Mióta a feburári tesztelés utolsó napján kirobbant a Ferrari tavalyi motorja körüli botrány, folyamatosan láttak napvilágot a részletek a maranellóiak és az FIA között köttetett megállapodással kapcsolatban, éppen csak a lényeg nem derült ki: mit tartalmaz a titkos egyezség.
Jean Todt FIA-elnök korábban kategorikusan kijelentette, hogy a Ferrari beleegyezése nélkül nem hozhatják nyilvánosságra annak tartalmát, az Auto Motor und Sportnak azonban így is elárult pár újabb részletet az ügyről.
A régóta ismert alapállás az, hogy az FIA, miután valakitől fülest kapott a Ferrari erőforrásának szabálytalanságáról, minden eszközzel megpróbálta bizonyítani a maranellóiak bőnösségét, de miután ezt nem tudta minden kétséget kizáróan megtenni, inkább egyezséget kötött az olaszokkal ahelyett, hogy bíróságra vitte volna az ügyet. „A kereskedelmi jogok birtokosával konzultálva ezt azért nem tettem meg, mert szükségtelen viszályt szított volna, ami a végtelenségig kísértett volna minket. Ezért kezdtünk el tárgyalni a Ferrarival. Ők ebbe belementek, de csak azzal a feltétellel, hogy a részletek titokban maradnak" – nyilatkozta Todt az AMuS-nak.
„A Ferrari nem fogadta el egyetlen érvünket sem. A szakembereink és a jogászaink véleménye szerint nem tudtuk száz százalékban bizonyítani, hogy valami illegálisat csináltak.
Bizonyították, hogy szabályosan versenyeztek, csak mi ezt nem hittük el nekik, végül azonban nem tudtuk száz százalékban bebizonyítani, hogy nem így van.
Annyira igazságosan jártunk el ebben az ügyben, amennyire csak lehet."
A riválisok amögött is összeesküvést sejtettek, hogy az FIA a barcelonai tesztelés vége előtt percekkel adta ki a közleményt arról, hogy egyezséget kötött a Ferrarival. Pont akkor, amikor már minden csapatfőnök és vezető beosztású személy elhagyta a barcelonai pályát, legközelebb pedig csak a két héttel azt követő Ausztrál Nagydíjon találkoztak a sajtó képviselőivel.
Todt szerint nem szándékosságról volt szó.
„Nem az volt a szándékunk, hogy tizenkét perccel a tesztelés vége előtt tegyünk bejelentést, egyszerűen ilyen sokáig tartott tető alá hozni az egyezséget. Nem akartam tovább várni, mivel néhány csapat nyomást helyezett ránk és azt várta, hogy szólaljunk meg az ügyben."
Az eleinte heten (a Mercedes később visszalépett) tiltakozó csapatok előbb nyílt levélben, majd bizalmasan fordultak az FIA-hoz azért, hogy megtudják, miben állapodott meg a szövetség a Ferrarival. Todt most elárulta, felbosszantotta magát az istállók azon állításán, amely szerint a tavalyi szezon közben azért nem óvták fel a Ferrari motorjának szabályosságát, mert ő azt mondta nekik.
Rendszeresen javasoltam a kétkedőknek, hogy nyújtsanak be óvást.
Legutóbb egy Abu-Dzabiban lezajlott találkozón, amelyen Chase Carey, Ross Brawn, Toto Wolff, Christian Horner, Peter Bayer és Nikolasz Tombazisz volt jelen. De nem tették meg. Ezért voltam dühös, amikor a csapatok a levelükben azt állították, hogy azt javasoltam nekik, ne óvjanak. Pont az ellenkezője volt az igaz."
Az interjú végén Todt arra is kitért, hogy az FIA közleményében elhangzottak szerint a Ferrari hozzájárulása a környezetbarát üzemanyagok fejlesztéséhez igenis jelentős lesz, azaz vélhetően nem csak szimbolikus büntetésről van szó.