Napról napra új információmorzsák látnak napvilágot azzal kapcsolatban, hogy milyen formában rendezhetik meg az idei Forma-1-es világbajnokságot, de az ötletelések és spekulációk halmazában egyelőre csak kevés hivatalos bejelentés érkezett: a Liberty Media 2020. július 5-én, Ausztriában szeretné elindítani a szezont eleinte zárt kapus versenyekkel, a sorozatot lehetőleg karácsony előtt lezárnák, és Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója elismerte, hogy olyan pályákkal is egyeztetnek, amelyek az eredeti versenynaptárban nem szerepelnek.
Nincs sok konkrétum, és ez alapján úgy tűnik, a jogtulajdonosnál sem tudják pontosan, hogy milyen formában ölt majd testet a szezon, de a szándék látszik arra, hogy minél több versenyt megrendezzenek.
Ehhez műszakilag és anyagilag is alkalmas pályák kellenek: utóbbira kívülről nincs rálátásunk, hiszen a normálistól eltérő feltételek miatt a meglévő promóterekkel is új alkukat kell kötni, az viszont leszűkíthető, hogy mely helyszínek jöhetnek elméletileg szóba.
Az F1-es nagydíj rendezésének feltétele, hogy az adott pálya rendelkezzen az FIA legmagasabb szintű, Grade 1 besorolásával.
A szövetség ennek részletes feltételeit nem publikálja, de a sztenderdnek megfelelő pályák listáját igen. A cikk írásakor összesen 39 aszfaltcsíkon lehetne elméletileg nagydíjat rendezni, bár (gyaníthatóan adminisztratív okokból) Szingapúr, Interlagos, Hanoi és a Red Bull Ring egyáltalán nem szerepel rajta, Zandvoort is csak Grade 2 besorolással.
Az alternatívaként felmerülő pályák többsége Európában található, papíron összesen 11 helyszín, közülük eddig három jelezte, hogy kész fogadni a világbajnokság mezőnyét. A legkülönlegesebb minden bizonnyal a portugáliai Algarve International Circuit, amit 2008 októberében adtak át, néhány alkalommal F1-es teszteket rendeztek is, de a Grade 1 státuszt csak néhány hete kapta meg.
A portugáliai üdülőparadicsomban 195 millió euróból felhúzott helyszín infrastruktúrája már bő 10 évvel ezelőtt is alkalmasnak tűnt az F1 fogadására, a helyiek azonban valószínűleg nem rendelkeztek a szükséges forrásokkal ahhoz, hogy 1996 óta először visszacsábítsák az országba a világbajnokságot. A pálya 2013-ra komoly adósságokat is felhalmozott, ekkor állami tulajdonba került.
A hazai autósport szempontjából is akad némi szerepe, mivel Michelisz Norbert 2010-ben itt állt az élen először a WTCC mezőnyében, miközben a spanyol SEAT Leon kupában a későbbi kamion Európa-bajnok Kiss Norbert is versenyzett azon a hétvégén.
„Nekem nagyon tetszik a pálya, szerettem rajta menni akkor is, és most is nemrég, amikor voltunk tesztelni – nyilatkozta Kiss a GPhíreknek. – Nem annyira monumentális pálya, mint mondjuk Spa, a kanyarok is inkább közepes sebességűek és lassúak, viszont a domborzat durva. Olyan emelkedők és lejtők vannak, amik egyébként kevés helyen. Ez is hozzátesz egy kicsit a jellegzetességéhez.”
„Nincs baj a lassú meg a közepesen tempós kanyarokkal sem, mert jók a kombinációk, és vannak nehéz kanyarok, például kapásból a célegyenes végén az első, meg a pálya hátsó részén is vannak olyan kanyarbejáratok, amelyek emelkedőre vezetnek fel, és nem lehet belátni, utána meg lejtőn lefelé kell kigyorsítani. Igazi hullámvasút, jó a vonalvezetés,
a Forma-1-nek inkább közepes sebességű pálya, de az sem biztos, hogy gond. A szélessége, a kerékvetők és a bukóterek teljesen rendben vannak, nyilván ezért is kapta meg a legmagasabb FIA-besorolást.”
Versenyzői szemszögből Kiss Norbert szerint a pálya megbocsátó, mert nagyrészt aszfaltos bukóterek övezik. A régi vágású pilóták ezt általában nem kedvelik, mert kevésbé bünteti a pontatlanabb versenyzőket, a jelenlegi helyzetben azonban hasznos, mert nehezebb összetörni az autót, és kisebb az esélye annak is, hogy a mentőcsapatok bevonására legyen szükség.
Mint a legtöbb esetben, az Algarve International Circuit kapcsán is a turizmus fellendítése a pálya elsődleges rendeltetése. Az Algarve régió egyébként is felkapott, békeidőben Lisszabont leszámítva a kontinentális Portugália legnagyobb turisztikai bevételét generálja, most viszont jól jöhet, hogy a pálya közvetlen környezete még egy évtized után sem igazán kiépült.
