A Barcelonában rendezett előszezoni tesztek második napján lehetett látni először, hogy Lewis Hamilton nemcsak a szokásos módon, hanem az autó hossztengelyével párhuzamosan is mozgatja a kormányt. Később kiderült, hogy a DAS-ra keresztelt rendszer az egyenesekben nyújt előnyt, mivel a kerekek széttartásának csökkentésével a gumik kisebb mértékben kopnak.
Természetesen mindenki mást sokkolt a látvány, de a Mercedesnél már régóta készültek a bevetésére. Valtteri Bottas elmondta, ő már több mint egy éve tudott a megoldásról, most azonban az is kiderült, hogy a történet még korábban kezdődött.
„A DAS-rendszer egy másik eszköz hamvaiból született, amit még versenyen is kipróbáltunk, valamilyen szinten működött, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – árulta el John Owen, a Mercedes főtervezője a csapat YouTube-csatornáján található videóban. – Ezt utána félre is tettük, mondván, nem azt hozta, amit vártunk tőle. Ilyesmi rengetegszer előfordul, az emberek számos példára emlékeznek.”
Amikor először felmerült a DAS ötlete, rögtön megnézték a szabálykönyvet, hogy egyáltalán megengedi-e.
A csapatnál meglepődve vették tudomásul, hogy semmi nem tiltja egy ilyen rendszernek a megépítését. „Aztán egyre jobban beleástuk magunkat, és a másik oldalról is megvizsgáltuk a helyzetet, vagyis megnéztük, mi hogyan akadályoznánk meg, hogy valaki használja. Mit csinálnánk, milyen érveket sorakoztatnánk fel ellenük? A rendszer egyik ponton sem bukott meg.”
Természetesen az ellenfelek rögtön elkezdték firtatni, hogy szabályos-e a megoldás. Az FIA mindenesetre nem látott benne kivetnivalót, sőt, a hírek szerint végig tudtak a létezéséről.
Ennek ellenére a Red Bull úgy tervezte, hogy mindenképpen megóvja az Ausztrál Nagydíj végeredményét, ha a Mercedes pilótáinak valamelyike használja a DAS-t. A futam elhalasztása miatt ebből semmi nem valósult meg, az viszont biztos, hogy 2021-ben már betiltják a rendszert.
„A DAS-szal kapcsolatban rengetegen állították, hogy nem lehet szabályos – folytatta Owen. – Azonban sokan jobban megvizsgálták, és most már egyre többen teszik fel maguknak a kérdést, hogy ezt ők miért nem vették észre.
Mindezek ellenére továbbra is keresik az okot, hogy miért nem lehet legális, de ez teljesen normális a Forma-1-ben.”
Owen hozzátette, még számos más újítással rendelkeznek, melynek részleteibe érthető módon nem akar belemenni, de egyik sem olyan látványos, mint a DAS. A brit szakember úgy véli, a sportágnak több ilyen jellegű, szabad szemmel is jól látható innovációra van szüksége, mert ezekről sokat lehet beszélgetni.