Négy nappal azután, hogy az FIA közleményt adott ki arról, hogy lezárult a Ferrari 2019-es motorjának szabályosságával kapcsolatos vizsgálata, amelyet követően titkos megegyezést kötött az olasz istállóval, a hét nem Ferrari-motort használó csapat közös nyílt levélben fejezte ki nemtetszését az egyezség iránt, és jogi lépéseket helyezett kilátásba.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, valamint Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója is megszólalt az ügyben, mindketten mérgesek a Ferrarira, ám még annál is jobban az FIA-ra. Utóbbi szerint az is érdekes kérdéseket vet fel, ami a közlemény második felében áll, a Ferrarinak ugyanis hiába kerülhet sokba az együttműködés az FIA-val, Marko szerint még előnyt is kovácsolhat belőle.
Minden valószínűség szerint csak a hét istálló mai levelével indult be igazán a Ferrari és az FIA megegyezése körüli cirkusz, a riválisok elszántak aziránt, hogy a szövetség nyilvánosságra hozza, mire jutott a maranellóiak tavalyi erőforrásának vizsgálata során. Érthető módon a legtöbben biztosak benne, hogy a Ferrari tavalyi motorja szabálytalan volt.
Az egész egy hatalmas felfordulás. Nincs rendben, amit a Ferrari csinált, az pedig még kevésbé, ahogyan az FIA kezeli ezt. Az összes többi csapat mérges"
– nyilatkozta Wolff a Speedweeknek.
Helmut Marko sem fogta vissza magát, és kiemelte, hogy ha a Ferrarit tavaly megbüntették volna, és mondjuk kizárják a pontversenyből, a Red Bull előrelépett volna a második helyre.
Mivel ez nem történt meg, az energiaitalosok jelentős bevételtől estek el.
„Az FIA viselkedése az igazán botrányos – mondta Marko. – Valójában utasítanunk kellene Christian Hornert, a Red Bull Racing csapatfőnökét, hogy pereljen a 24 millió dolláros pénzdíjért, ennyit kaptunk volna ugyanis a konstruktőri második helyért, ha a Ferrarit rendesen megbüntetik. Hihetetlen, hogy ilyen megállapodás született.
Hétszámjegyű összegtől esünk el, ha a második helyett a harmadik helyen végzünk, és nem csak azért, mert a második helyért többet fizetnek, hanem mert a szponzori szerződéseink is teljesítményalapúak.
Gyanítom, hogy ez más csapatok esetében is így van."
Marko szerint abból kell kiindulniuk, hogy a Ferrari csak azért tudta legyőzni őket, mert szabálytalan motorral versenyzett. A tanácsadó kitért arra is, ami még az egyezség létrejöttén kívül kiderült az FIA közleményéből. Eszerint a Ferrari segíteni fogja a szövetséget az F1-es motorok szabályosságának ellenőrzésében. Ez vélhetően főként abban nyilvánul meg, hogy próbapadot biztosít az FIA-nak, amely nem rendelkezik ilyen eszközzel.
Emellett az F1 klímaváltozással kapcsolatos céljaiban is segíteni fog a Scuderia, ami többek között a környezetbarát üzemanyagok fejlesztését jelenti.
Az Auto Motor und Sport szakértők véleményét alapul véve közvetve több tízmillió dollárra becsüli az összeget, amit ez felemészt, Marko szerint ez azonban édeskevés, ráadásul még profitálhat is belőle a Scuderia.
„Ha valóban csaltak, akkor 10-20 millió dollár igen kis büntetés, valamint ha részt vesznek az alternatív üzemanyagok kutatásában az FIA-val, akkor mindenkivel szemben előnybe kerülhetnek" – mondta a tanácsadó.
Hogy mi jöhet a folytatásban, az egyelőre képlékeny, egy biztos, óvást már nem nyújthatnak be a Ferrari tavalyi motorja ellen, mert azokban az esetekben is, amikor a verseny leintése után rendelkezésre még nem álló új bizonyíték kerül elő valamilyen ügyben, 14 naptári napon belül lehet csak ezt megtenni.
Ezzel együtt az FIA alapszabályzata szerint akkor is lehetőség van fegyelmi vizsgálat indítására, ha felmerül a szabályszegés gyanúja. Ebben az esetben az FIA Nemzetközi Törvényszéke elé kerül az ügy. Mindehhez arra lehet szükség, hogy a csapatok olyan információkkal szolgáljanak a Ferrari motorja kapcsán, ami eddig nem állt az FIA rendelkezésére.
Egyelőre sem az FIA, sem a Ferrari nem reagált a hét csapat nyílt levelére.