German Ferrari driver Michael Schumacher smiles on the podium of the Monza racetrack after winning the Italian Formula One Grand Prix, 10 September 2000 ahead of Finnish McLaren-Mercedes driver Mika Hakkinen and German Williams-BMW driver Ralf Schumacher. AFP PHOTO PIERRE VERDY (Photo by PIERRE VERDY / AFP)
Vágólapra másolva!
Több egykori F1-es bennfentest is megkérdeztek, hogy kit tartanak a sportág történetében a legjobb versenyzőnek. A jelenlegi legsikeresebb pilóta, Michael Schumacher neve is felmerült, de Eddie Jordan, John Barnard és Bernie Ecclestone is mást választott. Ugyanazt a legendát.
Napjainkban elsősorban az a Forma-1 legnagyobb kérdése, hogy a korábbi hétszeres világbajnok Michael Schumacher vagy a trónkövetelő, egyelőre hat világbajnoki elsőségnél járó Lewis Hamilton tekinthető-e minden idők legjobb F1-es pilótájának. Statisztikailag Hamilton hamarosan beérheti Schumachert, kortárs pilótáknál mégsem egyértelmű a megítélése.
Schumacher esetében a helyzet még árnyaltabb: noha képességeit nem szokás megkérdőjelezni, többször is csorba esett a jóhírén elsősorban vitatható balesetei, a sportszerűtlenség határát súroló manőverei és a hozzáállása miatt, ami kedvezményezetté tette a Benettonnál és a Ferrarinál. Erre bőven akad példa máshol is, de egykori csapatfőnöke, Eddie Jordan mégis felrótta neki.
Galéria: Schumacher 91 győzelme képekben
42/92
German Ferrari driver Michael Schumacher smiles on the podium of the Monza racetrack after winning the Italian Formula One Grand Prix, 10 September 2000 ahead of Finnish McLaren-Mercedes driver Mika Hakkinen and German Williams-BMW driver Ralf Schumacher. AFP PHOTO PIERRE VERDY (Photo by PIERRE VERDY / AFP)
„Van egy kis problémám Michaellel – nyilatkozta Jordan az Off the Ball című ír podcastban, és emlékeztetett, fiatalon dolgozott együtt Ayrton Sennával, később Damon Hill-lel, valamint közismert, hogy Schumacher is a Jordannél mutatkozott be az F1-ben, 1991-ben. – Ha megkérdeznek, hogy szerintem ki volt a legjobb pilóta, akkor természetesen Michael kimagasló tehetség volt, de Senna is.”
Kétségtelen a nagyszerű Michael Schumacher kimagasló tehetsége, de egy szempontból csalódást okoz
– mondta Jordan. – Ha visszaemlékszem, a Ferrarival kötött összes szerződésben, amit [Eddie] Irvine és [Rubens] Barrichello kapcsán írtunk alá, volt egy záradék, hogy másodhegedűst kell játszaniuk Michael Schumacher mellett. Én szeretném őt a legjobbnak tartani, de nem tehetem” – összegzett az egykori csapatfőnök.
Schumacher kapcsán ez a felvetés már pályafutása eleje óta jelen van, a német pilótát nem szívlelő Gerhard Berger 1995-ben, azt mondta, hogy őt nem zavarná, ha a Ferrarinál csapattársak lennének, de megjegyezte: „Mindig kedvezményezett versenyző akar lenni a csapatban, és a legjobb felszereléshez jutni. Ez nem helyes és kinyírja a küzdelmet” – idézte a Grandprix.com.
Berger végül nem maradt a Ferrarinál, a Jordantől pont Irvine érkezett a helyére, ő viszont később tagadta a felvetést.
„Mindenki azt mondja, hogy Schumacher inasának szerződtem, de nem igazán ez volt a helyzet – jelentette ki a Sky Sports Legends of F1 című műsorában. – Azt aláírtam a szerződésben, hogy követem a csapat utasításait, de ha gyorsabb lettem volna Michaelnél, akkor azt mondták volna, hogy álljunk be Irvine mögé. Mindig ez a helyzet. A gyorsabb srác kapja a jobb elbánást.”
„Michael volt a gyorsabb, az összes csapattársát kicsinálta [a tempójával]. Tudtam, hogy nehéz dolgom lesz, mert láttam őt versenyezni, mentem utána Makaóban, és azt mondtam, Jézus, nem tudom, ki ez a srác, de szenzációs. Számítottam arra, hogy kemény buli lesz, de úgy voltam vele, nézzük meg, hogy kijövök-e Michaellel. Aztán az első versenyen legyőztem őt az időmérőn.”
Irvine felidézte, hogy Schumacher a rajtoknál verhető volt, akadtak gyengeségei a beállítások terén, de a versenytempójával nehezen lehetett lépést tartani.
„Normális esetben közel voltam Michaelhez az időmérőn, aztán megelőztem őt, de sokszor egyszerűen csak elengedtem anélkül, hogy kértek volna, mert nem volt értelme [feltartani őt]. Tudtam, hogy egyszerűen gyorsabb, én hadd fussam a saját versenyemet, mert voltak mások, akiket le kellett győznöm, azt meg tudtam, hogy őt nem fogom.”
