Éles kritika Schumachernek, igaza van egykori csapatfőnökének?

Forma-1, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj, 2000
German Ferrari driver Michael Schumacher smiles on the podium of the Monza racetrack after winning the Italian Formula One Grand Prix, 10 September 2000 ahead of Finnish McLaren-Mercedes driver Mika Hakkinen and German Williams-BMW driver Ralf Schumacher. AFP PHOTO PIERRE VERDY (Photo by PIERRE VERDY / AFP)
Vágólapra másolva!
Több egykori F1-es bennfentest is megkérdeztek, hogy kit tartanak a sportág történetében a legjobb versenyzőnek. A jelenlegi legsikeresebb pilóta, Michael Schumacher neve is felmerült, de Eddie Jordan, John Barnard és Bernie Ecclestone is mást választott. Ugyanazt a legendát.

Napjainkban elsősorban az a Forma-1 legnagyobb kérdése, hogy a korábbi hétszeres világbajnok Michael Schumacher vagy a trónkövetelő, egyelőre hat világbajnoki elsőségnél járó Lewis Hamilton tekinthető-e minden idők legjobb F1-es pilótájának. Statisztikailag Hamilton hamarosan beérheti Schumachert, kortárs pilótáknál mégsem egyértelmű a megítélése.

Schumacher esetében a helyzet még árnyaltabb: noha képességeit nem szokás megkérdőjelezni, többször is csorba esett a jóhírén elsősorban vitatható balesetei, a sportszerűtlenség határát súroló manőverei és a hozzáállása miatt, ami kedvezményezetté tette a Benettonnál és a Ferrarinál. Erre bőven akad példa máshol is, de egykori csapatfőnöke, Eddie Jordan mégis felrótta neki.

Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1992
Forma-1, Michael Schumacher, Portugál Nagydíj, 1993
Forma-1, Michael Schumacher, Brazil Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Csende-óceáni Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Magyar Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Európa Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Brazil Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Német Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Európa Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Csendes-óceáni Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 1996
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1996
Forma-1, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj, 1996
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Argentin Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Brit Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Magyar Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 1999
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 1999
Forma-1, Michael Schumacher, Ausztrál Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Brazil Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Európa Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, USA Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Malajziai Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Ausztrál Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Malajziai Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Európa Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Magyar Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Ausztrál Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Brazil Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Osztrák Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Brit Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Német Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 2003
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 2003
Forma-1, Michael Schumacher, Osztrák Nagydíj, 2003
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 2003
Forma-1, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj, 2003
Formula 1 - Michael Schumacher wins in Indianapolis Motor_Racing SPO Sports UNITED_STATES:USA action cheering driving F1 ferrari FLAG formula_1 formula_one passing single tribune HORIZONTAL
Australia - Formula 1 AUSTRALIA:AUS Motor_Racing SPO Sports GENERAL VIEW neutral HORIZONTAL
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Formula 1 - Michael Schumacher wins in Bahrain BAHRAIN:BHR Motor_Racing SPO Sports action cheering ferrari_team FLAG formula_1 formula_one happy race_car race_course single HORIZONTAL
Formula 1 - Michael Schumacher wins in Imola ITALY:ITA Motor_Racing SPO Sports cheering F1 formula_one group HORIZONTAL
AUTO-F1-MONTMELO-SCHUMACHER Horizontal
AUTO-F1-NURBURGRING-SCHUMACHER-BARRICEHELLO-BUTTON Horizontal
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
AUTO-F1-MAGNY-COURS-SCHUMACHER-ALONSO Horizontal F1 GRAND PRIX CAR RACING PODIUM RACING DRIVER JOY WINNER CHAMPAGNE
Formula 1 - Michael Schumacher wins in Silverstone Motor_Racing SPO Sports cheering ferrari formula_one GENERAL VIEW group WAVING HORIZONTAL
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Japán Nagydíj 2004
Formula One in Indianapolis - Schumacher and Barrichello Motor_Racing SPO Sports UNITED_STATES:USA F1 facial_expression formula_1 formula_one GESTURE group male HORIZONTAL
Formula One San Marino - Alonso congratulates Schumacher Motor_Racing SPO Sports F1 formula_1 GESTURE group HANDSHAKE male HORIZONTAL
F1 Nuerburgring - Podium Michael Schumacher and Massa Motor_Racing SPO Sports COUPLE formula_1 HORIZONTAL
56782868 Horizontal

„Van egy kis problémám Michaellel – nyilatkozta Jordan az Off the Ball című ír podcastban, és emlékeztetett, fiatalon dolgozott együtt Ayrton Sennával, később Damon Hill-lel, valamint közismert, hogy Schumacher is a Jordannél mutatkozott be az F1-ben, 1991-ben. – Ha megkérdeznek, hogy szerintem ki volt a legjobb pilóta, akkor természetesen Michael kimagasló tehetség volt, de Senna is.”

