Alfa Romeónál és a Haasnál is több kört tett meg a teszten, noha Latifi autójában kétszer is elromlott a Mercedes-motor. A csapat ezúttal időben kész lett az autóval, jelzésértékű volt, hogy az első nap reggelén ők hajtottak ki elsőként a pályára. „Hülyén hangzik, de pusztán a tény, hogy minden kész volt időben és vártunk arra, hogy zöldre váltson a lámpa a bokszutca végén, óriási pszichológiai lökést jelentett a csapatnak, különösen a tavaly történtek fényében – mondta Latifi. – Már az első tesztnapon éreztem, hogy előrelépés az új autó, ami versenyzői szempontból nagyszerű, mert elmondhatjuk, hogy a fiúk és lányok által a gyárban végzett kemény munka kifizetődött."