Ferrari's German driver Sebastian Vettel looks on during the tests for the new Formula One Grand Prix season at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on February 21, 2020. (Photo by LLUIS GENE / AFP)
Vágólapra másolva!
Sebastian Vettel és a Ferrari szakításának bejelentése még úgy is sokak számára meglepően hatott, hogy jó ideje számítani lehetett rá. A nem is olyan régen még a legfényesebb csillagként jegyzett négyszeres világbajnok körül elfogyott a levegő a maranellói darálóban – de vajon csak ott, vagy az egész F1-ben?
2007 júliusában, egy forró hétvégén dugig telt a Hungaroring, ahová első ízben látogatott el a World Series by Renault, amely hemzsegett a reményektől telt ifjonc pilótákkal, de a nagy számban felvonuló hazai sajtót elsősorban egy fiatal német foglalkoztatta. A Red Bull jövőjének kikiáltott kócos suhanc, Sebastian Vettel akkor már második éve pallérozódott a csúcskategóriának számító Formula Renault 3.5-ben a Carlin Motorsportnál, de a sajtóhad leginkább az F1-es bemutatkozása miatt volt rá kíváncsi. Abban az évben ugyanis a BMW-Sauber kölcsönbe kapott tesztpilótájaként két pénteki tesztfutáson is részt vett, majd Robert Kubica horrorbukása után Indianapolisban élesben is debütált, méghozzá pontszerzéssel.
Mindez csupán néhány héttel előzte meg a hungaroringi WSR-fordulót, ahol a Carlin kamionjának hátsó traktusában végre megnézhettük magunknak a jövő nagy bajnokának tartott, a 20. születésnapját pár nappal korábban ünneplő németet. Jött is, mégpedig az ölében néhány zsömlével, vajjal, valamint a klasszikus, ABC-s papírcsomagolásba bugyolált felvágottakkal, amit a mérnököknek hozott a paddock valamelyik zugából. Leseperte a munkapadon heverő olajosdobozokat, egyebeket:
csillogásnak, pompának akkor még nyoma sem volt, de mindenkit magával ragadott, ahogyan a fiatal srác rendíthetetlen önbizalmat sugározva, csipkelődő humorral beszélt az F1-es élményről,
a britmániáról, a Beatlesről és az Eintracht Frankfurt focicsapata iránti rajongásáról. Ahogyan csillogó szemmel, pozitív energiát sugallva mondta a magáét, a kamion fülledt dobozában szorongó jelenlévők mindegyike azonnal érezte: egy kivételes személyiséggel van dolgunk, aki nagy dolgokat vihet véghez a jövőben az F1-ben. Tudva azt, hogy Dietrich Mateschitz és Helmut Marko állnak a háttérben, Nostradamusnak sem kellett lenni ilyesfajta jóslathoz, még akkor sem, ha a Red Bull-birodalom akkortájt még messze nem volt olyan, mint néhány évvel később.
Pár hét kellett csupán, hogy Vettel elinduljon a csúcs felé: szeptembertől már a Red Bull-juniorcsapatánál, a Toro Rossónál kapott szerepet, ahol a következő évben az első óriási tettét végrehajtva még futamot is tudott nyerni a monzai esőben. Akinek addig kétségei voltak, ott megkapta a választ: Mateschitz kifogta az aranyhalat. Azt az aranyhalat, aki a későbbiekben is beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen az anyaistállóhoz előléptetve futószalagon szállította a fiatalsággal kapcsolatos csúcsokat és a világbajnoki címeket.
2010-től 2013-ig minden lehetőséget kíméletlenül kihasznált a sikergyártásra, tette mindezt a jól ismert cinkos mosollyal, megtörhetetlennek tűnő lendülettel.
Ez csak akkor torpant meg, amikor 2014-ben először fordult elő, hogy nem minden Vettel terveinek megfelelően alakult: hosszú évek óta első ízben nem a Red Bull volt a mezőny legjobb autója, ráadásul épp mellette villantott egy másik energiaitalos reménység, Daniel Ricciardo, akinek olyan jól jött ki a Toro Rossótól történő előléptetés, hogy mindjárt a tabella 3. helyén végzett. Az ausztrált nem szabályozták le különféle eszközökkel, mint elődjét és honfitársát, Mark Webbert, a korábban teljes kegyet élvező német pedig első ízben mutatta a zavar jeleit és csupán a 6. pozícióban zárta a szezont.