– mondta Jordan. – Ha visszaemlékszem, a Ferrarival kötött összes szerződésben, amit [Eddie] Irvine és [Rubens] Barrichello kapcsán írtunk alá, volt egy záradék, hogy másodhegedűst kell játszaniuk Michael Schumacher mellett. Én szeretném őt a legjobbnak tartani, de nem tehetem” – összegzett az egykori csapatfőnök.

Schumacher és Irvine viszonya nem volt mindig felhőtlen, de egyértelműen látszott, hogy melyik pilótával lehet világbajnoki címet nyerni Forrás: AFP/Jimin Lai

Schumacher kapcsán ez a felvetés már pályafutása eleje óta jelen van, a német pilótát nem szívlelő Gerhard Berger 1995-ben, azt mondta, hogy őt nem zavarná, ha a Ferrarinál csapattársak lennének, de megjegyezte: „Mindig kedvezményezett versenyző akar lenni a csapatban, és a legjobb felszereléshez jutni. Ez nem helyes és kinyírja a küzdelmet” – idézte a Grandprix.com.

Berger végül nem maradt a Ferrarinál, a Jordantől pont Irvine érkezett a helyére, ő viszont később tagadta a felvetést.

„Mindenki azt mondja, hogy Schumacher inasának szerződtem, de nem igazán ez volt a helyzet – jelentette ki a Sky Sports Legends of F1 című műsorában. – Azt aláírtam a szerződésben, hogy követem a csapat utasításait, de ha gyorsabb lettem volna Michaelnél, akkor azt mondták volna, hogy álljunk be Irvine mögé. Mindig ez a helyzet. A gyorsabb srác kapja a jobb elbánást.”

Schumacher a lábtörése után az 1999-es Malajziai Nagydíjon tért vissza, körönként 1 másodperccel volt gyorsabb Irvine-nál, de hagyta nyerni a csapattársát Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

„Michael volt a gyorsabb, az összes csapattársát kicsinálta [a tempójával]. Tudtam, hogy nehéz dolgom lesz, mert láttam őt versenyezni, mentem utána Makaóban, és azt mondtam, Jézus, nem tudom, ki ez a srác, de szenzációs. Számítottam arra, hogy kemény buli lesz, de úgy voltam vele, nézzük meg, hogy kijövök-e Michaellel. Aztán az első versenyen legyőztem őt az időmérőn.”

Irvine felidézte, hogy Schumacher a rajtoknál verhető volt, akadtak gyengeségei a beállítások terén, de a versenytempójával nehezen lehetett lépést tartani.

„Normális esetben közel voltam Michaelhez az időmérőn, aztán megelőztem őt, de sokszor egyszerűen csak elengedtem anélkül, hogy kértek volna, mert nem volt értelme [feltartani őt]. Tudtam, hogy egyszerűen gyorsabb, én hadd fussam a saját versenyemet, mert voltak mások, akiket le kellett győznöm, azt meg tudtam, hogy őt nem fogom.”

Schumacher zsinórban négy világbajnoki címet nyert, miközben Barrichello volt a csapattársa Forrás: Getty Images/2003 Getty Images/Clive Mason

A podcastban Jordan úgy vélte, Schumacher „szerződésekkel manipulálta” a csapattársait, majd zavaros elbeszélésbe kezdett: „Elfelejtettem már a fiatal brazil nevét, akinek azt mondták, hogy ’ő gyorsabb nálad’, de ez megragadt a fejemben” – utalt valószínűleg egy 2010-es esetre, akkor viszont Felipe Massának nem Schumacher, hanem Fernando Alonso részére kellett átadnia a győzelmet a Német Nagydíjon. Rob Smedley a „Fernando gyorsabb nálad” szófordulatot használta.

