BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 27: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF1000 on track during Day Two of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 27, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 barcelonai előszezoni tesztelésének legvégén robbant a bomba, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szűkszavú közleményt adott ki a Ferrari motorjáról, amivel gyakorlatilag a napnál is világosabbá tette, hogy a maranellóiak tavaly szabálytalan erőforrással versenyeztek.
Igen érdekes és igen rövid közleményt adott ki a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közvetlenül a barcelonai tesztelés utolsó napjának vége előtt. Az FIA arról számolt be, hogy egyezségre jutott a Ferrarival annak tavalyi motorjával kapcsolatban. „Az FIA bejelenti, hogy átfogó technikai vizsgálatok után befejezte az elemzését annak, hogy miként működik a Scuderia Ferrari Forma-1-es erőforrása, és egyezségre jutott a csapattal. A megegyzés részletei a felek között maradnak."
„Az FIA és a Scuderia Ferrari egy sor technikai kötelezettségben is megegyezett, ami elősegíti a Forma-1-es erőforrások folyamatos ellenőrzését az elkövetkező szezonokban, valamint segíti az FIA-t más, F1-es szabályokkal kapcsolatos feladataiban és a kutatási tevékenységében a szén-dioxid kibocsátás és a fenntartható üzemanyagok terén."
A Ferrari a teljes tavalyi szezon során gyanusítgatásnak volt kitéve a riválisok szerint érthetetlenül erős motorja miatt, amellyel „nevetségesen" sokat vert mindenkire az egyenesekben.
Az ellenfelek azt gyanították, hogy a vörösök megtalálták a módját, hogy megkerüljék az üzemanyag-átfolyást ellenőrző szenzorokat, és ily módon tegyenek szert még több lóerőre.
Az FIA egyszer sem találta bűnösnek őket, mint ahogy a riválisok közül sem óvta meg soha senki az eredményeiket, a szezon vége felé azonban egyre inkább felerősödtek a kritikus hangok, Max Verstappen egyenesen csalónak nevezte a maranellóiakat, és Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is világossá tette, hogy mi a véleménye a motorjukról, ami után Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke perrel fenyegette.
Az FIA eközben egy sor technikai direktívát adott ki azzal kapcsolatban, hogy a csapatok mit tehetnek és mit nem tehetnek az átfolyási sebességet ellenőrző szenzorokkal, valamint az idei évre bevezetett egy második szenzort, amelynek az adatait a csapatok már egyáltalán nem láthatják. Mattia Binotto tavaly végig tagadta, hogy vétettek volna a szabályok ellen, a sok ellenőrzést annak tudta be, hogy az ő motorjuk a legjobb, így természetes, hogy azt vizslatják a legtöbbet, ennek pedig örült is, mert így rendre bizonyíthatták a szabályosságát. Azt, hogy a technikai direktívák hatására miért lassultak már a tavalyi szezon utolsó szakaszában is az egyenesekben, beállításbeli változtatásokkal magyarázta.
De mi történt azóta? Az Auto Motor und Sport paddockban terjedő pletykaként azt írja, hogy a tavalyi idény után az FIA lefoglalta a vörösök egyik autóját, hogy a tél során nyugodt körülmények között átvizsgálhassa az egészet, ennek során pedig rájött arra, amit év közben nem tudott bizonyítani: a Ferrari illegális eszközökkel növelte a teljesítményt. Ezek után természetesen nem söpörhették szőnyeg alá az egész ügyet, valamit tenniük kellett, ennek eredménye lett a most kiadott közlemény.
Ami igazán érdekes a közlemény szövegében, hogy
az FIA egy szóval sem írta le, hogy a Ferrari motorjának ellenőrzése során mindent rendben talált (sem azt, hogy nem), helyette titkos egyezségről beszél, amivel tulajdonképpen elismeri, hogy a vörösök tavaly szabálytalan motorral versenyeztek.
