Több külföldi oldal, köztük a BBC is arról számolt be, hogy a Forma-1-es csapatok elektronikus szavazás útján elfogadtak egy, a többek között jövőre életbe lépő költségplafon csökkentését tartalmazó szabálycsomagot, amelynek legérdekesebb eleme az aerodinamikai fejlesztéseket teljesítmény alapján korlátozó új szabály lesz.
A Motorsport Világtanács által várhatóan a jövő héten elfogadásra kerülő szabálycsomag újabb jelentős lépés a költségek lefaragása felé azok után, hogy a csapatok korábban már megegyeztek, hogy a 2021-re tervezett új szabályokat 2022-re halasztják, és jövőre is az idei autóikkal állnak rajthoz.
Arról már tavaly októberben megszületett a megállapodás, hogy 2021-től életbe lép az istállónként 175 millió dollárban meghatározott költségplafon, azaz egy év alatt a különböző kivételeket leszámítva senki nem költhet ennél többet. A koronavírus-járvány kitörésével és az idei szezon elhalasztásával azonban romlott a gazdasági helyzet, a Forma-1 pedig kármentésbe kezdett. Ennek része, hogy megpróbálták lejjebb szorítani a jövőre érkező költségplafont, így biztosítva minden csapat túlélését.
Mint az F1-ben legtöbbször, elsőre most sem sikerült konszenzusra jutni, a Ferrari és a Red Bull nem volt hajlandó 150 millió dollár alá menni, míg például a McLaren a 100 milliós plafont szorgalmazták.
A nevük elhallgatását kérő források szerint pénteken azonban megszületett a megegyezés, elektronikus szavazás során minden istálló belement, hogy jövőre 145 millió dollárban legyen maximalizálva a költségplafon, majd 2022-re ez 140, 2023-ra pedig 135 millióra csökkenjen.
A végső szót várhatóan jövő héten a Motorsport Világtanács mondja ki, amely szintén elektronikus szavazással dönt, ez azonban már alighanem csak formalitás lesz a csapatok megegyezése után.
A legnagyobb kérdőjel a Ferrari szavazata fölött lebegett, mivel a BBC szerint a maranellóiak úgy érezték, hogy mivel az idei autójuk a vártnál gyengébbre sikeredett, már az aerodinamikai fejlesztések korlátozásával és a 2021-es szabályok 2022-re halasztásával is nagy áldozatot tettek,
mivel ezzel igencsak megnőtt a valószínűsége annak, hogy az idén és jövőre sem harcolhatnak a világbajnoki címért.
Végül azonban a Scuderia is beadta a derekát és elfogadta a legradikálisabb lépést is, a csapatok ugyanis megegyeztek egy olyan, teljesítménykiegyenlítést elérni hivatott szabály bevezetésében, ami az eredményesség alapján fogja korlátozni az aerodinamikai fejlesztéseket, azaz
a legjobbak kevesebb időt tölthetnek majd a szélcsatornában és CFD-munkával.
Meghatároznak egy alapértéket, az egyes szezonokban pedig ez alapján súlyozzák majd, hogy ki, mennyi időt fordíthat aerodinamikai fejlesztésre: 2021-ben az idei világbajnok csapat a meghatározott érték 90%-át, az utolsó helyen végző pedig 112,5%-át, az érték tehát csapatonként 2,5%-kal nő.
2022-re – amikor a csapatoknak már nem kell párhuzamosan fejleszteniük az abban a szezonban debütáló, új szabályok szerint épült autókat – tovább szigorítanak, és a 2021-es világbajnok már csak az alapérték 70%-át használhatja ki szélcsatornában és CFD-vel végzett munkára, az érték pedig 5%-kal nő, az utolsó helyezett tehát 115%-ban fejleszthet. Az esetlegesen beszálló új csapatokra ugyanaz az érték fog vonatkozni, mint az előző idényben utolsó helyen végző istállóra.
A harmadik fontos pont, amelyben döntés született, az a gyári istállók által az ügyfélcsapatoknak értékesített alkatrészek kérdése. A gyári csapatok amolyan "valamit valamiért" elv mentén elérték, hogy az olyan alkatrészeknek, amelyeket rendszeresen értékesítenek a kisebb istállóknak (váltó, felfüggesztés), legyen meghatározott névleges értéke.
Amint egy csapat ilyen alkatrészt vásárol, annak értéke levonódik az arra a szezonra meghatározott költségvetési plafon összegéből.
A három nagyobb kérdéskör mellett további kérdésekben is megegyezés született. Hivatalosan is elfogadták a 2021-re tervezett szabályok 2022-re halasztását, az idei autók következő szezonban történő használatát, a költségplafon futamok kiesése vagy versenynaptárba kerülése esetén 1 millió dollárral történő módosítását (ha jövőre 21 helyett 22 futam lesz, az 146 milliót jelent, de ha csak 20, az 144-et), a versenyhétvégék formátumának szükség esetén történő módosítását, valamint a motorfejlesztés 2020-as és 2021-es szezonra vonatkozó korlátozását.
Utóbbiba beletartozik a tesztpad használatának, valamint az egy szezonon belüli fejlesztési lépcsők mennyiségének korlátozása.
Utóbbi ugyancsak a Ferrarit érintheti érzékenyen, miután a motorbotrány utáni módosított erőforrása bevallottan jóval gyengébb, mint a tavalyi változat.