Noha igazán versenyképes pilótájuk csak 2001-től volt a Forma-1-ben, a spanyolok és az autóversenyzés már a motorizáció hajnalától szoros kapcsolatban állnak. A mediterrán ország elsősorban motoros nemzet, se szeri, se száma a kiemelkedő motorversenyzőiknek, de Fernando Alonsónak köszönhetően az F1 is szép népszerűségre tett szert.
Ezt megalapozta, hogy már 1913-ban rendeztek autóversenyt Spanyolországban, 1951-től az F1-es világbajnokság menetrendjében is szerepelnek különböző helyszínek. Az 1992-es olimpiai rendezéssel összhangban Barcelona mellé költözött a mezőny és tavalyig rendszeresen vissza is tértek a versenyzők, 2020-ra azonban megingott a verseny helyzete.
A jogtulajdonos és a promóter mögött álló kormányzati érdekeltek elsősorban anyagi természetű vitája miatt Barcelona az idén már csak a csapatok külön beleegyezésével maradhatott a programban 22. versenyként, és a koronavírus következtében arról is pletykálni kezdtek, hogy a katalóniai állomást végül nem pótolják majd be. A promóter később jelezte, hogy
a pálya zárt kapuk mögött akár nyári időpontban is készen áll a rendezésre. Erre szüksége is lehet, mert hirtelen többen is bejelentkeztek, akik a megváltozott körülmények miatt fogadnák az F1-et,
de Barcelona adottságaival nehéz lesz versenyezni: az F1 nélkül is pezsgő világváros, egyedülálló kulturális és turisztikai ajánlatokkal, világhírű sportélettel, rangos technológiai szakkiállítással. Az autóverseny elsősorban azért hasznos a helyieknek, mert az előszezon során is megtölti a szállodákat, az F1-es közösség pedig belakta a helyszínt.
„A várost imádja mindenki, szerintem sok embernek a kedvenc versenye is – mondta beszélgetőtársunk, aki az egyik F1-es csapat tagja. – Ez nyilván meg is látszik, Barcelonában szokott lenni az egyik legvadabb buli a verseny után, de egyébként is előfordul, hogy esténként spontán összefutunk valakivel, mert mindenki pörög a városban.”
Máshol eléggé frusztráló, amikor egész héten nem lehet mást csinálni, csak a pálya és a hotel között ingázni. Nem véletlen, hogy Melbourne, Montreal és Budapest is a kedvenc versenyek között van.”
„Különleges hangulata van annak, hogy a szezon során egészen addig családias paddockok vannak, ide pedig megérkeznek a kamionok. Valamilyen szempontból kicsit személytelenebb is az egész, de sokkal több ember megjelenik, így sokkal színesebb a felhozatal” – mondta, utalva a csapatok személyzetére és a rengeteg VIP vendégre is.
A Spanyol Nagydíjon a barcelonai klubok révén gyakori, hogy a helyi sportélet képviselői is kilátogatnak a pályára, a kosárlabdázó Hanga Ádám és felesége, valamint a labdarúgó Gerard Piqué és párja, Shakira is szerepelt már a hírességek között, nem is beszélve a magyar szupermodellről, Palvin Barbaráról.
A hírességek mellett a közönség kiszolgálására is nagy hangsúlyt fektetnek.
Az előszezoni tesztelések során a szokottnál könnyebb és olcsóbb bejutni a paddockba, a Liberty Media is itt vetette be először a továbbfejlesztett Fan Zone-t. A lelátók általában zsúfolásig megtelnek, kár, hogy a csapatok már annyira kiismerték a helyszínt, hogy manapság ritkák az izgalmas versenyek, bár 2012-ben Pastor Maldonado és 2016-ban Max Verstappen győzelme révén legalább az eredmény váratlanul alakult.
A koronavírus előtt a Forma-1 felsővezetését elsősorban a fenntarthatóság kérdése nyugtalanította. Sebtében stratégiát írtak, megígérték, hogy a sportág 2030-ra karbonsemleges lesz, illetve megcélozták, hogy 2025-re a rendezvények is fenntarthatóvá válnak. Ennek jegyében a keletkező hulladékot újrahasznosítják, elhagyják az egyszer használatos műanyagokat, valamint zöld közlekedési lehetőséget kínálnak majd a szurkolóknak.
A 2019-es Spanyol Nagydíj alatt 47 ezer szurkoló használta a fejenként 2,8 euróba kerülő vasúti közlekedést és a pálya további lépéseket is tett a felelős működés érdekében.
„Barcelona a kevés verseny egyike, ahol a szervezők már régóta szelektíven gyűjtik a hulladékot és nagyon sokat foglalkoznak azzal is, hogy a verseny után begyűjtsék a maradék élelmiszereket a motorhome-okból. Szimpatikus, hogy foglalkoznak azzal, hogy ezeket utána eljuttatják rászorulóknak. Szervezett módon ilyennel sehol máshol nem találkoztam. Megkeresnek minden csapatot, előre kiderítik, hogy nagyjából mennyi tartós élelmiszer marad meg, és mennyi az, amit gyorsan el kell vinni. Ezt a teszten és a versenyen is csinálják.”
A Forma-1 egészét tekintve a logisztikán lehetne a legtöbbet spórolni, elsősorban a versenynaptár átalakításával (ezt a koronavírus most valószínűleg kikényszeríti, legalábbis az idei évre), illetve az elképesztő méretű kamionflotta leépítésével. Fel is merült, hogy el kellene hagyni hagyományosan Barcelonától használt, a hatalmas monstrumokká vált motorhome-ok szállítását, de ezek kivezetésére még gyaníthatóan sokáig várni kell.
„Egyelőre nagyon ellentmondásos minden. Tesznek egy nyilatkozatot, de közben nyomják azt is, hogy minél VIP-bb legyen a vendégélmény. Sátrakkal ezt nem lehet megoldani, sokkal hosszabb idő lesz kiváltani a motorhome-okat. Óriási a Forma-1 környezeti terhelése, lehet ezen dolgozni, de mindent át kell strukturálni. Talán sok-sok év múlva ez megoldható lesz, de ez a sportág évek óta csak növekszik, nem úgy megy, hogy akkor hirtelen levágunk belőle.”