Vágólapra másolva!
Kimi Räikkönennek az F1-es idény várhatóan alapos megkurtítása ellenére is van sansza arra, hogy nagydíjindulási rekorderré lépjen elő, de vajon vannak-e tervei a jövőre nézve? Miért tartott ki a finn ennyi ideig a sportág mellett, sportnak tartja-e egyáltalán az autóversenyzést? Az Alfa Romeo Racing pilótája egy interjúban sok érdekességről beszélt.

Idén nagykorúvá érhet Kimi Räikkönen pályafutása az F1-ben: a mezőny rangidőse karrierje 18. szezonjának kezdetére vár, amely során egy csúcsot is felállíthat. Most még nem tudjuk, hogy hány futamot rendeznek meg 2020-ban, de elméletileg megvan az esély arra, hogy a 312 nagydíjindulást jegyző egyszeres világbajnok utolérje, esetleg le is hagyja az örökranglista élén 322 indulással tanyázó Rubens Barrichellót.

Räikkönen valószínűleg maga sem számított arra, hogy ennyi szezont eltölt a Forma-1-ben Forrás: Alfa Romeo Racing

A bajnoki titulust 2007-ben elhódító pilóta már több ízben jelezte, hogy a rekord egyáltalán nem foglalkoztatja, ám egy ilyen hosszú pályafutás esetén már illik feltenni a kérdést: miért tartott ki ennyi ideig a műfaj mellett?

– mondta a tőle megszokott egyszerű stílusban az Alfa Romeo Racing kötelékét erősítő északi klasszis a lengyel Eleven Sports tévétársaságnak egy nagyinterjúban, amelyet a felkészülési időszak közben adott a csapat új főszponzorának varsói rendezvényén. Amikor arról kérdezték, hogy ennyi év után továbbra is munkának, esetleg már csak hobbinak tartja az F1-es versenyzést, a finn vigyorogva válaszolt: „Amikor PR eseményekről van szó, akkor elsősorban munkának érzem, ráadásul abból sem a legmókásabbnak! – mondta a kérdezőt is megnevettetve.

Forma-1, Olasz Nagydíj, 2006, Kimi Räikkönen, McLaren
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, 2007, Vallelunga teszt
Kimi Räikkönen, Ferrari, 2007, Melbourne, Ausztrál Nagydíj
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, 2007, Ausztrál Nagydíj
Kimi Räikkönen, 2007, Brit Nagydíj, Ferrari
Kimi Räikkönen, 2007, Olasz Nagydíj, baleset, Ferrari
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, 2007, Brazil Nagydíj
Kimi Räikkönen, 2007, Brazil Nagydíj, Ferrari
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, 2008, Barcelona
Kimi Räikkönen, 2009, Belga Nagydíj, Spa
Kimi Räikkönen, 2009, Belga Nagydíj, Spa
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, 2009, Abu-dzabi
Előkészületek a Forma-1-es Szingapúri Nagydíjra, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, 2014, teszt, Jerez
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, Belga Nagydíj, 2014
Forma-1, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, Abu-dzabi Nagydíj, 2014
Forma-1, Kimi Räikkönen, Ferrari, 2015
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, Bahreini Nagydíj, 2015
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, Abu-dzabi Nagydíj, 2015
Forma-1, Kimi Räikkönen, Barcelona teszt, 2016
Forma-1, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, Bahreini Nagydíj, 2016
Forma-1, Orosz Nagydíj 2016, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari
Forma-1, USA Nagydíj, Kimi Räikkönen
Forma-1, Kimi Räikkönen, Max Verstappen, Belga Nagydíj 2016
Forma-1, Kimi Räikkönen, Kínai Nagydíj 2017
Forma-1, USA Nagydíj, Kimi Räikkönen
Forma-1, Kimi Räikkönen, Ferrari, 2017
Forma-1, Magyar Nagydíj 2017, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Olasz Nagydíj, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton
Motorsports: Formula 1 2018 Rolex  Australian Grand Prix  FIA F1 World Championship 2018 SPO Motorsport F! F1 Australia GP Australian Grand Prix
Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari
Kimi Räikkönen, 2007, Kínai Nagydíj, Ferrari
A Forma-1-es Olasz Nagydíj szombati napja, Kimi Räikkönen, Mick Schumacher

„Több tekintetben egyébként valóban munka az F1, de amikor versenyzünk és az autóban ülök, azt nagyon élvezem és olyankor tényleg nem lehet munkának tekinteni. Igyekszem a legjobbat nyújtani és amíg élvezem, addig semmi nem számít. Ez szerintem mindenre igaz az életben. Ha élvezed, akkor szívesebben csinálod és jobban is teljesítesz!”

A formaautózás mellett a pilótának az évek során alkalma nyílt kipróbálnia magát jet-ski és motokrossz-versenyeken, a 2010-11-es karrierszünet során pedig a rali-vb futamain, valamint a NASCAR-ban is, de tartósan egyik versenyzési forma sem tudta elcsábítani a királykategóriától: „Hogy miért épp az F1? Talán azért, mert ezzel kapcsolatban van a legtöbb tapasztalatom. Sok dolgot kipróbáltam, ezek közül néhányat nagyon élveztem is, de az F1 számomra a legtermészetesebb, hiszen sok évet húztam már le itt” – indokolt a finn.

