Idén nagykorúvá érhet Kimi Räikkönen pályafutása az F1-ben: a mezőny rangidőse karrierje 18. szezonjának kezdetére vár, amely során egy csúcsot is felállíthat. Most még nem tudjuk, hogy hány futamot rendeznek meg 2020-ban, de elméletileg megvan az esély arra, hogy a 312 nagydíjindulást jegyző egyszeres világbajnok utolérje, esetleg le is hagyja az örökranglista élén 322 indulással tanyázó Rubens Barrichellót.
A bajnoki titulust 2007-ben elhódító pilóta már több ízben jelezte, hogy a rekord egyáltalán nem foglalkoztatja, ám egy ilyen hosszú pályafutás esetén már illik feltenni a kérdést: miért tartott ki ennyi ideig a műfaj mellett?
Azért, mert nagyon élvezem”
– mondta a tőle megszokott egyszerű stílusban az Alfa Romeo Racing kötelékét erősítő északi klasszis a lengyel Eleven Sports tévétársaságnak egy nagyinterjúban, amelyet a felkészülési időszak közben adott a csapat új főszponzorának varsói rendezvényén. Amikor arról kérdezték, hogy ennyi év után továbbra is munkának, esetleg már csak hobbinak tartja az F1-es versenyzést, a finn vigyorogva válaszolt: „Amikor PR eseményekről van szó, akkor elsősorban munkának érzem, ráadásul abból sem a legmókásabbnak! – mondta a kérdezőt is megnevettetve.
„Több tekintetben egyébként valóban munka az F1, de amikor versenyzünk és az autóban ülök, azt nagyon élvezem és olyankor tényleg nem lehet munkának tekinteni. Igyekszem a legjobbat nyújtani és amíg élvezem, addig semmi nem számít. Ez szerintem mindenre igaz az életben. Ha élvezed, akkor szívesebben csinálod és jobban is teljesítesz!”
A formaautózás mellett a pilótának az évek során alkalma nyílt kipróbálnia magát jet-ski és motokrossz-versenyeken, a 2010-11-es karrierszünet során pedig a rali-vb futamain, valamint a NASCAR-ban is, de tartósan egyik versenyzési forma sem tudta elcsábítani a királykategóriától: „Hogy miért épp az F1? Talán azért, mert ezzel kapcsolatban van a legtöbb tapasztalatom. Sok dolgot kipróbáltam, ezek közül néhányat nagyon élveztem is, de az F1 számomra a legtermészetesebb, hiszen sok évet húztam már le itt” – indokolt a finn.
Egyes felvetések szerint az, hogy a pilóta 40 évesen még mindig a csúcsosztályban szerepel, erősíti azt a nehezen értelmezhető álláspontot, amely szerint az autóversenyzés valójában nem is sport. Räikkönennek erről is határozott véleménye van:
Engem nem érdekel, hogy sportnak vagy nem sportnak titulálják, mert mi, akik benne vagyunk, pontosan tudjuk, hogy milyen, mennyire nehéz és milyen sok mindennek kell klappolnia ahhoz, hogy jók legyenek az eredmények."
„Lehet, hogy a külvilág számára túlságosan könnyűnek tűnik, de természetesen a tévében nézve minden sport nagyon könnyű. Ha viszont egyszer kipróbálod valamelyiket, rá kell jönnöd, hogy valójában nem is az…”
Karrierje 2001-es kezdete óta az Alfa Romeo közönségkedvenc pilótája megfordult a Sauber, a McLaren, a Ferrari és a Lotus csapatainál is, összesen 21 futamot nyert, 103 alkalommal állt a dobogón, 18 ízben rajtolt az élről és 46 alkalommal futotta meg a leggyorsabb versenykört. A legfontosabb eredménye kétségkívül a 2007-es vb-cím, amelynek sok egyszeres vb-elsővel ellentétben nem tulajdonít túlzott jelentőséget:
Ha visszatekintek, valóban a világbajnokság megnyerése a legfontosabb eredményem, érdemem, ám őszintén szólva attól sem változott meg életem."
„Talán a megítélésem változott mások szemében, de igazándiból én nem tapasztaltam annyira komoly változást. Mindannyian azért vagyunk itt, hogy futamokat és bajnokságokat nyerjünk, így boldog vagyok, hogy nekem sikerült elhódítanom a vb-címet, annak pedig különösen, hogy ezt a Ferrarival sikerült elérnem” – fogalmazott a maranellói alakulat mindmáig utolsó egyéni bajnoka.
Legyen akármilyen az idei szezon, Räikkönen szerződése az év végén lejár, s bár egyáltalán nem elképzelhetetlen a folytatás, legfeljebb rövid távú toldás jöhet számításba. Az F1-ből távozó versenyzőket bárhol szívesen látják, így joggal merül fel a kérdés: hogyan tervezi a levezetést a finn? Azon az ötleten, hogy esetleg Fernando Alonsóhoz hasonlóan kipróbálja magát a Dakar-ralin, autó helyett például motorral, felnevetett:
Természetesen érdekes lenne kipróbálni ezt is, hogy milyen lenne motorral indulni a Dakar-ralin, bár ez nem annyira foglalkoztat!
– mondta a pilóta. – Komolyra fordítva a szót, őszinte leszek: amíg itt vagyok és az F1-ben versenyzek, nem is gondolkodom ilyesmin. Nincs semmilyen tervem arra az időszakra, ami ezután következik. Lehet, hogy egyáltalán nem is fogok versenyezni, csak lógatom majd a lábam. Na jó, lehet, hogy gokartozgatni fogok a fiammal, talán egy napon a lányommal is, de most per pillanat semmilyen tervem nincs.”
Míg fiatalabb korábban kőkemény partiarc volt, Räikkönen az utóbbi években látványosan lehiggadt és magánélete immáron teljes egészében a családjáról, feleségéről, Mintturól, valamint a két gyerekről, az 5 évesen már gokarttal pallérozódó Robinról és a lassan 3 éves Riannáról szól. A jövőre utalva a pilóta elárulta, hogy legyen szó akár versenyzésről, akár másról, mindenben támogatni fogják csemetéiket: „Nem foglalkoztat, hogy mi lesz az, ami érdekli őket, csak az a fontos, hogy örömüket leljék benne. Szeretnénk, hogy megtalálják azt, ami jó nekik. Mi a feleségemmel szülőként mindenben támogatni fogjuk őket!”
„Lada? Golyóbiztos kis verda volt!”
Ha Kelet-Európa és Kimi Räikkönen azonos kontextusba kerül, ott biztosan szó esik a Ladáról! Köztudott, hogy a finn klasszis ilyen autón tanult meg vezetni, az első saját verdája is egy Lada volt, így a legkevésbé sem meglepő módon az Eleven Sports munkatársai is megkérdezték erről: „Igen, az első autóm egy Lada volt! Ha jól emlékszem, 1998-ban szereztem meg a jogosítványt, de körülbelül tízéves voltam, amikor először vezettem autót. Történetesen egy Ladát, mert rengeteg ilyen autó volt a családunkban. A célra abszolút megfelelt, elvitt bennünket oda, ahová menni akartunk, ráadásul bátran mondhatom, hogy golyóbiztos kis járgány volt, soha nem hibásodott meg. Ha meg is állt alattunk, alkalomadtán, nagyon könnyű volt megjavítani. Soha nem volt különösebb gondunk vele!" – fogalmazott a Jégember.