Ez volt az első alkalom, amikor megmutatkozott, hogy ez lehet Vettel gyenge pontja: amikor nem érzi, hogy minden az elképzelései szerint alakul a sajátjának tartott felségterületen. A rövidzárlat után – bár rendre cáfolta és cáfolja a mai napig is – nevelőegyesületét faképnél hagyva menekülőre fogta és aláírt a Ferrarihoz. Ugyan a vörösöket minden pilóta álmának tartják, ám a háttérben zajló, sokszor emlegetett belpolitikai csatározások, valamint az olasz sajtó és a sikeréhes talján nép kíméletlensége miatt a Scuderia hagyományosan kemény terepnek számít. Már akkor nyilvánvaló volt, hogy a német kockázatos döntést hozott, ezt azonban senki hánytorgatta fel neki, mivel
a közvéleményt megszédítette a romantika. Annak romantikája, hogy a német kistelepülés, Heppenheim derék ácsmesterének immáron többszörös világbajnok fia kísérletet tesz arra is, hogy végérvényesen honfitársa és legfőbb példaképe, Michael Schumacher nyomdokaiba lépve visszajuttassa a csúcsra a Forma-1 történelmének legnagyobb mítoszát jelentő vörös alakulatot.
Nem is kezdődött rosszul a sztori, Vettel szépen beépítette magát az olaszoknál, ahol megkapta, amit akart, hiszen a kissé enervált Kimi Räikkönen mellett nem volt túlságosan nehéz átvenni az irányítást. 2018-ra már megvolt az érdemi sansza a bajnoki hadjáratra, csakhogy váratlanul rosszra fordultak a dolgok. Miután fényes győzelmet aratott Lewis Hamilton hazai versenyén, Silverstone-ban, néhány nappal később gigantikus hibát vétett a saját hazai futamán, az esős Német Nagydíjon, a betlivel pedig ugrott a vb-éllovas státusza is. Egyetlen kiesés hatására nem szokott összedőlni a világ, vele viszont mégis ez történt. Az előbb magyarázkodással, majd a történtek elbagatellizálásával kezelt incidens után valami szemlátomást megváltozott, mintha onnantól kezdve egy gyenge hasonmás jelent volna meg a Ferrarinál. A folytatásban még több furcsa hibát produkált, ami odáig vezetett, hogy elbukott egy olyan bajnokságot, amelyet még a legfőbb riválisa, Lewis Hamilton szerint is megnyerhetett volna.
Alig néhány nappal a hockenheimi incidenst követően egy újabb csapás érte Vettelt, ugyanis váratlanul elhunyt a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne, ezzel pedig zűrzavar keletkezett a pilótát addig rendíthetetlenül támogató hátországban is. Ugyan a nagyfőnök halálát követően hatalomba kerülő John Elkann és Louis Camilleri a nyilvánosság előtt rendre kiálltak a négyszeres világbajnok mellett,
a színfalak mögött kőkemény harc zajlott, egyebek mellett a csapatfőnöki pozícióért, amelyet a technikai igazgatóból előlépő Mattia Binotto szerzett meg.
Noha váltig tagadják, szinte biztosra vehető, hogy a csatározások és pozícióharcok miatt megosztott figyelem vezetett ahhoz, hogy a tavalyi autó messze nem olyan lett, amilyennek remélték.
Sőt, Vettel gondjait tetézve megérkezett Charles Leclerc is, aki a Ferrari saját portékája a pilótaneveldéből, ráadásul egy olyan elképesztő lobbierővel bíró menedzser nagyágyú egyengeti az útját, mint Nicolas Todt. Akik azt jósolták, hogy meglehet a 2014-es Ricciardo-utánérzés, azok nem tévedtek. Az ifjú monacói tette a dolgát, a mögötte álló háttér pedig gondoskodott arról, hogy ne mindig legyen visszafogva, ez pedig elég volt ahhoz, hogy 2019 végére a nem is olyan régen még tündöklő Vettel egy megfáradt, kissé erőlködő, megtépázott hírnevű pilótává degradálódjon.