Räikkönen a NASCAR Truck Series-ben is szerencsét próbált 2011-ben, majd a ralis kitérőt is maga mögött hagyva visszatért az F1-be Forrás: AFP/2011 Getty Images/Jason Smith

Egyes felvetések szerint az, hogy a pilóta 40 évesen még mindig a csúcsosztályban szerepel, erősíti azt a nehezen értelmezhető álláspontot, amely szerint az autóversenyzés valójában nem is sport. Räikkönennek erről is határozott véleménye van:

„Lehet, hogy a külvilág számára túlságosan könnyűnek tűnik, de természetesen a tévében nézve minden sport nagyon könnyű. Ha viszont egyszer kipróbálod valamelyiket, rá kell jönnöd, hogy valójában nem is az…”

Karrierje 2001-es kezdete óta az Alfa Romeo közönségkedvenc pilótája megfordult a Sauber, a McLaren, a Ferrari és a Lotus csapatainál is, összesen 21 futamot nyert, 103 alkalommal állt a dobogón, 18 ízben rajtolt az élről és 46 alkalommal futotta meg a leggyorsabb versenykört. A legfontosabb eredménye kétségkívül a 2007-es vb-cím, amelynek sok egyszeres vb-elsővel ellentétben nem tulajdonít túlzott jelentőséget:

„Talán a megítélésem változott mások szemében, de igazándiból én nem tapasztaltam annyira komoly változást. Mindannyian azért vagyunk itt, hogy futamokat és bajnokságokat nyerjünk, így boldog vagyok, hogy nekem sikerült elhódítanom a vb-címet, annak pedig különösen, hogy ezt a Ferrarival sikerült elérnem” – fogalmazott a maranellói alakulat mindmáig utolsó egyéni bajnoka.

Jól indult a címvédés Räikkönennek 2008-ban, de az 1-es rajtszám összességében nem hozott szerencsét neki Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Gero Breloer

Legyen akármilyen az idei szezon, Räikkönen szerződése az év végén lejár, s bár egyáltalán nem elképzelhetetlen a folytatás, legfeljebb rövid távú toldás jöhet számításba. Az F1-ből távozó versenyzőket bárhol szívesen látják, így joggal merül fel a kérdés: hogyan tervezi a levezetést a finn? Azon az ötleten, hogy esetleg Fernando Alonsóhoz hasonlóan kipróbálja magát a Dakar-ralin, autó helyett például motorral, felnevetett:

– mondta a pilóta. – Komolyra fordítva a szót, őszinte leszek: amíg itt vagyok és az F1-ben versenyzek, nem is gondolkodom ilyesmin. Nincs semmilyen tervem arra az időszakra, ami ezután következik. Lehet, hogy egyáltalán nem is fogok versenyezni, csak lógatom majd a lábam. Na jó, lehet, hogy gokartozgatni fogok a fiammal, talán egy napon a lányommal is, de most per pillanat semmilyen tervem nincs.”

Räikkönen és kisfia, Robin Forrás: AFP/Lluis Gene

Míg fiatalabb korábban kőkemény partiarc volt, Räikkönen az utóbbi években látványosan lehiggadt és magánélete immáron teljes egészében a családjáról, feleségéről, Mintturól, valamint a két gyerekről, az 5 évesen már gokarttal pallérozódó Robinról és a lassan 3 éves Riannáról szól. A jövőre utalva a pilóta elárulta, hogy legyen szó akár versenyzésről, akár másról, mindenben támogatni fogják csemetéiket: „Nem foglalkoztat, hogy mi lesz az, ami érdekli őket, csak az a fontos, hogy örömüket leljék benne. Szeretnénk, hogy megtalálják azt, ami jó nekik. Mi a feleségemmel szülőként mindenben támogatni fogjuk őket!”

„Lada? Golyóbiztos kis verda volt!”

Ha Kelet-Európa és Kimi Räikkönen azonos kontextusba kerül, ott biztosan szó esik a Ladáról! Köztudott, hogy a finn klasszis ilyen autón tanult meg vezetni, az első saját verdája is egy Lada volt, így a legkevésbé sem meglepő módon az Eleven Sports munkatársai is megkérdezték erről: „Igen, az első autóm egy Lada volt! Ha jól emlékszem, 1998-ban szereztem meg a jogosítványt, de körülbelül tízéves voltam, amikor először vezettem autót. Történetesen egy Ladát, mert rengeteg ilyen autó volt a családunkban. A célra abszolút megfelelt, elvitt bennünket oda, ahová menni akartunk, ráadásul bátran mondhatom, hogy golyóbiztos kis járgány volt, soha nem hibásodott meg. Ha meg is állt alattunk, alkalomadtán, nagyon könnyű volt megjavítani. Soha nem volt különösebb gondunk vele!" – fogalmazott a Jégember.
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!