„Úgy érzem, [Schumacher] olyasvalaki, aki a leghihetetlenebb természetes tehetséggel rendelkezett, és Senna szintjéhez hasonlítható. Az emberek szerelmesek Sennába, mert azt akarják hinni, hogy ő a legjobb, de talán Michael volt a legtehetségesebb.”

Ha nem Schumacher, akkor ki?

A különböző korszakok kiemelkedő alakjait igen nehéz összehasonlítani, nemrég Jenson Button ezt nem is tette meg, sőt maga Schumacher is úgy nyilatkozott korábban, hogy a saját eredményeit nem tudja összemérni az ’50-es évek legendájával, az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangióval. A legjobbnak tartott pilóták között azonban Schumacher és Senna mellett egy kortársuk is felbukkan.

Forma-1, Alain Prost, McLaren-Ford, Belga Nagydíj 1980
1. Magyar Nagydíj, Alain Prost, McLaren-TAG
Forma-1, Alain Prost, Renault, USA Nagydíj 1981
Forma-1, Alain Prost, René Arnoux, Renault RE 30B, Brazil Nagydíj 1982
Forma-1, Eddie Cheever, Alain Prost, Renault, Francia Nagydíj 1983
Forma-2, Anthoine Hubert megemlékezés, Belga Nagydíj, Alain Prost
Forma-1, Alain Prost, McLaren TAG Porsche, Brazil Nagydíj 1984
A Renault Forma-1-es utcai parádéja Nizzában, 2018. március 11-én, Alain Prost, Renault RE40
BIO SENNA 271088 Horizontal F1 GRAND PRIX CAR RACING DRIVER
Forma-1, Alain Prost, McLaren, 1985
Forma-1, Nelson Piquet, Alain Prost, Ayrton Senna, Olasz Nagydíj, 1985
Forma-1, Osztrák Nagydíj, Michele Alboreto, Alain Prost, Stefan Johansson, 1986
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, Nigel Mansell, Nelson Piquet, 1986, Portugál Nagydíj
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1989
Forma-1-es Monacói Nagydíj, Monaco, Monte-Carlo, 1984, Alain Prost, McLaren, Loews
Forma-1, Alain Prost, McLaren-TAG, Belga Nagydíj 1987
Forma-1, Alain Prost, McLaren-TAG, Brazil Nagydíj 1987
Forma-1, Alain Prost, McLaren-TAG, Magyar Nagydíj 1987
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren, 1988
Forma-1, Alain Prost, Damon Hill, Williams-Renault, Spanyol Nagydíj 1993
Forma-1, Alain Prost, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Niki Lauda, Alain Prost, McLaren Racing 1984
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, Ausztrál Nagydíj, 1988
Forma-1, Alain Prost, Neil Oatley, McLaren Honda, Magyar Nagydíj 1989
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren, Japán Nagydíj, 1999, ütközés
Forma-1, Alain Prost, Nigel Mansell, 1990, Brit Nagydíj
Forma-1, Alain Prost, Ferrari, 1990
Forma-1, Alain Prost, Ferrari, Ayrton Senna, McLaren, 1990 Japán Nagydíj
Forma-1, Alain Prost, Scuderia Ferrari, USA Nagydíj 1991
Forma-1, Gianni Morbidelli, Scuderia Ferrari, Ausztrál Nagydíj 1991, Alain Prost
Forma-1, Alain Prost, Ligier JS37, 1991, teszt
Forma-1, Alain Prost, Williams-Renault, Estoril teszt 1992
Forma-1, Alain Prost, Williams, 1993, Kanadai Nagydíj
Forma-1, Alain Prost, Scuderia Ferrari, Francia Nagydíj 1990
Forma-1, Alain Prost, Williams-Renault, Portugál Nagydíj 1993
Forma-1, Alain Prost, McLaren-Peugeot, 1994 teszt
Forma-1, Emerson Fittipaldi, Alain Prost, Jackie Stewart, Gerhard Berger
Forma-1, Alain Prost, McLaren-Mercedes, Estoril teszt 1996
Forma-1, Alain Prost, Cesare Fiorio
Forma-1, Luciano Burti, Alain Prost, Prost Racing
Forma-1, Alain Prost, Andros Trophy
Formula E, Alain Prost, E.Dams-Renault, Putrajaya 2014
Forma-1, Nelson Piquet, Niki Lauda, Alain Prost, 2005, Osztrák Nagydíj
Forma-1, Renault, bemutató, Nico Hülkenberg, Jolyon Palmer, Alain Prost, Cyril Abiteboul
Forma-1, Alain Prost, Cyril Abiteboul, Renault Sport Racing, Szingapúri Nagydíj
FIA Paris
Forma-1, Renault F1 Team 2020, Alain Prost