Van medence a paddockban… Maga a paddock elég nagy és jó, a helyszíni létesítmények abszolút rendben vannak.”
„Az a baj, hogy picit messze van mindentől, a pálya közvetlen szomszédságában van egy elég nagy hotel, de kétlem, hogy az egész Forma-1-es mezőnyt el lehet ott szállásolni. Azon kívül viszont a pálya a puszta közepén van, a következő város, Portimão ugyan csak 18 kilométer, de annál százszor többnek érződik. Szerintem talán ezért nem szervezték még ide a Forma-1-et, mert kicsit kívül esik a várostól, és a pálya 10 kilométeres körzetében nincs semmi. Van a hotel és a gokartpálya.”
A licenc kiváltása révén Algarve részéről látszik a szándék, hogy bekerülnének a körforgásba a rendkívüli helyzet segítségével. A zűrzavar kedvezhet az ajtón gyakran kitessékelt, de az ablakon sokszor visszatérő Hockenheimringnek is, ami Michael Schumacher első visszavonulása óta általában csak kétévente rendez F1-es nagydíjat, és a Mercedes támogatása nélkül úgy tűnt, az idén kiesik a menetrendből. A pálya illetékesei nemrég megerősítették, hogy az F1 jogtulajdonosa velük is felvette a kapcsolatot.
Szintén a visszatérés álmát dédelgeti az olaszországi Imola is, ahol 2006-ban versenyzett utoljára az F1 mezőnye, majd a pályát alaposan átépítették, de a világbajnokság nem tért vissza.
A helyiek az elmúlt hónapok során többször is hangoztatták, hogy érdekelné őket a Forma-1 fogadása, ez azonban elsősorban inkább a helyi autóklub elnökének, Angelo Sticchi Damianinak szólhatott, ő illetékes a jogtulajdonossal való egyeztetések terén. Damiani magától aligha teremt belső konkurenciát Monzának, ezért Imola mellett a szintén Grade 1 besorolású, de elsősorban csak tesztelésre használt Mugello és a Ferrari háztáji tesztpályája, Fiorano sem reális alternatíva.
Európában négy további helyszín akad, ahol korábban rendeztek már F1-es nagydíjat: A portugáliai Estoril, a spanyolországi Jerez, a franciaországi Magny-Cours és a németországi Nürburgring, de ezek egyelőre nyilvánosan nem jelezték, hogy szerepet vállalnának, bár a válság előtt Jerez kapcsán szóba került, hogy elcsábítanák a futamot Barcelonából.
Rajtuk kívül az oroszországi Moscow Raceway és a spanyolországi Motorland Aragón rendelkezik Grade 1 státusszal, de előbbi teljesen ismeretlen a mezőny számára és a vírushelyzet is rossz arrafelé, Aragón pedig elsősorban autóbejáratásokra és alacsonyabb kategóriák futamaira való, nehéz elképzelni, hogy az F1 annyira megszoruljon, hogy az ottani pálya is képbe kerüljön.
Kétségkívül az öreg kontinensen található a legtöbb olyan helyszín, ami beugróként hasznos lehet, és logisztikai szempontból is valószínűleg ezek szerepelnek a listák élén, hiszen a tömegrendezvényekre vonatkozó korlátozások mellett az utazási előírások szigorítása okozza a legtöbb fejtörést a szervezőknek.
Ha viszont az év valamelyik szakaszában sikerül eljutni a Közel-Keletre (úgy tűnik, a szezon végén), egy helyszínen akár több futamot is meg lehet tartani. Bahreinben a jelenlegi nyomvonal mellett a 2010-ben használt, hosszabb változaton (Endurance) is lehet versenyezni, ezenkívül még további három verzió is rendelkezik az elvárt tanúsítvánnyal.
Kiszivárgott tervezetek szerint Bahreinben két futamot terveznek, azt viszont egyelőre nem árulták el, hogy melyik nyomvonalon.
Dubajban egy helyszínen további két pálya áll készen, és Kuvaitban is van egy csúcskategóriás, de mellőzött létesítmény. Kérdés, hogy az F1 új globális szponzora, a szaúdi Aramco hogyan viszonyulna ezekhez a lehetőségekhez.
Noha nem túl valószínű, hogy az F1 Délkelet-Ázsiában is alternatívák után nézzen, elméletileg az Indiai Nagydíj egykori helyszíne képbe kerülhet (bár a célegyenes aszfaltja azóta igencsak leromlott), jó formában van a korábban Malajziai Nagydíjat rendező Szepang, a thaiföldi Buriram, és a Japán Nagydíj korábbi otthona, a Fuji Speedway is.
A melbourne-i Albert Parkon kívül a listán természetesen nem szerepel Ausztrália és Afrika,
és az amerikai kontinensen is mindössze az Indianapolis Grand Prix-pálya merülhet fel lehetséges helyszínként. A létesítmény új tulajdonosa, Roger Penske korábban utalt arra, hogy visszavinné a világbajnokságot „a versenyzés fővárosába”, de a sűrűn lakott környék és a zavaros helyzet miatt erre feltehetőleg még éveket kell majd várni.