Noha az idei kurta-furcsa szezonban elméletileg még fordulhat a kocka, a dolgok jelenlegi állása szerint akárcsak annak idején Alain Prostnak vagy Fernando Alonsónak, Vettelnek is beletört a bicskája a ferraris vb-cím hajkurászásába.
A maranellói léttel járó nyomás és az áhított bajnoki titulus hiányának mérgező koktélja mostanára hozta meg a hatását. Bár sok tekintetben Vettel éppen olyan emberi, mint régen (a tavalyi Magyar Nagydíjon például első szóra beleállt, hogy az időmérő után találkozzon egy súlyos beteg kisfiúval, akinek ez volt a legfőbb vágya), az elmúlt két-három évben az egészségesnél jóval többször láttuk morcosnak, bosszúsnak és odamondogatónak, a benyomás pedig minden kétséget kizáróan az, hogy a motiváció jócskán megcsappant, a lendület is érezhetően csökkent, az F1 pedig jelenleg nem az a közeg, ahol ilyesmi belefér – legalábbis azon a szinten biztosan nem, ahol Vettelnek elméletileg lennie kellene.
Leclerc feltűnésével a német a saját bőrén tapasztalta meg azt is, hogy milyen elképesztően magas színvonalat képviselnek a sikeréhes, speciálisan erre tenyésztett fiatalok, akiknek egyébként saját maga volt az egyik első képviselője pályafutása elején, ráadásul a kiszivárgott hírek szerint sem pénzügyi, sem más saját feltételt nem tudott érvényesíteni a tárgyalások során, így talán még érthetőbb, hogy jobbnak látta elengedni a ferraris álmot. Jól értesült német források – akik a bejelentés érkezéséről szóló hírt elsőként szállították – azt is tudni vélik: a versenyző részéről fontos szerepet játszott a döntésben, hogy a téli időszakban a kedélyeket borzoló rejtélyes Ferrari-FIA motorügy utóhatásaként valószínűsíthető, hogy a Scuderia versenyképessége a közeljövőben nem lesz olyan, ami lehetővé tenné a kitűzött cél elérését.
A legfőbb kérdés most az, hogy mi lesz a négyszeres világbajnokkal ezután? A szakításról szóló kommünikének kétségkívül olyan íze van, hogy nincs garancia a folytatásra.
A pilóta „az utóbbi néhány hónap eseményeinek hatását”, „az élet valódi prioritásait”, valamint „új megközelítést” emleget, ez pedig nem feltétlenül sugallja azt, hogy maradni akar az F1-ben. Különféle pletykákat hallani arról, hogy ajánlatokat kapott például a Renault-tól és a McLarentől, de vajon akarja-e igazán a folytatást? Mit nyerhet azzal, ha akár egyikhez, akár másikhoz leszerződik? Egy adag pénzt biztosan, de mint abban a bizonyos kommünikében is utalt rá, nem az anyagiaktól teszi függővé a döntést, gyors sikerre pedig egyik említett alakulat esetében sincs sok esély.
Amennyiben valóban vágyik még fényes eredményekre, most biztosan ki kell várnia egy-két ütemet, de akár az is előfordulhat, hogy a jobb lehetőségért ki kell hagynia egy teljes szezont. Egy ilyen kísérlet sem lenne ördögtől való: még mindig csak 32 éves, így – bár az ilyen húzások mindig kockázatosak – akár ez is beleférhet. Ha viszont azt érzi, hogy nem tudja már feltuningolni magában a motivációt, tényleg jobban teszi, ha szögre akasztja a sisakját és visszavonul, mert a középmezőnyben autózva, az utóbbi időben látottakhoz hasonló malőröket produkálva végképp leamortizálná a saját hírnevét. Abban pedig biztosak lehetünk, hogy az F1 statisztikáit, a sportág múltját és történelmét a versenyzők közül a legpéldásabban, fejből fújó német ilyesmiről hallani sem akar.