„Általában én vagyok, aki megrökönyödést vált ki vagy káoszt okoz, mert szerintem egyikük sem volt a legjobb, akikkel együtt dolgoztam vagy aki ellen versenyeztem. Nekem mindig Alain Prost lesz az. Nyert négy világbajnoki címet, fél ponttal elvesztett egyet, elbukott még egyet [a ponteldobások miatt], de nekem az tetszik benne, hogy kiállta az idő próbáját – utalt Jordan arra, hogy Prost a mai napig is részt vesz az F1 közegében.

Prost és Senna történelmi párbaját ismerve a francia pilótáról nem az ugrik be először, hogy csapatjátékos volt, sőt, Bernie Ecclestone nemrég a Daily Mailnek azt nyilatkozta, a francia pilóta „sohasem kapott sok támogatást a csapatától, akkoriban a bokszfalról sem segítették őket ennyire. A lámpák kialudtak, és magára volt utalva. Neki kellett vigyáznia a gumikra és a fékekre, közben meg rohadt gyors volt. Majdnem megnyert még két bajnokságot, azzal együtt hat lett volna neki.”

Prost bivalyerős autókat vezetve küzdött legendás pilóták ellen Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

Ecclestone is a francia versenyzőt tartja minden idők legjobbjának, de megemlítette még a háromszoros világbajnok Nelson Piquet-t, aki „jól ment egy rendes autóval”, Stirling Mosst, aki szerinte beférne a legjobb négy közé, és Fangiót, aki „elvégezte a dolgát.”

Schumachert nem említette, ahogy a McLaren és a Ferrari volt technikai igazgatója, John Barnard is úgy vélte, Schumacher autóbeállítással kapcsolatos megközelítése csak fiatal korában volt sikeres, Prostot viszont kiemelkedő egyéniségnek tartja.

– mondta Barnard az F1 hivatalos podcastjában. – Alain volt a csúcs. Sennával sohasem dolgoztam együtt, beszéltem vele számos alkalommal, de nem dolgoztam, úgyhogy nem tudom megítélni őt. Niki [Lauda] szerintem nem rendelkezett ösztönös tempóval, mindent a fejével csinált” – tette hozzá.

Hamilton mindent boríthat

Elnézve a Mercedes előszezoni formáját, bátorság lenne Hamilton újabb világbajnoki sikere ellen fogadni. Jordan és Ecclestone is arra számít, hogy a brit pilóta minden idők legkiemelkedőbb versenyzőjévé válik.

Hamilton a trónkövetelő Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

„Szerintem azalatt a 30 év alatt, amíg én érdekelt voltam, a legjobb pilóta Alain Prost volt, de ez talán hamarosan megváltozik, mert úgy érzem, Lewis Hamilton is elérte ugyanezeket az eredményeket. Oké, másik korszak, ahol az autójának monopóliuma van, és [a Mercedes] egész egyszerűen letaglózó, de ő akkor is mindent kihoz belőle. Ha a következő néhány hónap során lesz világbajnokság, ismét lehet egy hétszeres világbajnok, és Lewis Hamiltonnak minden esélye megvan, hogy minden idők legkiválóbb pilótája legyen” – méltatta Jordan.

Ecclestone kissé visszafogottabb véleményt képviselt: „Lewis nagyon jó – ismerte el. – A legjobb négy-öt között ott van vagy ilyesmi, de nehéz megmondani, hogy ez a srác a jobb vagy az. Lewisnak adott a legjobb felszerelés és a legjobb csapat. Mindenből a legjobb.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!