A podcastban Jordan úgy vélte, Schumacher „szerződésekkel manipulálta” a csapattársait, majd zavaros elbeszélésbe kezdett: „Elfelejtettem már a fiatal brazil nevét, akinek azt mondták, hogy ’ő gyorsabb nálad’, de ez megragadt a fejemben” – utalt valószínűleg egy 2010-es esetre, akkor viszont Felipe Massának nem Schumacher, hanem Fernando Alonso részére kellett átadnia a győzelmet a Német Nagydíjon. Rob Smedley a „Fernando gyorsabb nálad” szófordulatot használta.
„Úgy érzem, [Schumacher] olyasvalaki, aki a leghihetetlenebb természetes tehetséggel rendelkezett, és Senna szintjéhez hasonlítható. Az emberek szerelmesek Sennába, mert azt akarják hinni, hogy ő a legjobb, de talán Michael volt a legtehetségesebb.”
Ha nem Schumacher, akkor ki?
A különböző korszakok kiemelkedő alakjait igen nehéz összehasonlítani, nemrég Jenson Button ezt nem is tette meg, sőt maga Schumacher is úgy nyilatkozott korábban, hogy a saját eredményeit nem tudja összemérni az ’50-es évek legendájával, az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangióval. A legjobbnak tartott pilóták között azonban Schumacher és Senna mellett egy kortársuk is felbukkan.
Galéria: Alain Prost pályafutása képeken
9/47
1988 - Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke magyaráz a Japán Nagydíjon pilótáinak, Sennának és Alain Prostnak. Dennis az F1 történetének legbalhésabb pilótapárosát hozta össze, nem is tudta egyben tartani őket.
„Általában én vagyok, aki megrökönyödést vált ki vagy káoszt okoz, mert szerintem egyikük sem volt a legjobb, akikkel együtt dolgoztam vagy aki ellen versenyeztem. Nekem mindig Alain Prost lesz az. Nyert négy világbajnoki címet, fél ponttal elvesztett egyet, elbukott még egyet [a ponteldobások miatt], de nekem az tetszik benne, hogy kiállta az idő próbáját – utalt Jordan arra, hogy Prost a mai napig is részt vesz az F1 közegében.
Egy szempontból mindenkinél erősebb volt: őt sohasem érdekelte, hogy ki volt a csapattársa. Csapatjátékos volt.”
Prost és Senna történelmi párbaját ismerve a francia pilótáról nem az ugrik be először, hogy csapatjátékos volt, sőt, Bernie Ecclestone nemrég a Daily Mailnek azt nyilatkozta, a francia pilóta „sohasem kapott sok támogatást a csapatától, akkoriban a bokszfalról sem segítették őket ennyire. A lámpák kialudtak, és magára volt utalva. Neki kellett vigyáznia a gumikra és a fékekre, közben meg rohadt gyors volt. Majdnem megnyert még két bajnokságot, azzal együtt hat lett volna neki.”
Ecclestone is a francia versenyzőt tartja minden idők legjobbjának, de megemlítette még a háromszoros világbajnok Nelson Piquet-t, aki „jól ment egy rendes autóval”, Stirling Mosst, aki szerinte beférne a legjobb négy közé, és Fangiót, aki „elvégezte a dolgát.”
– mondta Barnard az F1 hivatalos podcastjában. – Alain volt a csúcs. Sennával sohasem dolgoztam együtt, beszéltem vele számos alkalommal, de nem dolgoztam, úgyhogy nem tudom megítélni őt. Niki [Lauda] szerintem nem rendelkezett ösztönös tempóval, mindent a fejével csinált” – tette hozzá.
Hamilton mindent boríthat
Elnézve a Mercedes előszezoni formáját, bátorság lenne Hamilton újabb világbajnoki sikere ellen fogadni. Jordan és Ecclestone is arra számít, hogy a brit pilóta minden idők legkiemelkedőbb versenyzőjévé válik.
„Szerintem azalatt a 30 év alatt, amíg én érdekelt voltam, a legjobb pilóta Alain Prost volt, de ez talán hamarosan megváltozik, mert úgy érzem, Lewis Hamilton is elérte ugyanezeket az eredményeket. Oké, másik korszak, ahol az autójának monopóliuma van, és [a Mercedes] egész egyszerűen letaglózó, de ő akkor is mindent kihoz belőle. Ha a következő néhány hónap során lesz világbajnokság, ismét lehet egy hétszeres világbajnok, és Lewis Hamiltonnak minden esélye megvan, hogy minden idők legkiválóbb pilótája legyen” – méltatta Jordan.
Ecclestone kissé visszafogottabb véleményt képviselt: „Lewis nagyon jó – ismerte el. – A legjobb négy-öt között ott van vagy ilyesmi, de nehéz megmondani, hogy ez a srác a jobb vagy az. Lewisnak adott a legjobb felszerelés és a legjobb csapat. Mindenből a legjobb.”
A negyedik Európa-bajnokság négyes döntőjébe a magyar válogatott úgy jutott be, hogy a legjobb nyolc közötti páros meccsen Budapesten 1-1-et, Bukarestben 2-2-t játszott, és az akkori szabályok szerint harmadik mérkőzést kellett vívniuk a feleknek a továbbjutásért semleges helyszínen. Ezen Belgrádban Kocsis Lajos és Szőke István góljaival 2-1-re győzött Magyarország.