Jogos a kérdés, hogy amennyiben így van, miért nem tárják azt a nyilvánosság elé, és miért nem büntetik meg a Scuderiát? Michael Schmidt, az AMuS újságírója úgy véli, egyszerűen szeretnék elkerülni a Forma-1 megítélésére és imázsára nézve igencsak káros botrányt, amit a Ferrari szankcionálása, vagy legalábbis az e körül zajló hosszadalmas jogi procedúra okozna, hiszen a vörösök nyilván fellebbeznének bármilyen drasztikus büntetés ellen, ami biztosítaná, hogy az elkövetkező hónapok szalagcímeit ez a téma uralja, negatív színben tüntetve fel az egész Forma-1-et.
Ehelyett a felek megállapodtak a közlemény második felében taglaltakban, ami magyarra fordítva annyit tesz: ezúttal túl messzire mentetek a motorral, amit a jövőben nem nézünk el, és amiért büntetést is kaptok, de csak közvetett módon, hiszen másképp túl nyilvánvaló lenne.
A Scuderia így most az FIA fenntartható üzemanyagokkkal kapcsolatos kutatásában fog részt venni, ami – akárcsak egy esetleges büntetés – szintén aligha lesz olcsó mulatság.
És ezzel vége is a történetnek? Egyelőre nem tudhatjuk, de valószínűleg igen. Ahogyan arra Schmidt is felhívta a figyelmet, nagyon árulkodó a közlemény megjelenésének időpontja is, az FIA valószínűleg nem véletlenül időzítette azt az utolsó barcelonai tesztnap végére, hiszen ekkorra már lezajlottak a két teszthét során folyamatosan tartott sajtótájékoztatók, a pályát sietve elhagyó csapattagok és versenyzők így megúszták az újságírók kínos kérdéseit, sőt, egészen a két hét múlva esedékes Ausztrál Nagydíjig nem is kell kamerák, illetve diktafonok elé állniuk.
És hogy miért kellett egyáltalán közleményt kiadni, ha úgysem tudjuk meg a részleteket? A teljes hallgatás miatt felmerülő jogi következmények mellett vélhetően a riválisok nyomására is lépnie kellett az FIA-nak,
mivel aligha hagyták volna annyiban, ha aminden részletet megtartanak maguknak. Ehelyett kiadtak egy közleményt, amelynek szövege nem árul el sokat, a sorok között olvasva azonban mégis minden kérdésre választ ad.
Rámehet az idei év a lebukásra?
Ez csak puszta spekuláció, de a történtek ismeretében nem lehet szó nélkül elmenni a Ferrari előszezoni tesztelésen nyújtott gyenge teljesítménye mellett, amit más megvilágításba helyez az FIA közleménye. Természetesen továbbra is minden esély megvan rá, hogy a vörösök visszafogták az erőforrásukat, valamint a kelleténél több üzemanyaggal köröztek, Mattia Binotto mégis ragaszkodik hozzá, hogy nem altattak, egyszerűen csak le vannak maradva a Mercedes és a Red Bull mögött.
Az Auto Motor und Sport úgy tudja, hogy tavalyi motor szabálytalanná nyilvánítása miatt erre a szezonra teljesen új motort kellett építeni Maranellóban, még a turbófeltöltő és az energia-visszanyerő rendszer átalakítására is szükség volt,
az új erőforrás pedig jelentősen gyengébb lett a tavalyinál, ami magyarázatul szolgálhat arra, hogy a Ferrari miért esett vissza a csúcssebesség-listák elejéről a végére.
Kérdés, hogy amennyiben így van, mikorra tudnak változtatni ezen, hiszen nincs olyan erőforráselem, amiből háromnál többet lehet büntetlenül felhasználni egy szezonban, a fejlesztéseket felgyorsítani ezért csak úgy lehet, ha büntetésekkel kalkulálnak az idény során. Ez pedig könnyen oda vezethet, hogy még a tavalyinál is hamarabb kiszállnak a vb-címért folyó csatából.