MONTREAL, QUEBEC - JUNE 08: McLaren Chief Executive Officer Zak Brown looks on from the pitwall during qualifying for the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 08, 2019 in Montreal, Canada. Dan Mullan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A tízből négy csapatot is elveszíthet a Forma-1 Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója szerint abban az esetben, ha nem sikerül meghozniuk a megfelelő költségcsökkentő intézkedéseket.
Ma ülnek össze a Forma-1-es csapatok az FIA-val és az F1 jogtulajdonosával, hogy megoldást találjanak a saját túlélésükre. Már korábban is történtek olyan intézkedések, amelyek a költségek csökkentését szolgálják, több csapat azonban azt szeretné, hogy a jövőre bevezetésre kerülő költségplafon felső határát is jelentősen csökkentsék. Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója figyelmeztet: csapatokat veszíthet el az F1, ha nem hozzák meg a szükséges lépéseket.
A járvány következtében elmaradó vagy elhalasztott versenyek jelentős bevételkiesést jelentenek a sportágnak és a benne résztvevőknek is. Minél tovább húzódik az idei szezon kezdete, a károk annál nagyobbak lesznek. Ezért Brown úgy gondolja, hogy
a 2021-től életbe lépő, 175 millió dollárosra tervezett költségplafonnak ennél az összegnél jóval alacsonyabbnak kell lennie, mert ha nem csökkentik, annak katasztrofális következményei lehetnek.
„Ez potenciálisan pusztító a csapatokra nézve, és ha elég csapatra nézve az – ami nem feltétlenül jelent kettőnél több istállót – akkor a Forma-1 egészére nézve nagyon fenyegető" – nyilatkozta a BBC-nek.
Jelenleg 10 csapat versenyez a királykategóriában, Brown szerint azonban akár négy is veszélybe kerülhet, ha nem teszik meg a megfelelő lépéseket. „Hogy látom-e két csapat eltűnését, ha nem kezeljük nagyon agresszívan ezt a helyzetet? Igen.
Tulajdonképpen négy csapat is kiszállhat, ha nem hozzuk meg a helyes lépéseket.
Utána pedig figyelembe véve, hogy mennyi ideig tart elindítani egy Forma-1-es csapatot és számításba véve a jelenlegi gazdasági és egészségügyi helyzetet azt gondolni, hogy majd sorban állnak azért, hogy átvegyék ezeket a csapatokat, ahogy a történelem során eddig is láthattuk... Ebből a szempontból nem hiszem, hogy lehetne rosszabb az időzítés. Úgy gondolom, hogy a Forma-1 nagyon törékeny állapotban van jelenleg."
Brown azt állítja, hogy a 175 milliós plafon 150 milliósra csökkentésében már megállapodtak a csapatok, de szerinte ennél is több kell, amibe két topcsapat egyelőre nem ment bele.
Mindenki beleegyezett a 150 milliós plafonba, a nagy többség, beleértve az egyik nagycsapatot, pedig hajlandó jelentősen ez alá is menni."
Neveket nem említett, de a BBC úgy tudja, hogy a Mercedes az a topcsapat, amelyik támogatná a további csökkentést. Brown szerint az ideális összeg 100 millió dollár lenne, de kész kompromisszumot kötni, ha legalább 125 millióig lemennek.